Får läsa in mig mer på profiler. Tror takhöjden > 2.5m. Har ej fått tillträde än. Läget var optimalt, inte planlösningen...
 
myrstack skrev:
Om man tänker riktigt kreativt i och för sig och du vill ha tunt och relativt stumt så kan du ju alltid bygga väggen av stående råspont med ett lager gips på varje sida vilket ger 21 + (2 * 13) = 47mm tjock vägg. Kommer inte gå snabbt att bygga men blir liknande en gammal plankvägg
Ja, jag har gott om tid så det är inte ett hinder.
Som jag har fattat det så är det gipset som står för den mesta ljuddämpningen? Styvhet går väl alltid att ordna tycker jag...
 
För styvhet och ljuddämpning, finns det ett trick för att bygga högtalare.

Man kan bygga högtalarna med dubbla väggar och fylla med sand emellan...
 
Om du ska sätta upp en mellanvägg mellan två barnrum så kanske det inte behövs full ljudisolering. Väggen som blir ut mot rum tre där jag förmodar att dörrarna hamnar kan du göra lite tjockare. Vi delade av ett stort rum till sov + vardagsrum med tunn spikregel + 13 mm spånskiva på varje sida. Vi hade dock en inklädd stålbalk att fästa mot på ena sidan + låg takhöjd. Inget ljudisolerande material emellan. Rätt så svajigt och håller förmodligen dåligt om man tacklar in en kompis mot väggen. Det går inte att sätta annat än skjutdörr med vår konstruktion.

Vill du verkligen ha ljudisolerat så (utöver det normala) ta kontakt med en akustikfirma.
 
Tack för alla tips! Jag skall kolla upp allt ni har föreslagit och uppdatera min CAD-ritning.
På onsdag får vi tillträde, då skall jag återigen mäta upp rummen och börja CAD:a. Skall noga kolla upp de ljudisolerande materialen. Återkommer!
 
Är lite nyfiken på hur det gått, hur ni evt. har löst det? Står nämligen själv inför en liknande situation, så jag väcker tråden till liv igen istället för att starta en ny.

Vi ska dela av ett rum till två och en sektion av den vinklade vägg som ska resas behöver bli tunnare än 45-regel + enkelgips. Dock ska det inte sitta någon dörr i denna väggsektion, däremot vill vi kunna skruva upp t.ex. mindre vägghyllor.

myrstack skrev:
Om man tänker riktigt kreativt i och för sig och du vill ha tunt och relativt stumt så kan du ju alltid bygga väggen av stående råspont med ett lager gips på varje sida vilket ger 21 + (2 * 13) = 47mm tjock vägg. Kommer inte gå snabbt att bygga men blir liknande en gammal plankvägg
Skulle råspont vara att föredra framför att använda någon styvare skiva (formplywood?) som kärna i väggen? Kostnad & byggtid är av mindre vikt i vårt fall då det är en kort väggsektion. Vilket blir styvast om man kan tillåta att kärnan blir runt 22 mm tjock?

Hur är det med längdutvidgning om man väljer råspont alt. plywood? Jag tänker att om väggen konstrueras så att kärnan står i kontakt med både golv och tak (taket är i detta fall spontad panel), löper man risk att hela klabbet böjer sig om kärnan utvidgas på längden med klimatskiftningar?
 
Hej!
Jag har inte gjort något ännu, siktar på att göra detta i sommar. Skall samtidigt ta bort ett litet badrum, så jag behöver mycket sammanhängande tid!
 
Borde det inte bli relativt stadigt om man tar 22mm mdf eller plyfa skivor, sen skruvlimmar man gips på varje sida, kexar ihop skivorna och lägger gipsen med skarva förskjutna.

Frågan är ju om det är värt att krabba så mkt och frångå normer för 50mm
 
@PerBad: OK, Hoppas du inte misstycker att jag lånar tråden :)

@MagnusSt: Tack för tipsen ang skruvlimning & förskjutning.

Betr. värdet av att 'krabba för 50mm' så beror väl det på förutsättningarna, eller hur? I vårt fall är det värt väldigt mycket, eftersom väggtjockleken, tillsammans med de befintliga och av naturen inte så lättflyttade ytterväggarnas placering, samt ett fönster, avgör om vi får en alkov för en fullstor säng eller ej. Vilket i sin tur avgör om vi får två användbara sovrum som funkar för barnen upp i åren, eller om vi på några års sikt måste göra någon annan om- eller tillbyggnad. Så ja, det är värt det...

Om vi lämnar värderandet och ser till det byggtekniska: jag tar gärna emot ytterligare kommentarer & tips på hur det bäst genomförs. T.ex. om någon vet hur det kan bli med ev längdutvidgning?
 
Varför inte göra stående väggreglar av 15x15x1,5mm fyrkantrör som ni skruvar i golv å tak, 15mm k-plyfa mellan reglar och ytterst skruvlimma 6mm renoveringsgips. Borde klara av både kökstyngd, klättervägg eller vad som kan tänkas. Total tjocklek 27mm. Största problemet i detta fall borde vara att hitta tillräckligt kort skruv som klarar av ev tyngder ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.