Vi hyr det äldre av dessa två hus och ska nu måla om dörren. Tanken har alltid varit att den ska bli blå igen men vilken typ av blå brukade man använda? Sedan har jag sett i flera byggnadsvårdstidningar hus som liknar vårat som har gul dörr istället. Är båda rätt och hur ska man veta? Tror det kallas ockragul och ska se ut som ek..

Sen tänkte ägarna till båda husen passa på å måla sekelskifteshusets dörr samtidigt fastän den färgen slår mer i grönt, kan den oxå slå mot blå eller ska den ha mer grönt i sig? Jag tycker det känns fel att bara måla den blå för att man har färg över... Kan den va blå eller är någon annan färg mer rätt??

Om någon dessutom vet hur man får in två bilder i samma inlägg så får ni gärna dela med er av kunskapen. Här är ena bilden.
 
  • framsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är sekelskitfteshuset på gården. De står med ca 100 meters mellanrum.
 
  • framsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint hus! Det ser ut som en höjd parstuga. En dörr samspelar ju med sina foder och ofta med övriga foder, på fönster mm. Husets fönsterfoder ser ut att vara bytta till något mer nationalromantiskt. Dörren som ju är väldigt fint, ser på fotot ut som någon slags stenstil av tidigt 1800-tal. Om dess foder med rombmönster osv. är orginal skulle jag gissa att både dörrfoder och dörrblad varit målade i en kalkstensgrå ton som uppfattats blå och sedan har någon målat den med en blå, men det kan vara färgåtergivningen i foto och skärm som gör den så blå...
Finns det beslag osv. kvar på dörren? är den inåtgående?

Jag skulle säga att 'sekelskifteshuset' -som är ganska mört fotat, och svårt att urskilja dörren på - dels är så långt bort och dels har en så speciell förstubro, att det vore konstigt att tänka att båda dörrarna måste ha samma färgsättning. Snickarglädjen har sin egen färgskala och dörren på det nyare huset borde nog primärt samspela med denna istället.
 
Tack för svar!

Dörrarna är utåtgående å jag tror inte de är original. Däremot hittade jag två liknande men mkt äldre dörrar igår i ett uthus som jag tror kan varit originaldörrarna. De är just nu grönaktiga i färgen.

Det nyare huset med veranda har du rätt i att fotot inte e det bästa. Jag tänkte mest visa stilen å tiden. Hur menar du att dörrfärgen ska samspela med snickarglädjen, då den är vit?
 
Hej!
Om de är lite grönaktiga kan de fortfarande ha varit blåa i orginal. Personligen tycker jag att det blåa gjorde sig fint mot dekoren på dörrfoderna. Skulle nog dra mig från att byta av den anledningen (om jag inte sprang över orginalfärgen, vilket du eventuellt gjort). Normalt var inte blått så vanligt förr, men den färg du har på dina dörrar skulle kunna vara "dalablå".

Mycket fina hus dessutom.
 
Lissandra skrev:
Jag tänkte mest visa stilen å tiden. Hur menar du att dörrfärgen ska samspela med snickarglädjen, då den är vit?
Jag tänkte mer på schweizerstilens verandor allmänt, det brukar vara ganska färgglatt med typiska mustiga 1800-talsfärger, t.ex. brunt eller grönt golv, kalkstensgrå stolpar, kanske en egen panelfärg mot själva husväggen i ockragult mot rosa eller brunt, tvåfärgat innertak osv. själva krusidullerna kan nog ha hur många färger som helst. Det är svårt att se på fotot, men om allt är obrutet vitt skulle jag gissa att det är en senare övermålning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.