Hej

Jag planerar att köpa ett radhus på 108m^2 med direktverkande el.

Enligt energideklarationens sammanställning så står det:

Detta hus använder 54 kWh/m² och år, varav el 54 kWh/m².
Liknande hus 122 – 149 kWh/m² och år, nya hus 55 kWh/m²

Stämmer det att räkna 54*108=5832kwh/år ?? Och eftersom det är direktverkande el så är hushålls-el och uppvärming inräknat. Låter som glädjekalkyl ju.

Det är räknat 2011

Vad tror ni?
 
Rent spontant låter det väldigt lite om det är direktverkande el och ska täcka hela husets förbrukning av värme och uppvärmning av vatten. Har dom någon kamin? Annars så har jag väldigt svårt att få ihop det.
 
Ja precis, tycker det också! Nä ingen kamin. Taket och väggarna ska tydligen vara tilläggsisolerade. Huset är byggt -70
 
Jag har haft kompisar som kollat på hus som har haft energiberäkningar i deklarationen som varit fullständigt vansinninga (vilket verkar vara fallet hos er) så frågan är hur man kommer fram till siffran i sammanställningen. Men lämnar företaget som gjort deklarationen någon garanti på att uppgifterna stämmer.:D
 
Be helt enkelt om att få se fakturorna.
 
Be att få se fakturerna från elbolaget
 
Hej igen! Ursäkta men jag hade missat en rad i deklarationen. Det finns:

El (Direktverkande)=
och
Hushållsel=

Trodde all el va specade under samma eftersom det är samma källa för uppvärmning samt hushållsel.

Totalförbrukningen blev då istället 10´000kwh!! Låter detta mer rimligt eller är detta också på tok för lågt?

(dom som bor där nu kanske har overaller på vintern :)
 
Det är fortfarande för lågt, 54 KW/m2 är ju i klass med nybygge.
Min bror kollade på ett liknande hus med liknande förbrukning och efter ett tags diskuterande kom det fram att dom bara bort i huset under sommaren och under vintern endast haft värme nog för att hålla det frostfritt inne...
 
Vi har en årlig (hushålls)elförbrukning på ca 4 300kWh (två vuxna å två barn).
Värmeförbrukningen (fjärrvärme) är ca 23 500kWh (1-plan + källare, 101+101m2)
 
Vi hade en fristående villa i två plan (grupp om 10 likadana villor), boyta 141 m2, två personer mestadels. Huset beläget i södra Norrland, byggt 1978/79, ganska bra isolering, 3-glasfönster. Förbrukning 20 000 kWh/år totalt inkl hushållsel och vv, ca 2000 kWh mer när jag använde ett fristående kontor och garage ett par vintrar. Grannen, också de två pers hade samma förbrukning, 20 000 kWh innan de satte in en vedkamin. 10 000 kWh låter kanske lite lågt.
 
Notera att det är ett radhus, med vad det kan betyda för andel ytterväggar. Hur många har bott i huset och förbrukat varmvatten?

Min syster bor ensam i ett radhus på 120 m2 från 70-talet och förbrukar ca 7 MWh fjärrvärme. Inomhustemperatur knappt 20C på vintern. Lite kyligt tycker jag
 
Skrev detta i andra tråden:
Energideklarationer har ingenting med verkligheten att göra...
Vårat hus skulle dra 15000kwh/år(120kvm + 70kvm enligt Anticimex när vi köpte det, i praktiken hade det nog varit det dubbla.

Sedan har jag roat mig att läsa och räkna lite på energideklarationer som ligger ute på bostadsannonser och de förslag på förändringar, Hade man genomfört alla de förändringar som de föreslagit så hade en del av husen genererad energi istället för att konsumera.
 
Eftersom det är radhus,så finns det nära grannar.Fråga nån av dem vad de gör av med.
Frågar man inte,så får man inget svar.
 
Och hoppas att grannarna inte skaffat luftvärmepump så att förutsättningarna är ungefär samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.