Jag funderar på att köpa en induktionshäll från AEG-Electrolux, har dock läst att Electrolux och Husqvarna har problem med missljud och pip, undrar om någon har erfarenhet kring detta om det även gäller AEG? Eller bara rent allmänt AEG's kvalitet? Kan detta vara ett bra köp, har försökt hitta recensioner på nätet kring AEG men finns lite information att tillgå.

Här finns hällen jag är intresserad av:
http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/aeg-hk654200fb

/Mikael
 
Tydligen beror det på modell, vissa verkar bättre och andra sämre. Man bör också tänka på att pannorna ibland spelar stor roll.

Du bör även tänka på eventuellt fläktljud (induktionshällar innehåller oftast fläktar för att kyla styrelektronik och spolar), finns flera skrämmande exempel på högljudda sådana.

Bäst är nog att leta upp en butik som har hällen i fråga och se om man kan testa hällen där.
 
Hej Mikael,

jag bytte nyligen min häll och har en Husqvarna och den funkar kanon tycker jag. Inget missljud i den. Husqvarna och AEG ska vara samma.
 
Hej!

Vi har en AEG induktionshäll, och det kommer inga missljud från den förutom ett vagt surrande vid drift. Missljuden kommer från kastrullerna när man kör i P-läge. INnget osm kan skyllas på AEG. De kärl vi testat som låter värst är IKEAs. Märk att detta endast gäller i P-läge. Kör vi nivå 14 (läget innan P) är de knäpptysta.

I övrigt är hällen jättetrevlig att jobba med. Slide-funktionerna är distinkta och svarar bra, går att torka av hälllen utan att knapparna lever eget liv...

Stäng för guds skull av pip-ljuden för knapparna, de kan väcka döda till liv.

/S
 
Electrolux köpte AEG för ca tio år sedan.

Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk
 
steve5432, vilken modell av AEG häll har du, är det samma som jag kikar på eller? är det stor skillnad på nivå 14 och P läget tidsmässigt?
 
Hade planerat att inhandla ikea kärl...hmmm...vilka kärl fungerar bra/bättre?
 
mikael1 skrev:
steve5432, vilken modell av AEG häll har du, är det samma som jag kikar på eller? är det stor skillnad på nivå 14 och P läget tidsmässigt?
Vi köpte hällen aeg764400fb för 6700 spänn hos expert. Vi ville ha en lite bredare häll då vi lagar mkt mat. Samt slide-kontroller.

Märker ingen speciell skillnad i tid mellan 14 och P, kokas det vatten kanske det är 1-2 sekunders skillnad, men man slipper att bli döv med IKEAs kastruller.

De kärl vi har som inte låter något på P är

- En emaljerad gryta från 60-talet

- En wok i gjutjärn från Ronneby bruk

- En stekpanna i gjutjärn från hultafors.

- En billig teflonstekpanna från citygross (liten).
 
Slightly OT, kan vi inte skapa ett "induktionshäll"-forum. Denna fråga avhandlas minst en gång i veckan :D
 
lite sent inlägg, men undrade om TS har köpt den här hällen (AEG HK654200FB) till slut? I så fall skulle jag vara mycket tacksam om han kunde dela med sig av sina erfarenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.