Håller på med duschens golvbrunn i badrummet på övervåningen.
Det blir golvvärme i spårade golvspånskivor, värmefördelningsplåtar, flytspackel, klinker.

Följer monteringsanvisningen noga, för man vill ju göra rätt.

Enligt ovan nämnda förutsättningar så skall man då använda "alternativ 3" i monteringsanvisningen.

Men...

När jag klickade dit distanserna på plattan och tyckte att jag hade fått till det, så av någon anledning hade jag händerna på plattan och la kroppstyngden på.
Händerna var då mitt på, och det sviktade (inte mycket men kännbart). Se bild var tyngden lades på (fast på sidorna).
IMG_1326 - redigerad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sökte på forumet och hittade denna tråd.
Där föreslås det av samma anledning att man istället kan skippa distanserna, sätta dit en förhöjningsring i golvbrunnen och flyta över monteringsplattan.

I mina ögon verkar det bra mycket bättre, ingen skarv mellan flytet och monteringsplattan.
Allt gällande badrum är ju så otroligt noga, så hur kunde denna "miss" uppstå?

PS.
Kortlingarna sitter rätt.
Det är bjälklaget som skall justeras.
Utifall nån skulle glida offtopic.. :)
DS
 
Fast å andra sidan så är ju plattan rillad och har hål in i sidan runt om, det är kanske tänkt att flytspacklet skall fästa i rillorna?
 
Det känns ju inte som att det blir belastat på det sättet du provade? När spackel och klinkers är där så stagas det upp ordentligt.
 
Är det något som hindrar att man gör distanser i plyfa? En skiva med hål i....
 
Kan väl börja med att erkänna att när bjälkarna är justerade så att plattan ligger stumt runt om så sviktar det typ inte.
Jag får väl skylla på att det var det absolut sista jag gjorde innan jag ilade hem...

Din ide mathiass är inte dum, då blir det stöd överallt.

Så jag är betydligt mindre oroad nu än igår kväll när man jagade upp sig själv ;)


Nu börjar det fina jobbet med att klyva remsor av regel att skruvlimma på bjälkarna, ta ur skruven och hyvla efter en 4m rätskiva... ;)
 
T
Jafo motsvarande "platta" känns mer genomtänkt!
 
....om du ska justera bjälklaget (hänger lite mitt på kanske?) så kan du väl slå på brädor på sidorna istället för att sala på ovanpå? Så gjorde jag när jag la i fler reglar för att få bärighet. Varannan regel var då rak och varannan hängde 10-20mm mittpå.
 
Nja, det är lite här o där så att säga.
Eget virke, hyvlat på en mindre såg här i närheten. Vissa plank vad höll inte måttet i ändarna.

Hela bjälklaget cc60 byggdes på backen utanför och lyftes in med kranbil vid resningen av huset.
När jag la i en extra bjälke där badrummet skulle vara (cc30) började det sina på 2"9, och jag tog av de som var uthyvlade i ändarna, de som jag hade sorterat bort innan.
 
Lite offtopic men...

Jag införskaffade en roterande laser för ett tag sedan, en bosch pll 360.
Den tillsammans med en rätskiva och en elhyvel med nya stål var en riktigt bra kombo för att justera bjälklaget.

Jag gör såhär:
1. Väg in utsidorna (längs ytterväggarna) (laser och rätskiva).
2. Väg in över hjärtväggen (laser och rätskiva).
3. Klyv regel i dryga 1cm tjocka remsor, skruvlimma.
4. Låt härda och ta ur skruven.
5. Ställ lasern i facken, justera så att våg-linjen stämmer med ök bjälklag yttervägg och hjärtvägg.
6. Hyvla efter strecket.
7. Kontrollera med rätskivan.
8. Justera eventuellt med hyveln.

Tänkte bara förmedla att det var då enkelt att få ett perfekt resultat utan större ansträngning.
Med god marginal till AMA's toleranser.
 
Hur monterar jag bäst denna brunn om jag vill ha 16mm golvvärmerör på spånskivan i avjämning?

Jag har inte c/c 300 mellan golvreglarna, snarare strax under 600. Således har jag valt att kottla c/c 600 i andra riktningen. Golvet utgör alltså ett rutnät på vilket jag skruvlimmar 22mm golvspån. Att spåra dessa skivor under rådande omständigheter känns inte bra. Därför har jag tänkt lägga golvvärmerören på spånskivan och ha ganska mycket avjämning. (Möjligen remsar jag ytterligare ett lager golvspån och limmar som distanser mellan golvvärmerören och bärare av fördelningsplåtar. Vad är smartast tycker ni?

Nåväl över till brunnen. Bäst är att montera den helt i nivå med den undre spånskivan och komplettera med förhöjningsring?

/David
 
  • Gilla
segorbos.01
  • Laddar…
jag skulle nog ta båda distanserna 6+12 = 18mm, då kan du lägga slangen, flyta upp till strax över slangen (eller rörhjässa som man så fint kallar det), låta torka, prima, smältlimma fast 2,5mm armeringsnät, sätta i en 12mm förhöjning och flyta minst 12mm över hela ytan.
eller:
lägga armeringen, slangen, sätta i 12mm förh.ringen, och flyta minst 12mm över slangen på minsta stället

fast jag skulle nog ta 12mm slang istället, då sparar du ca 7kg flyt /m²
 
Att remsa med plyfa, minerit eller spånskiva som "sparkropp" är ingen hit?
Tänkte att om man gör varje "spår" låt säga 4 cm torde inga fördelningsplåtar behövas.
Sen flyter man så att det blir minst 15mm på hjässan?

/David
 
ja du... det kanske kan funka
problemet (om det är ett sånt) är att gör man egna lösningar så har man konstruktionsansvar för dom vid en ev. skada
följer du konstruktionsbeskrivningarna så är det en bepövad konstruktion och du behöver inte bevisa att den är bra
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.