T
Det tar en minut att blanda spacklet, två minuter att gå iväg med spacklet och hälla ut det i badrummet och dra till det med en tandkam. Tillbaka med hinken och blanda en ny sats, efter två tre minuter är du tillbaka i badrummet och häller nästa omgång och då lovar jag dig att den första hinken är lika blöt som innan.

Som sagt flytspackel stelnar inte på två sekunder!
 
tank77 skrev:
Självklart blandar man i en och samma hink, varför flera på en gång?

Det är ju inte så att spacklet stelnar på två sekunder efter att man har hällt ut det!
Om man är ensam och ska blanda fyra hinkar sekventiellt tror jag det finns risk att det man hällt ut först är stelare än man önskar när det är dags att hälla ut den sista. Man bör väl blanda varje hink minst två-tre minuter och med "ipyttsning" och uthällning så lär nog tiden dra iväg betydligt över "två sekunder".

Ett tips är att du i förväg mäter upp rätt vattenmängd i fyra femliters plastdunkar som du har i kylen. Det ökar brinntiden något, även om jag inte vet hur mycket. Hur som helst sparar du mycket tid på att inte behöva mäta när du ska blanda.
 
T
nikstra skrev:
Det momentet misslyckades jag med första gången jag försökte. Försökte jämna till spacklet med en spackel så länge att det började stelna. Då blev det definitivt inte jämnt.
Då måste du ha blandat spacklet alldeles för trögt. Man brukar ta en halvliter mindre än vad som används vid planflytning.
 
T
Alfredo skrev:
Om man är ensam och ska blanda fyra hinkar sekventiellt tror jag det finns risk att det man hällt ut först är stelare än man önskar när det är dags att hälla ut den sista. Man bör väl blanda varje hink minst två-tre minuter och med "ipyttsning" och uthällning så lär nog tiden dra iväg betydligt över "två sekunder".

Ett tips är att du i förväg mäter upp rätt vattenmängd i fyra femliters plastdunkar som du har i kylen. Det ökar brinntiden något, även om jag inte vet hur mycket. Hur som helst sparar du mycket tid på att inte behöva mäta när du ska blanda.
Det är ingen "vetenskap" att flyta, jag tror ni gör det svårare för er än det egentligen är!
 
tank77 skrev:
Det är ingen "vetenskap" att flyta, jag tror ni gör det svårare för er än det egentligen är!
Det gör vi säkert... ;) Men är det inte ofta så med moment som man är ovan med. Har man gjort något en massa gånger vet man hur det funkar och behöver, i alla fall medvetet, inte planera så noga.

Är man oerfaren så funderar man mer på bästa sätt och försöker förebygga problem eftersom man inte är säker på vad som väntar en.

Att det inte är en vetenskap håller jag med om med det är trots allt rätt surt att misslyckas med det och jag har för mig att jag sett en hel del trådar här med mindre lyckade flytspacklingsförsök...:eek::mad:
 
Redigerat:
tank77 skrev:
Då måste du ha blandat spacklet alldeles för trögt. Man brukar ta en halvliter mindre än vad som används vid planflytning.
Det var just planflytning jag gjorde. Har för mig att det spackel jag använde hade en bearbetningstid på 20 min och jag var där och duttade med spackeln efter 20-25 min eller så bara för att jag tyckte det såg ojämnt ut. Såhär i efterhand gissar jag att det bara var färgskiftningar som jag försökte jämna till :surprised:
 
Redigerat:
tank77 skrev:
Det tar en minut att blanda spacklet, två minuter att gå iväg med spacklet och hälla ut det i badrummet och dra till det med en tandkam. Tillbaka med hinken och blanda en ny sats, efter två tre minuter är du tillbaka i badrummet och häller nästa omgång och då lovar jag dig att den första hinken är lika blöt som innan.

Som sagt flytspackel stelnar inte på två sekunder!
Nu skrev jag förvisso inte vad jag skulle flyta när jag ställde frågan i första inlägget. Det är inget badrum utan ett vanligt rum som ska få ett plant golv.

Om man bara ska spackla in golvvärme eller liknande i ett litet badrum så kan jag tänka mig att det funkar bra att blanda i samma hink. Men att få ett golv plant känns lite osäkert.

Jag tror jag kör på flerhinksmetoden denna gång i alla fall.
 
Mikael_L
Glöm inte att det ofta är bättre att skita i små fel vid flytningen utan istället gå in och skrapriva av ytan jämn med en stålskånska (eller kanske en rätskiva?), när konsistensen har passerat modellera typ, när man kan gå på ytan utan att skorna sjunker ner det minsta.
Och små svackor kan man fixa med ett handspackel som går att dra ner till noll.

Det kan nog vara lite enklare för oss amatörer att sikta på ett tvåstegsjobb istället för att försöka få perfekt yta direkt.

Men vikigast är i alla fall att dra ner för höga partier direkt medan spacklet är aningens mjukt, det blir hårt i h-ete sen. Spackla upp lite sen är ju en baggis.

Själv ångrar jag när jag flöt badrummet att jag inte tog en säck flytspackel till, och skrapade ner överskottet, för det blev istället alltför lågt både här och där istället. Vilket gjorde att jag var tvungen att handspackla jättemycket, i flera omgångar. Jag tror jag använde nästan 2 dagar extra för detta, så en säck extra flyt känns ju billigt i sammanhanget. :rolleyes:
 
T
nikstra skrev:
Nu skrev jag förvisso inte vad jag skulle flyta när jag ställde frågan i första inlägget. Det är inget badrum utan ett vanligt rum som ska få ett plant golv.

Om man bara ska spackla in golvvärme eller liknande i ett litet badrum så kan jag tänka mig att det funkar bra att blanda i samma hink. Men att få ett golv plant känns lite osäkert.

Jag tror jag kör på flerhinksmetoden denna gång i alla fall.

Jaha, desto enklare att flyta plant då sköter sig flytet nästan av sig självt bara att jämna till övergångarna med en bred tandspackel, häll gärna lite extra vatten (1-2 dl) så att flytet blir ännu tunnare desto bätte flyter det ut.

Flöt för ett tag sedan 45kvm uppdelat i 3 olika rum varav det ena hade golvbrunn. Tog alla rummen samtidigt eftersom det inte skulle vara några trösklar.

Och allt detta själv med en hink i taget:wow:
 
Någonting säger mig att tank77 har minst tio gånger så stor erfarenhet av flytspackling som oss övriga i tråden har tillsammans. Eller också är det bara det att han är skåning.;);):cool::rolleyes:
 
Mikael_L
Alfredo skrev:
Någonting säger mig att tank77 har minst tio gånger så stor erfarenhet av flytspackling som oss övriga i tråden har tillsammans. Eller också är det bara det att han är skåning.;);):cool::rolleyes:
Jag tror precis som dig ...


Eller möjligtvis både skåning och över 10ggr fler gjorda jobb ... :p
 
T
Nej, endast skåning, vi är lite bättre än ni andra, särskilt fjollträskborna:cool:
 
Löjligt stort bekymmer. Lite lösare och ta en hink i taget. Spackla lite i efterhand om det skulle bli ojämnt. Helt klart bäst. Dessutom så undrar man ju vilken tolerans du är ute efter. Dy ska ha parkett ovanpå? Jaga inte i onödan på sådant som inte syns. Några mm upp eller ner på ett stort golv är inte märkbart. 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.