Om man ska blanda fyra säckar flytspackel själv (1 person) vad är lättast, att blanda i fyra hinkar eller köpa en 65 liters hink och blanda tre av säckarna i den?

Vad tror ni som har lite erfarenhet av flytspackling?
 
Hur hade du tänkt att lyfta en 65 liters dunk med flytspackel? Den väger ju runt 120kg...

Kör det i en hink i taget är min rekommendation. Biltema har trevliga trekantiga hinkar för runt 100kr styck som är lätta att bära och hälla ur.
 
Blandade själv i en murbruksbalka från Biltema, tror den var 60 liter. La ut plast precis utanför badrummet, vispade i 2-3 säckar och tog spacklet i vanliga hinkar dryga metern in i badrummet. Blir ett evigt spring med hinkar annars...
Men lägg plasten långt utanför där du tror det kommer spilla...har du väggar i närheten så sätt plast/papp där också för det stänker lite när man vispar
 
  • Gilla
Emanuel Jonsson
  • Laddar…
Dr Fozz skrev:
Hur hade du tänkt att lyfta en 65 liters dunk med flytspackel? Den väger ju runt 120kg...
Jag är stark ;)
Nej, allvarligt talat så tänkte jag ställa baljan i rummet och vicka ut den sedan. Men det kan ju vara svettigt det också. Jag har även funderat på att ösa ur den med en 20l hink som Forbo skriver.

Att täcka ordentligt lärde jag mig den hårda vägen första gången jag blandade spackel...
 
Blanda i en vanlig murarhink. Förutom att du inte orkar bära stora hinken:

Den första hinken kommer få halvbra konsistens
Den andra hinken kommer få ok konsistens.
Den tredje och fjärde hinken kommer få perfekt konsistens...
 
...skulle egentligen lägga in en bild på mitt första flytspacklade golv - man kan räkna hinkarna enligt ovan....:)
 
nikstra skrev:
Om man ska blanda fyra säckar flytspackel själv (1 person) vad är lättast, att blanda i fyra hinkar eller köpa en 65 liters hink och blanda tre av säckarna i den?
Jag skulle ha blandat två gånger två säck i lämpligt stor hink/balja. Jag har gjort så, åtta säckar fyra blandningar, och det funkade bra. Då stod jag i och för till så att jag i princip bara behövde "välta" baljan när den skulle tömmas.
 
T
Känns som ett i-landsproblem.

Det är inte svårare än att blanda en säck i taget i en sirapshink som man har fått av sitt lokala bageri. Att blanda och bära in 6-8 hinkar och gå några meter är i hela världen.
 
tank77 skrev:
Känns som ett i-landsproblem.

Det är inte svårare än att blanda en säck i taget i en sirapshink som man har fått av sitt lokala bageri. Att blanda och bära in 6-8 hinkar och gå några meter är i hela världen.
Nja, nu är det inte direkt svårighetsgraden jag är ute efter eller om jag måste bära en bit. Det jag är orolig för är att det börjar stelna/brinna i första hinken innan jag blandat den sista. Det är förmodligen självklart hur man gör om man gjort det några gånger men nu är det tredje gången för mig och första gången det blir mer än två säckar att blanda.

Det blir helt enkelt billigare att fråga här så att man slipper misslyckas och måste köpa nytt spackel och göra om allt.
 
T
Men du blandar ju bara en hink i taget, varför blanda alla på en gång?
 
Mikael_L
Köp 4 murbrukshinkar på minst 20 liter. 25 liter är helt klart trevligare att jobba med, då det inte kommer så nära kanten.

Gör i ordning en bra och avstädad (och ev skyddstäckt) plats att jobba på, maskin och visp och allt förberett. Ha en hink med vatten redo för att ställa vispen i efter.
Fyll i den mängd vatten i varje hink som behövs för en säck spackel, ev 2-3 dl för lite och pytsa i lite efter vispning om det känns för tjockt.
Blanda en hink i taget, jag har inte riktigt koll på tiden, men ca 1-2 minuter kan jag tänka mig, men så det verkar blivit bra blandat, alla klumpar ska ha löst sig.
Ta sen och vispa varje hink 30-60 sekunder en gång till (i samma ordning som du hällde i spacklet), innan du häller ut spacklet.
Håll inte på för länge med momentet att hälla ut spacklet, det är här det snabbt går mest tid.

Har du möjlighet att ha en medhjälpare så känns det betydligt bättre, även om jag tror du klarar 4 hinkar galant själv.

Proffsen får komma in med synpunkter på de tider jag skrev om vispningen. :)
Jag har inte stått med tidtagaruret på direkt, när jag själv blandat. ;)
 
Mikael_L
Dom fyra gånger jag flytspacklat/varit med och flytit så har vi blandat i flera hinkar först och hällt ut sen.
Då har det varit mellan 2 och 5 hinkar det rört sig om.

Man kan säkert blanda om och om igen i samma hink, det finns helt klart några fördelar med detta också, kanske främst ekonomiska?
 
T
Självklart blandar man i en och samma hink, varför flera på en gång?

Det är ju inte så att spacklet stelnar på två sekunder efter att man har hällt ut det!
 
tank77 skrev:
Men du blandar ju bara en hink i taget, varför blanda alla på en gång?
Det där är det första gången jag läser. Alla tips jag hittat på nätet har gått ut på att blanda allt på en gång eller ha en eller flera medhjälpare så att man hela tiden häller spacklet vått i vått.
 
Mikael_L skrev:
Håll inte på för länge med momentet att hälla ut spacklet, det är här det snabbt går mest tid.
Det momentet misslyckades jag med första gången jag försökte. Försökte jämna till spacklet med en spackel så länge att det började stelna. Då blev det definitivt inte jämnt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.