hej jag har ett enplanshus med vind. problemet är att det bildas så mycket kondens att det droppar när vädret växlar från kallt till varmt, taket är ett tegeltak med spänd plast under, vad kan jag göra för att undvika droppandet?
 
Minska ventilationen på vinden.
 
Tegeltak med spänd plast under, du har ingen råspont då eller?
Var droppar det från, är det plasten eller är det virket eller nåt annat?
Ett foto hade underlättat...
 
Matti_75 skrev:
Minska ventilationen på vinden.
Förklara gärna vad du menar med detta råd? Att du utifrån den information TS anger råder honom att minska ventilationen. Menar du att problemen försvinner då?

Förklara gärna som sagt :)
 
Hej Torpalainen. Det finns ingen råspont det droppar direkt från plasten
 
Klassisk kallvind.

Varm fuktig luft stiger upp från huset. Möter kall vind och fukt fälls ut när tempen på luften minskar. Har du förändrat något?

Ändrat värmesystem, isolerat, ändrat ventilation. En lösning är att hålla undertryck i bostaden, eller låta vinden bli varmare
(elda före kråkorna).

även olika mekaniska vinds ventilationer och fukt vakter finns att köpa. Men mitt råd är att först utröna vad som är orsaken och åtgärd därefter..
 
Öka ventilationen på vinden.
 
Matti_75 skrev:
Minska ventilationen på vinden.
nimhed skrev:
Öka ventilationen på vinden.
(y)
 
Jag börjar bli lite fundersam här...

Om vi börjar med faktat, kondens bildas på kalla ytor där varm/fuktig luft når åt.
Där temperaturen i luften sänks så att den når daggpunktstemperaturen dvs det fäller ut vatten.

TS anger att det bildas kondens på plasten vid omslag från kallt till varmt väder.

Då borde det fortfarande vara kallt på vinden, och varm luft utifrån strömmar in längs plasten.

Vad händer då om man minskar på ventilationen?
Mindre omsättning, mindre mängd varm luft som strömmar förbi den kalla ytan, mindre kondens initialt, men längre tid för uppvärmning av vinden.

Vad händer då om man ökar på ventilationen?
Mer omsättning, större mängd varm luft som strömmar förbi den kalla ytan, snabbare uppvärmning av vinden, mer kondens initialt?

Vad händer om man ökar temperaturen på vinden rent generellt.
Varmare luft kan hålla mer ånga, dvs daggpunktsavståndet ökar, mindre risk för kondens.
Då när det bara är varm luft, inte fuktig luft, dvs om fukt tillförs från bostaden.

Jag är villrådig, jag tror jag har tänkt rätt i ovanstående påståenden.
Men vad ger man för råd på en sådant här problem?

Om man gör någon av ovan nämnda förändringar, vad händer när vi går från varmt till kallt väder?

Vinden är fortfarande varm, det blir kallt utanför.
Minskad ventilation, fortfarande varmt på vinden, men ytorna mot vinden kyls av utifrån, risk för kondens?
Ökad ventilation, varmt på vinden, men temperaturen sjunker snabbt pga av genomströmningen av kall luft. Minskad risk för kondens.

Rätta mig gärna om jag har fel, jag har försökt stapla upp lite när och varför till tråden bara...
 
JOW har sammanställt det bra. Alla kallvindar har mer eller mindre kondensutfällning, beroende just på väder, isolering och ångspärr i takbjälklaget. Ändock har kallvindarna funnits och fungerat länge. Det vi gjort på senare år som förändrat förutsättningarna är ytterligare ökad isolering i takbjälklaget och införandet av isolermaterial som inte kan hålla fukt.

Har du några alt?
- Bygga om till varmvind (kan vara omfattande jobb), dvs att isolera yttertaket istället och kanske minska isoleringen , troligen svårt i ditt fall med endast en kondensplast som insidan av yttertaket.

- Laborera med ventilationen på vinden. Du kanske måste testa dig fram och kan få rätt förutsättningar i rätt väder och/eller årstid. Se om du kan använda öppnings/stängninsbara ventilationsluckor. Generellt vill du ventilera mer när vinden är varmare än utomhustemperaturen, och mera begränsad ventilation när vinden är kallare än utomhustemperaturen.

- Se till att använda material uppe på vinden som kan buffra lite fukt för att sedan torka ut under sommaren (blir det tokvarmt på vinden sommartid, typ 50-60 grader en solig dag, finns det inte en fuktdroppe kvar sedan om det samtidigt får ventilera lite grand).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.