Hej
Jag har ett 1-planshus från 1983 på 120kvm bostadsyta med mekanisk frånluftsventilation och tilluft via ventiler i fönster.
Nu har min frånlufts fläkt gått sönder och ska ersätta den med en ny. Den fläkt som jag har blivit anvisad är en "Systemair TFER200" som har en kapacitet på 0,18 kubikmeter/s
Se länken:
http://www.systemair.se/ny/download/pdf2004/delade/TFER.pdf

Nu när jag har installerat denna så verkar den ha mycket högre kapacitet än min gammla fläkt och jag är orolig för att detta ska leda till en onödigt hög ventilation med ökad värmeförbrukning som följd!?!?
Plus att den låter mera!

Borde jag byta till den mindre modellen TFER160 eller ska man försöka sätta en strömställare som enbart sänker effekten på fläkten så att den kan gå ca 1/4 effekt under dom tillfällen när man inte behöver så mycket ventilation.
Idag körs den normalt på ca 1/2 effekt och enbart på full effekt när jag reglerar det på min alliansfläkt ovanför spisen!

Jag läste tråden "Ventilation: intressant artikel" på:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1122479277
och blev lite fundersamm på om det kan vara en anledning till en extra effektreglerings möjlighet så att man kan sänka effekten under den kallaste perionden på vintern?
Mvh / Jens :-/
 
Styr flödet med en tyristor eller en 5 stegs-transformator.

Bara bra att varva ner fläkten istället för att sätta in en mindre fläkt.
Lågt varvtal = mindre ljud.

/ Patrik
 
Hej
Jag tror att det är samma fläkt i TFER160 men en mindre motor dvs lägre varvtal och den mindre fläkten har en ludnivå på 23db meddans den större som jag fick har 28db.

Men kan du rekomendera en typ av tyristor eller transformator från tex:
http://www.elfa.se eller http://www.clasohlson.se
som jag skulle kunna montera inne i köket på kabeln som matar fläkten med 230V?
::)
Tack!
/ Jens
 
Om du skaffar en tyristor; se till att man kan ställa in en lägsta spänning, annars finns risk att vid för låg spänning så står fläkthjulet still och motorn blir överhettad.

Clasohlson = art.nr. 36-1664

Jens_den2e skrev:
och den mindre fläkten har en ludnivå på 23db meddans den större som jag fick har 28db.
Ljudet 23 resp. 28 dB är ljudtrycksnivå på taket(utlopp) 10 m från fläkten

 
Systemair har transformator RE 1,5
eller Tyristor MTY 1AU (Steglös reglering)

Fläkten har 0,48 A märkström (109W)

Injustera på läge 3 eller 4 på en femstegs trafo så kan du vid behov forcera ventilationen.

/Patrik
 
Tusen tack för hjälpen! :D

Inte för att jag just nu förstår vad du menar med "Injustera på läge 3 eller 4 på en femstegs trafo..."

Jag vet att när jag ställer min alliansfläkt på läge-1 så matar man fläkten med 110V och vid stel-2 så får läkten 230V. Menar du att läge 3 eller 4 på Transformatorn/Tyristorn motsvarar en lägre spänning än 110V så att fläkten går långsammare?

Jag antar ochså att Systemair´s tyristor är anpassad så att man inte kan bränna motorn som Matarese skrev ovan eller? :D
 
Läge 1 =80V
Läge 2 =105V
Läge 3 =130V
Läge 4 =160V
Läge 5 =230V

Lägre spänning = lägre varvtal

Systemairs tyristor funkar med deras fläkt.
Det finns risk för motorbrumljud med tyristor vid låga varvtal så jag skulle välja trafo.

/Patrik
 
Jens_den2e skrev:
Jag vet att när jag ställer min alliansfläkt på läge-1 så matar man fläkten med 110V och vid stel-2 så får läkten 230V.
Har du en Alliancefläkt skall du INTE sätta in någon mer trafo till takfläkten.
Blir bara fel när du skall köra köksfläkten och glömmer höja farten på takfläkten då.
200 fläkten kanske är lite för stor men 160 är samtidigt på gränsen till för liten.

Du har inte testat att flytta sladden för lägsta hastighet i fläktkåpan.
Om inte jag minns fel så är 110V normal inställningen för alliancekåpor, går nog att sänka till 85V om inte jag minns helt fel.
Om det är en vanlig fläkt:
* bryt strömmen
* tar du bort filter och lampglas
* släpp fyra skruvor (torx)
* och sedan har du en trafo på häger sida i kåpan.
Se om du inte kan flytta den ena sladden till lägre spänning (finns fyra uttag tror jag)

Hoppas det löser sig, men det bästa är att göra en riktigt injustering på anläggningen.
 
Hej
Stort tack för att ni är så hjälpsamma!!!! ;D

Jag lossade på fläktens kåpa igår för att se hur det ser ut! Och mycke riktigt där satt transformatorn i form av en lindad spole. Om jag inte minns fel så var det tyvärr så att man måste löda kontakterna vilket gör det lite besvärligare att testa (äger ingen tensug)!

Jag hittade ett Kopplingsschema på Futurum´s hemsida(se länken nedan) och när man tittar på den så ser man att sladd nr18 sitter på 100V kontakten(nr16). Jag antar att det är den som ska flyttas till 80V kontakten(nr18 )?
Jag såg att transformatorn även har en kontakt märkt med 60V (nr6), går det att testa den om man tycker att det går för fort med 80V?
Se Kopplingsschemat:
http://www.futurum.se/docs/koppling/128312.pdf

Tanken slog mig att man ev skulle kunna sätta någon form av swcitch-kontakt för att växla mellan 60V, 80V och 100V, eller är det en dålig ide? Kan det vara skadligt för transformatorn att under drift byta belastningen från en kontakt till en annan?
Dessutom skulle det förmodligen gå att sätta en liten och snygg switch brevid fläkten på undersidan av min design-kåpa, eller?
Mvh / Jens
 
Kablarna på trafon sitter fast med småstift som man kan dra loss (lättast med en liten näbbtång).

Sänk inte spänningen under 80V, motorn i takfläkten tål inte det.

Att sätta en knapp och byta mellan 80V och 100V känns som lite överkurs tycker jag. Men om du vill kan du alltid göra det, men se upp så att du inte kan få kortslutning mellan stiften 80V och 100V.

Gör större skillnad än vad det låter att sänka från 100V till 80V.

Testa på, men bryt spänningen innan du börjar pilla där under locket. :)
 
Ja det stämmer bra det var bara tråden till spolen som var lödd!
Jag provade att byta till 80V och visst blev det betydligt lägre, men jag är fortfarande tveksamm till om det är tillräckligt lågt. Min transformator hade inte lägre spänning än 80V (och tur det :surprised:).
Ända sättet att få det bevisat vore väl att mäta luftflödet i fläkten + ventilerna. Frågan är bara om det är möjligt att göra en sådan mätning själv?
 
Att sätta en knapp och byta mellan 80V och 100V känns som lite överkurs tycker jag. Men om du vill kan du alltid göra det, men se upp så att du inte kan få kortslutning mellan stiften 80V och 100V.
Du har nog rätt i att det är överdrivet, men jag hittade en fin liten Två-stegsomkopplare med strömbrytare på Clasohlson.se för 179:- (kunde ha varit ännu mindre), och det vore himla bra att kunna stänga av på soliga sommardagar när man ändå har fönstren öppna och fullt gindrag varje dag!
http://www.clasohlson.se/shop/store...;COSID=D17586CE25414BFF986503440C3654A1937175
 
Undvik att ha knappar/brytare där du helt kan stänga av frånluftsfläkten.
Finns risk för kondens i kanalerna om man råkar stänga av fläkten på vintern (ingen större fara på sommaren)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.