kan säkert få en del "mothugg" här, men jag valde att köra Beckers Elegant Aqua Lackfärg (vattenbaserad, vit halvmatt) även i taket. Samms färg har jag kört på sängen etc. Jag köpte 3lis-burk som sedan späddes med ca 3dl vatten.

Ingen grundfärg alls, mer än vanlig kvistlack på vissa utmärkande kvistar.

Jag vill faktiskt ha lite "gul ton" i taket, eller rättare sagt, det får enligt mig inte se "fejkat" ut vilket det kan göra anser jag om man har för mycket spärrgrund, kvistlack, spackel eller grundfärg.
Tycker att det nästan blir "för perfekt" resultat många gånger, och då ser det nästan ut som "MDF-takpanel" eller som färdiga "takskivor" med plastat överdrag.

Förstås inget kul om det blir "nikotingult", men lite färgnyanser/skiftningar få det gärna vara enligt mig, annars blir det bara "vitt och kallt".
 
Redigerat:
Plutoorjan,

Verkligen jättefina resultat! Vad använder du för batteri och har du hittills kört slut på batteriet? Ser att det finns både 1,4 och 2,8Ah. Har själv ingen Ryobi sedan tidigare så det blir till att köpa batteri+laddare om jag slår till på denna. Svårt att veta hur denna står sig mot Bosch maskiner.
 
jaso skrev:
Plutoorjan,

Verkligen jättefina resultat! Vad använder du för batteri och har du hittills kört slut på batteriet? Ser att det finns både 1,4 och 2,8Ah. Har själv ingen Ryobi sedan tidigare så det blir till att köpa batteri+laddare om jag slår till på denna. Svårt att veta hur denna står sig mot Bosch maskiner.
TACK!
Jag använder standardbatteriet, och till målning så räcker det ganska långt.
Jag har totalt 5 batterier, men just till målning så skulle det i praktiken räcka med ett.
Måla i stort sett hela taket, och sätt det sedan på laddning...

Det större batteriet (2.8) gör maskinerna onöditg klumpiga, så jag föredrar fler "små".

Det som förbrukar mest batteri är ju vinkelslipen och cirkelsågen.
Cirkelsågen skulle må bra av ett större batteri, men det är iunte speciellt ofta jag använder just den. Cirkelsågen tycker jag nog är en av de sämre maskinerna för övrigt. Den är lite klen och duger mest till 12mm spån, inte mer......

Vinkelslipen däremot används exremt mycket och skulle jag inte klara mig utan!
Just att den sitter på väggen "laddad och klar" gör att man använder den till lite av varje.

Tycker Ryobi gör sitt jobb med bravur.
Allt är beroende på vilka krav man har på dom och till vilken arbetsuppgift man använder dom. Rätt maskin vid rätt tillfälle så funkar dom klockrent. Tycker att dom tål att jämföras med Bosch maskiner, iallafall om man jämför med Bosch Låg och mellan-segment. Ryobi har inget at sätta emot en "proffsmaskin" från DeWalt, Bosch, Milwaukee eller liknande, men det är ju inte heller tanken. Det är "Hobbymaskiner" med en lite mer seriös "ton" och jag gillar konceptet med flera maskiner på väggen med samma typ av batterier.

Blev lite offtopic. men men... :)
 
  • Gilla
Tool Guru
  • Laddar…
plutoorjan skrev:
Jodå, det går bra att måla tak och väggar med den.
Förmodar att du inte menar uteväggar, utan avser innertak/innerväggar..
Om den är så effektiv, skulle det inte gå att måla fasaden med den också?

Och en annan sak. Någon som vet skillnaden mellan färgsprutorna P620 och P621K? P620 finns på rea hos Clas Ohlson (499 kr), och P621K rekommenderas i senaste Gör Det Själv (pris 1899 kr). En viss skillnad där... Men jag hittar inget om P621K på nätet.
 
mumiemonstret skrev:
Om den är så effektiv, skulle det inte gå att måla fasaden med den också?

Och en annan sak. Någon som vet skillnaden mellan färgsprutorna P620 och P621K? P620 finns på rea hos Clas Ohlson (499 kr), och P621K rekommenderas i senaste Gör Det Själv (pris 1899 kr). En viss skillnad där... Men jag hittar inget om P621K på nätet.
Njae.. Skulle inte rekomendera den för fasadmålning, men det beror mer på,det faktum Attikas inte gillat att sprutmåla fasader överhuvudtaget. Det blir ett ganska tunt, fint lager färg och man frånräkna med att spruta minst 4-5 gånger vid vanlig möbelmålning, och det dammar en hel del. När man målar en träfasad så anser jag det mer effektivt och bättre att köra med pensel. Då jobbar man in färgen mer effektivt och räcker nog med två målningar. Vid sprutmålning så är det svårt att jobba in färgen lika effektivt och jag skulle vara väldigt försiktig med sprutmålning av en fasad på grund av färgdammet. Det är mycket stor risk att du får dammet på fönster etc., eller ännu värre på grannens bil!

P620 är sprutan utan batteri+laddare, och P621K är komplett inkl laddare, batteri.
äOc du inte har någon Ryobi-maskin innan så behöver du således den kompletta maskinen.
Annars om du redan har batteri+laddare enligt tidigare så säger jag bara: Köp den hos Clas Ohlsson då det är ett väldigt bra pris.
 
  • Gilla
Tool Guru
  • Laddar…
plutoorjan skrev:
Då jobbar man in färgen mer effektivt och räcker nog med två målningar. Vid sprutmålning så är det svårt att jobba in färgen lika effektivt och jag skulle vara väldigt försiktig med sprutmålning av en fasad på grund av färgdammet. Det är mycket stor risk att du får dammet på fönster etc., eller ännu värre på grannens bil!
Bra motivering! Men jag har sett några Youtube-klipp där man målar fasader med "airless painting" och även Ryobis egna reklamfilm för sprutan där man målar ett plank (2:00). Det ser väldigt effektivt ut, men såklart får man inte se vare sig hur tjockt färglagret är, eller hur grannens bil ser ut!

plutoorjan skrev:
P620 är sprutan utan batteri+laddare, och P621K är komplett inkl laddare, batteri.
äOc du inte har någon Ryobi-maskin innan så behöver du således den kompletta maskinen.
Annars om du redan har batteri+laddare enligt tidigare så säger jag bara: Köp den hos Clas Ohlsson då det är ett väldigt bra pris.
Ja, jag slog till faktiskt. Undrar varför det är upp till 50 % rea på de flesta One+-prylar hos CO just nu - håller de på att utgå?
 
Hej!

Har fastnat för Ryobi och har en del av deras maskiner och funderar nu på att köpa färgsprutan. Har läst och sett alla fina resultat i tråden och blir bara mer övertygad om att köpa en.

Min fråga är då om den skulle funka till att måla skåpsluckor till köket? Någon som gjort det? och hur mycket behöver man blanda ut färgen, kan man köra grundfärg till snickerier med sprutan?

tacksam för svar!

mvh

Niklas
 
bike skrev:
Hej!

Har fastnat för Ryobi och har en del av deras maskiner och funderar nu på att köpa färgsprutan. Har läst och sett alla fina resultat i tråden och blir bara mer övertygad om att köpa en.

Min fråga är då om den skulle funka till att måla skåpsluckor till köket? Någon som gjort det? och hur mycket behöver man blanda ut färgen, kan man köra grundfärg till snickerier med sprutan?

tacksam för svar!

mvh

Niklas
Hur har det gått med luckorna?
Blev det något??

Det skulle absolut fungera mycket bra,och det viktigaste för slutresultatet är inte sprutan i sig, utan din vana och kunskap i att sprulackera. Har själv varit sugen på att lacka skåpluckor osv, men det kräver en del pyssel om man vill få en fabrikslackad yta. Om man har tid på sig och någonstans att vara, tex. en lackbox, då skulle jag späda färgen lite blaskigare, och då lacka flera gånger istället.

Sprutan klarar ganska tjock färg utan problem, men sprutbilden blir då mindre, och resultatat blir ju "mer färg på ett mindre ställe", så risken för rinning är nästan större om man har för tjock färg i sprutan, då man frestas att köra på för mycket färg för att täcka ordentligt...
 
Köpksluckorna lämnar jag in till slut. Var i ett så pass dålig skick. Men nu har de en fin yta som man kan arbeta utifrån när jag vill måla om själv.

Tvekar lite fortfarande på Ryobi sprutan dels för att den inte går att köra med slamfärg. Någon som har mer bilder/filmer på något målat. Har som sagt flera ryobi maskiner så det tar emot att köpa andra märken när man har en bra grund uppsättning plus batterier.

En fråga när man väl sprutmålar, målar man över samma yta 2-3 gånger när man väl målar eller målar man 1 gång låter det torka och sen kör 2:a gången. Typ som när man målar med roller för att få det att täcka?

Med vänlig hälsning,
 
bike skrev:
Köpksluckorna lämnar jag in till slut. Var i ett så pass dålig skick. Men nu har de en fin yta som man kan arbeta utifrån när jag vill måla om själv.

Tvekar lite fortfarande på Ryobi sprutan dels för att den inte går att köra med slamfärg. Någon som har mer bilder/filmer på något målat. Har som sagt flera ryobi maskiner så det tar emot att köpa andra märken när man har en bra grund uppsättning plus batterier.

En fråga när man väl sprutmålar, målar man över samma yta 2-3 gånger när man väl målar eller målar man 1 gång låter det torka och sen kör 2:a gången. Typ som när man målar med roller för att få det att täcka?

Med vänlig hälsning,
Jag kan fortfarande rekommendera Ryobi-sprutan.
Vitlackerade så sent som för en månad sedan ett furupaneltak med den.
Det fungerar väldigt bra och resultatet blir väldigt jämt och fint.

Om du ska köra slamfärg så behöver du grövre munstycke osv., och du kommer inte få samma "precision" som med denna. Det är helt olika typer av behov kan jag tycka så det ena behöver inte utesluta det andra. Köp en Ryobi.. + en grövre för slamfärg så är du garderad.

Ang frågan hur man målar så är det mer eller mindre omöjligt att svara på då det inte finns någon generell regel. Allt är lite beroende på hur tjockfärgen är, vilken temperatur den håller, luftfuktigheten, och vilket underlag du målar på.
Om du lackar en tidigare lackad dörr ståendes får du vara väldigt snabb på handen så du inte lägger på för mycket färg, för det rinner väldigt lätt. Då är det bättre att vänta 20minuter och sedan lägga på lager 2, lager 3, osv.
 
Hittade den här recensionen, hoppas att det är skillnad på elnät maskinen och batteri:
För grövre uppgifter

SSP 100
Ryobi
Betyg 5,3
test_malarspruta_ryobi.jpg
Du kan inte räkna med att lackera med högglansfärg, men maskinen kan med fördel användas för att måla om fasaden och för jobb som inte kräver hög finish.
Styrka/resultat: Maskinen ger ett robust och hållbart intryck. Kan inte blåsa varmluft som de övriga i testet. Den lilla kompressorn sänder inte ut färgen i en fin dimma utan snarare stötvis, trots att munstycket var nytt och rent. Bör inte användas om resultatet ska vara perfekt.
Ergonomi: Eftersom motorn sitter i själva maskinen blir den tung att jobba med. Räckvidden bestäms av hur lång förlängningssladd man använder. Bra gummiklätt grepp samt ett extra avlastningshandtag ovanpå maskinen.
Hantering: Den är lite mer komplicerad att plocka isär än de övriga och ska smörjas då och då. Man ska vara varsam när man rengör maskinen för att det inte ska komma in vatten till de elektriska delarna.
Behållare: 1 liter
Vikt utan färg: 1,95 kg
Pris: 995 kronor
www.ryobitools.se
08-24 60 30

länk: http://www.viivilla.se/Bygg/Verktyg--redskap-1/Snabbmala-med-spruta-/
 
ullberg
bike skrev:
ok,

Har sett att dem släppt en ny färgpistol i Usa: [länk]

Verkar väldigt smidig och med lite nya finesser! Kan inte hitta om lr när den kommer till Sverige bara. Om man ändå ska ha tålamod och vänta.
Det ser ut som om denna nya version är en airless, är det så? kanske kunde vara värt ett test om priset blir rätt när (om) den kommer till Europa...

/U
 
Vad menas med "airless"?
 
ullberg
Att den inte använder luft som bärare utan bygger tyck i själva färgen som sedan sprutas ut genom ett munstycke. Det är helt enkelt en annan typ av spruta.

I airless-sprutor brukar det gå att köra färgen outspädd (åtminstone upp till väggfäste viskositet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.