När man scannar igenom huskataloger så upptäcker jag att sovrum och vardagsrum ofta ligger i samma väderstreck. Eftersom man inte vill ha uteplatsen i norrläge så betyder ju det att husen kommer att läggas med sovrummen i söderläge eller i alla fall i solläge.

Vore det inte smartare att ha sovrum i norr och resten i söder?

Jag undrar om nybyggda hus blir så solvarma att det är en nackdel att sova i de sovrummen på sommaren eller om det inte spelar någon roll?

Vi planerar ett enplanshus, ca 110 kvm, ev upp till 125 kvm.
 
Söderläge är bättre än österläge för sovrum. Kök är bättre i norrläge liksom sovrum.

Protte
 
för man vill inte ha sol som värmer på kvällen
men blir det inte för varmt i söderläge?
 
Hemmakatten
Vi har sovrum i söderläge eller snarare sydsydväst.. Hela väggen mot söder är en hel fönstervägg. Utanför finns altan med tak ovanför. Solen skiner in i rummet på den västra väggen men vi har sängen mot den östra väggen. Vi har inga gardiner eller rullgardiner. Just nu, i mars, börjar solen bli lite besvärande vid 9-tiden. Senare på sommaren står solen högre och skiner då inte in lika mycket. Sovrummet är svalt på kvällen när man går o lägger sig.
 
Vi har sovrum i syd-sydost. Då väcks man lagom av solen, och rummet hinner även svalna under eftermiddagen/kvällen innan man går och lägger sig. Vardagsrummet är i Väst-sydväst, funkar riktigt bra det också förutom att man ibland får dra för gardiner för att slippa reflexer i TV:n

Sen tror jag att nybyggda hus är väl bättre isolerade än mitt (10 cm trä, 2 cm kutterspån, 1 cm tretex...) så nya hus blir inte alls lika varma av solen.
 
Fönsterluckor är en handgriplig lösning för befintliga hus, och kanske också för nya.

Om strålningsvärmen irriterar kan man kallt räkna också med stora värmeförluster vintertid. Efter "oljekrisen" på 1970-talet lekta innovatörerna med tanken att utrusta husen med isolerade fönsterluckor, som man regelmässigt (eller automatiskt) skulle stänga nattetid. I andra sammanhang har jag sett solskydd, som med datorstödd automatik byter vinkel i takt med solen själv.

En ytterdörr har bättre isolering än ett fönster. En fönsterdörr kompletterad med en utvändig "fönsterlucka" i ytterdörrsklass borde ge energivärden som skulle få elbolagen att blekna. Det kostar ju iallafall inget att "leka med tanken". :D
 
Vi har alla sovrum samt en inglasad utbyggnad i sydväst, strålande sol som ligger på hela dagen. Innan huset byggdes så tittade jag väldigt mycket på markiser för jag tänkte att vi måste ha det för att det inte ska bli så varmt, men vi hade inga som helst problem i somras. Huset är så välisolerat att väderstrecken inte alls spelar lika stor roll som det gör i äldre hus. I mina föräldrars nuvarande hus samt det huset jag växte upp i t.ex. så är det delar av huset som man knappt kan vistas i under varma dagar. Men väggarna på de husen är ju inte ens hälften av väggarna på vårt hus så där påverkas ju innetemperaturen mycket mer av hur det är ute.

Vårt hus har ingen "extraisolering" utan det som krävs för att klara de energikrav som är så det är väl ungefär standard vad de allra flesta hus har idag, det är en fiskarhedenvilla.
 
Ja men det låter ju jättebra. Vi bor sedan i senhösten i ett 70-tals enplanshus, där sovrummet ligger i just kvällssol. Ska bli intressant att se hur varmt det blir.
 
I dessa dagar är nya hus så välisolerade att väderstrecken inte spelar någon roll egentligen.

Förr, med tunna dåligt isolerade väggar, värmdes hela ytterväggen upp, och fungerade som ett stort värmeelement in mot rummet.
Kanske dåligt isolerade vindsutrymmen också hjälpte till att skapa bastukänsla i sovrummen.

Dagens tjocka, välisolerade väggar transporterar inte in någon värme att tala om.
Och fönstren i sovrum har rätt liten yta. Vill man avgränsa värmeinstrålningen räcker det att dra för en gardin/dra ner en rullgardin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.