jag planerar att tilläggsisolera mitt timmerhus utvändigt, eftersom det är helt oisolerat idag.

jag tänkte slita bort befintlig pärlspontspanel och regla upp 70mm och isolera med feelingwood skivor, sen asfaltboard, sen ny panel.
Frågan är om jag skall ha något spärrskikt mellan timmer och isolering?
Fråga 2 är om det räcker med 70 mm rent isoleringsmässigt. Det är mer ett estetiskt val, för att inte få för stort språng vid grunden.
fråga 3 är hur man lämpligast fäster 70-reglar i timret. det är jobbigt att spika genom först en 70-regeloch sen ytterligare 2 tum in i trä, men det finnns kanske nåt smidigare.
 
Redigerat:
1 - tätskikt mitt i väggen, knappast? Vindtätning vill du ha ytterst helst (asfaboarden) och om man har ångspärr/ånbroms ska den sitta på insidan väggen, på varma sidan.

2 - om 70 isolering räcker beror väl både på valet av isolermaterial och montaget och naturligtvis husets läge och energibehov. Om du tänkt regla förlorar du lite i köldbryggorna där, samt att feelingwood verkar ligga på ca 0,038 lambda. Går det inte att montera dessa feelingwoodskivor utan regel som typ Isovers fasadskiva http://www.isover.se/files/Isover_S...nvisningar/2007/Arb_anv_fasadskiva31_2007.pdf Jag gissar att 70 blir bara bra i västmanland.

3 - Du skruvar med en bra skruvdragare, gärna en "knackare" Det finns alltid en skruvlängd som passar. http://katalog.essve.se/webspeed/ka..._bid=V70&dokid=wc395942&katnr=1&katsektnr=176 Jag monterade isovers system förra sommaren och skruvade med 220 mm skruv genom 100 mm isolering, 45 mm i regel och kvar blev alltså 75 mm i timmerstommen.
 
om man nu monterar utan reglar, vad fäster man då panel i ?
 
pepparkakshuset skrev:
om man nu monterar utan reglar, vad fäster man då panel i ?
På spikregel som vanligt. Titta på den länkade montagebeskrivningen så förstår du. Man sätter distansrör som ser till att isoleringen inte trycks samman och som samtidigt ger "underlag" till spikregeln.

Jag har som sagt satt hela 100 mm isolering på en timmerstomme med den tekniken. Var lite orolig själv över hur det skulle hålla, men det sitter som berget och fasaden sitter kvar efter 1:a vintern. :)
 
På timmerväggar tycker jag du ska använda nån naturlig isolering. Lin tex.
 
haavard skrev:
På timmerväggar tycker jag du ska använda nån naturlig isolering. Lin tex.
Feelingwood är väl en träullsisolering? http://www.feelingwood.se
 
Du kan ju också köra 2 lager isolering med första lagret vertikalt och andra horisontellt. Då får du köldbryggor bara där reglarna korsas. Alltså om du kör 2 lager 45-reglar med isolering emellan.
 
norrbottenstorpet skrev:
Feelingwood är väl en träullsisolering? [länk]
Min kommentar riktade sig mot din Isover-länk. Jag borde ha citerad den.
 
KungAnka skrev:
Du kan ju också köra 2 lager isolering med första lagret vertikalt och andra horisontellt. Då får du köldbryggor bara där reglarna korsas. Alltså om du kör 2 lager 45-reglar med isolering emellan.
det är förstås också en tänkbar lösning. dyr,t men mindre köldbrygga förstås.

vill inte isolera "för tjockt" och få fuktproblem, men samtidigt inte släppa ut all värme, som nu.
 
Jag har isolerat mitt timmerhus (6" timmer) med roxull, först 120mm på ena ledden och sedan 45 på andra... Så nog borde kyla och värme mötas utanför timmret för det mesta.
överhänget på grunden löste jag genom att fortsätta med källarisoleringen 100mm (isodrän) ända upp till panelen och putsa å sätta skiffer på den ...

///BG
 
En bild på den grunden hade varit intressant.
 
Visst kan jag lägga upp det...

Före ... under ....... efter...... Åsso kom det med en bild på ena skorstenen,, De fick oxå en behandling av skiffer, fast ingen frigolit under där ,,, bara ett putsnät under med grovslammning på ..

///BG
 
  • IMAG3068.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG3075.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG3088.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG3090.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG3176.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG3246.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG3270.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blidde konstigt i tidigare rutan..
 
  • IMAG3075.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG3088.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
också till slut en bild på grunden som syns genom stommen på det begynnande garaget.
 
  • IMAG3090.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG3176.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG3270.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grymt snyggt :)
 
  • Gilla
BG.s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.