youask skrev:
hur många behövs per meter för och få en relativt tät häck? (behöver inte vara 100% tät?
Sätt dem med 50cm mellanrum.
 
Jag har mina var 50cm med. Lite för tätt. 60vare bättre. Men det beror på. Vill man ha ett häck påmax 1.6-2m kan 50 cam vara ok. Jag behöver ca 3 m. Då är det för tätt.
 
Hej,

Vet att detta är en gammal tråd men tänkte väcka lite liv i den.

Ni som planterade smaragd, hur mycket växte de i snitt per år? Ni får gärna nämna i vilken zon ni befinner er i då det kan vara en viktig faktor.

Jag planterade mina 200 plantor förra maj (2018) men har tyvärr inte växt mer än 10 cm. Gödslade för ca 2 veckor sen (flytande) och om ca en månad blir det hönsgödsel. Befinner mig i zon 1.
 
Även om du vattnade förra sommaren (på flertal ställen i skåneland var det dessutom bevattningsförbud) så blev det inte mycket växtkraft i mina Smaragd - jag klippte de dessutom inte alls. Min höga bokhäck som normalt hårdklipps 2 ggr/säsong fick bara en putsning framåt hösten. Plantorna undvek i värmen att växa utan la sin energi på överlevnad. Så var inte orolig!
 
yonna yonna skrev:
Även om du vattnade förra sommaren (på flertal ställen i skåneland var det dessutom bevattningsförbud) så blev det inte mycket växtkraft i mina Smaragd - jag klippte de dessutom inte alls. Min höga bokhäck som normalt hårdklipps 2 ggr/säsong fick bara en putsning framåt hösten. Plantorna undvek i värmen att växa utan la sin energi på överlevnad. Så var inte orolig!

Hej Yonna,

Tack för svar! Ja, det var allt annat än en bra sommar för våra smaragder. Vi blev också drabbade av bevattningsförbudet men hade investerat i en vattentank (räckte dock inte långt). När smaragderna började se riktigt dåliga ut så trotsade jag bevattningsförbudet och vattnade vid ett par enstaka tillfällen. Vi hade tyvärr lagt ut för mycket pengar så jag kände att vi inte hade något val... Tack och lov så upphävdes bevattningsförbudet och jag började vattna rätt ordentligt.

Hur mycket har dina smaragder växt i snitt?
 
Bland mina bilder finner du mina nyplanterade (nya) häckar ... 50% dog i förra årets torka ...

Smaragderna är drygt 10 år men står faktiskt nästan under carporten så det har naturligtvis hämmat tillväxten. De får en rotblöta ett par gånger per säsong och jag håller dem på 220 cm höjd mot insyn. Under optimala förhållanden skulle jag kunna tänka mig att de växer ca 25 cm/säsong.
 
Hur mycket behövs det vattnas för maximal tillväxt på en smaragd?
 
När de etablerat sig behöver de - normala somrar - inte vattnas. Är de nya för i år skulle jag se till att jorden hålls fuktig. Det är lika viktigt att inte övervattna som torka. Det är också lika viktigt att man håller jorden lucker. Har man tillgång till gräsklipp är det utmärkt. Vid torka: vattna var 7-10 dag om plantorna är nya.
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Hej Yonna,

Tyvärr så hittade jag inga smaragder bland dina bilder. :( Du skriver 25 cm/år men vissa här i tråden har fått de att växa 60 cm/år. Vad använder folk för mirakelgödsel för att få de att växa 60 (!!!) cm per år?!?!
 
Smaragden fanns nog inte med ... men står dåligt till för maximal tillväxt i min trädgård. Jag tycker inte du ska stirra dig blind på jättesnabb tillväxt - kan mycket väl tänka mig att 60 cm/år inte ger samma täthet och då måste man klippa den än mer. Alla thujasorter blir risiga inuti vilket innebär att häcken inte blir tätare därför att den görs bredare.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Ok, då var det inte så konstigt att jag inte kunde hitta några bilder! :)

Jag förstår vad du menar men 25 cm vs 60 cm är trots allt en rätt markant skillnad. Jag hade blivit mer än nöjd om mina smaragder hade växt 30 cm på ett år. Jag gödslade i fredags (weibulls flytande ”häck plus) och i mitten på juli blir det hönsgödsel. Jag hoppas det ger de en liten ”boost”...
 
Planerade Brabant förra påsken i ny planteringsjord. Gödslar med algomin trädgårdsgössel 2gånger. Vattnas med droppslang. 3gånger/dygn med fuktighetssensor dom slår av när det är fuktigt. Växte ~50cm förra året.
Jag tror droppslangen är ett vinnande recept.
 
L lassebrun skrev:
Planerade Brabant förra påsken i ny planteringsjord. Gödslar med algomin trädgårdsgössel 2gånger. Vattnas med droppslang. 3gånger/dygn med fuktighetssensor dom slår av när det är fuktigt. Växte ~50cm förra året.
Jag tror droppslangen är ett vinnande recept.
Hej Lasse,

Jag håller med om droppslangen och även vi har lagt ut en droppslang. Dock så vill jag påstå att det är skillnad på Brabant och Smaragd vad gäller tillväxten - Brabanten växer betydligt fortare.

Nu blir det gödsel 2 ggr denna säsong så vi får se ifall det hjälper eller inte...
 
O Ozzman skrev:
Hej Lasse,

Jag håller med om droppslangen och även vi har lagt ut en droppslang. Dock så vill jag påstå att det är skillnad på Brabant och Smaragd vad gäller tillväxten - Brabanten växer betydligt fortare.

Nu blir det gödsel 2 ggr denna säsong så vi får se ifall det hjälper eller inte...
Blev det någon fart med gödseln?
 
B Bowie skrev:
Blev det någon fart med gödseln?
Hej Bowie,

Ja, det hjälpte faktiskt en hel del. Tror jag hade kunnat få ännu bättre resultat om jag hade gödslat lite tidigare på våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.