det rekommenderas ju från olika håll att lägga om (betong-)tegeltak efter 20-30 år , men det betyder väl inte att pannorna är oanvändbara efter det, det är väl mest läkt och papp som tar stryk ?

har läst att bra tegelpannor håller i upp till 100 år, är betong sämre?

Vårt tak är lagt för 18 år sedan, men nu ska vi bygga till lite och undrar om vi kan återanvända pannorna. vi har betongpannor.
 
Jag har svårt att tro pannorna skulle gjort sitt. Titta på hur de ser ut. Trasiga hörn (brukar bli först när man plockat ner och upp de en/flera gånger :p )

Skadad yta? Frostsprängda? Nä, troligen inte.

Nu har jag inte sett ditt tak, men ett 18 år gammalt ytskikt skulle jag inte ligga sömnlös över. Det är nog bara att lägga om, och det är inte ens säkert att det behövs. Men du har väl kollat runt lite under pannorna gissar jag? Det är sannolikt ingen dum ide att byta efter dessa 20 år.

Jag är lite nyfiken på hur saker och ting ser ut idag. ?
 
Det är så att väder och vin sliter på betongpannor plocka ner några från taket och kolla, sedan är det nog nästa omöjligt att hitta nya för att komplettera så det blir nog helt nya på ena sidan av huset och då är frågan hur kul är det.
Ja betong pannor har betydligt kortare livslängd, äldre pannor var dessutom ännu sämre en dagens.
 
lägger om gör vi för att kunna isolera med bibehållen takhöjd invändigt, inte för att taket är slut.

jag kan inte se att det skulle vara nåt fel på pannorna, förutom lite lav. frågan är om de har 30 år kvar i sig.
 
Hur stor kostnad ligger i tegelpannorna i sammanhanget?
 
Jag växte upp i ett hus från -73 med betongpannor som hade en grov, sandig yta. De samlade mycket mossa och mycket av sanden och betongen eroderades (rena sandlådan i hängrännorna), men under de ca 25 år familjen bodde i huset så höll de iaf tätt. Jag skulle nog tro att de kunnat klara 10 år till.
Nu bor jag däremot i ett hus med ett tegeltak som är 68 år, och de pannorna håller fortfarande tätt.
 
Mycket beror på hur du ev. tänker spara pannorna.

Om vi antar att hantverkare skall göra jobbet.

Alt. 1.

Hantverkarna kastar ned pannorna direkt i en container via ett störtschakt. Senare kommer nya pannor som mha. lyftkran på lastbilen lyfts direkt upp på taket. Kranen ställer pallar med pannor på flera lämpliga platser på taket, minskar arbetet med att lyfta omkring pannor på taket.

Alt 2.

Hantverkaren monterar en tegelhiss som de först åkt och lastat på en uthyrningsfirma. Pannorna buntas och läggs in i tegelhissen, en man lastar på taket, en tar emot när hissen kommer ner. Pannorna staplas. Granska pannor, sortera bort dåliga pannor.
Demontera hissen, åka tillbaka med den.

Dags att lägga på pannorna igen.

Återigen montera hiss osv.

En man matar in pannor i hissen, en eller flera tar hand om dem uppe på taket, bär dom till rätt plats på taket.

Betongpannor kostar 50 - 60kr /kvm att köpa. Det är mindre än kostnaden för att ta hand om de begagnade pannorna.

Balansen i min exempel här ovan skiftar en del om man kan lagra pannorna på taket. Ibland kan man stapla dem på ena halvan av taket medan man arbetar osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
Det är ju som sagt en kostnadsfråga som hempularen skriver, tidsmässigt så är det en brutal skillnad på att röja ett tak ner i en container kontra plocka upp och ner pannorna snyggt. Även om man kan mellanlagra pannorna på taket så kommer det ändå ta längre tid, väg då det mot kostnaden på nya pannor, om du tycker priset är en faktor. Livslängden är ju inga direkta problem, åtminstone inte på tegel, du kan lägga papp, råspont och läkt ett par gånger. Våra pannor är 90 år gamla, men visst nu börjar de väl bli trötta...
 
ja, de förstås. nu tänkte jag ju i termer av att göra det själv, och att min egen tid är gratis :) Verkligheten är förmodligen en annan.

Jag tittade lite under pannorna och det såg verkligen helfräscht ut fortfarande, lite förvånad över att det inte låg nån papp, utan nåt slags masonite under läkt men det är väl så man måste göra om undertaket är lockpanel.
 
Gör du det själv så är det säkert lönt. Ta det försiktigt bara.

Vi bytte tak på vårt hus 2000, lertegel. När vi då 2008 byggde på en våning på en del av huset så ville jag spara lite och vi tog själv ner teglet som var nytt från år 2000. Det var 40 kvm. Jag byggde en ränna som fick sluta på en skummgummimadrass på marken. Jag stog på taket och matade ner pannor. Min fru stod där nere och tog bort pannorna från rännan.

När vi hade fått bort de flesta blev det lite för rutinartat, så jag råkade släppa ner en panna i rännan innan Anna hade tagit bort den förra pannan. Jag skrek ut en varning, hoppades att hon skulle vända ryggen till för att undvika splitter. Men hon försökte lösa det genom att rycka bort den förra pannan. Så där kom min nya panna i nästan fritt fall från drygt 4m höjd.

Den nya pannan träffade rakt över fingrarna som klämdes mellan pannornas kortsida. Jag var övertygad att jag hade klippt av fingrarna på henne, och vågade nästan inte ta av henne handsken. Det var inte såå illa. Två fingrar var brutna. Idag har hon nästan full rörlighet i fingrarna.
 
Skall tillägga att när det sedan var dags att lägga upp pannorna på det nya taket så hyrde vi en tegelhiss. Och med facit i hand (även utan olyckan) så skulle vi ha använt en sådan även för nertagningen.
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
ja, det är lätt hänt. tur det "bara" var ett par fingrar som var i vägen.
 
Tänk också på att det är bra för miljön med återanvändning.
 
haavard skrev:
Tänk också på att det är bra för miljön med återanvändning.
Självklart en bra tanke, men för det måste pannorna inte åka upp på taket igen. Själv lagrar jag mina pannor nu för kommande altanförlängning, De ska återvinnas som fylle =)
 
hemmapularen, känner igen det hela (även om min fru klarade sina fingrar...) men annars gjorde vi som du när vi isolerade och la om taket.

ränna för att ta ner pannorna och tegellyft för att få upp dem igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.