:surprised: :-?  Ska bygga ett helt nytt fritidshus på betongplatta. Ska då passa på att bygga vedeldad bastu inomhus. Finns det någon som har erfarenhet av detta? Det jag vill ha tips om är väggarna och taket. Kan man använda sig av blivande ytterväggar och tak eller måste man bygga ytterväggarna och taket  först och sedan bygga ett "rum i rummet"? Är det nån som har ritningstips på detta också? Det här med skorsten kan jag redan men är sämre på det här med fuktspärrar, luftspalter mm.  
:D Snart bastubad kanske...
 
Ska bygga ett helt nytt fritidshus på betongplatta. Ska då passa på att bygga vedeldad bastu inomhus. Finns det någon som har erfarenhet av detta? Det jag vill ha tips om är väggarna och taket. Kan man använda sig av blivande ytterväggar och tak eller måste man bygga ytterväggarna och taket  först och sedan bygga ett "rum i rummet"?
http://www.harvia.fi/pdf/bastu_SV.pdf

Här har du en bra anvisning. Hur det är med ytterväggarna beror litet på vad dessa består av, men vill du bygga på det traditionella, beprövade viset så skall du ha (inifrån ut): Panel, Luftspalt, fuktspärr (helst aluminiumpapper), isolering min 50mm, luftspalt om yttervägg, vägg.

Samtliga dessa komponenter samverkar och alla har en funktion. Alternativt kan du köpa en byggsats från exvis tylö och sätta upp den i ett våtutrymme med tillräcklig ventilation, men jag tror inte att det är det du vill.

Bastun är under badet ett mycket vått utrymme. Om du inte har fuktspärr som håller detta i bastun så kommer fukten att diffundera ut och tom sugas in i väggen. Där kondenserar sedan fukten och du får fritt vatten inne i väggen som sedan rinner vidare och kan kapillärsugas in i delar av väggen där den inte torkar ut.

Hur mycket vatten du får i väggen beror sedan på en massa faktorer, men rent generellt brukar man inom byggfysiken, försöka undvika fritt vatten i konstruktioner.

Du kan även be ditt bibliotek ta hem: Finnish Sauna: Design Construction and Maintenance 1994, ISBN 951-682-318-X. Kan också beställas från www.byggbokhandeln.com
 
AndersG skrev:
Du kan även be ditt bibliotek ta hem: Finnish Sauna: Design Construction and Maintenance 1994, ISBN 951-682-318-X. Kan också beställas från www.byggbokhandeln.com
Liten rättelse: ISBN-nummer ska vara 951-682-318-1, annars går det inte att hitta boken hos www.byggbokhandeln.com.
Jag fick min bok idag, så helgen är räddad! :)
 
Bastubyggaren skrev:
:surprised: :-? Ska bygga ett helt nytt fritidshus på betongplatta. Ska då passa på att bygga vedeldad bastu inomhus. Finns det någon som har erfarenhet av detta? Det jag vill ha tips om är väggarna och taket. Kan man använda sig av blivande ytterväggar och tak eller måste man bygga ytterväggarna och taket först och sedan bygga ett "rum i rummet"? Är det nån som har ritningstips på detta också? Det här med skorsten kan jag redan men är sämre på det här med fuktspärrar, luftspalter mm.
:D Snart bastubad kanske...
Mot ytterväggar och tak så bygger du i princip ett rum i rummet. Om du har en ritning att dela med dig så blir det lättare att ge lite mer detaljerade tips.
 
Jo, det är lättare att diskutera utifrån en ritning. Kanske bastubyggaren kan studera Harvias ritning och sedan skissa vidare?

Tack för rättelsen av ISBN-numret. Måste ha blivit fel då jag klippte det från webben. Själv har jag det finska orginalet. Är översättningen liknande?
 
AndersG skrev:
Tack för rättelsen av ISBN-numret. Måste ha blivit fel då jag klippte det från webben. Själv har jag det finska orginalet. Är översättningen liknande?
Vet ej, jag har inte den finska versionen, så jag kan inte jämföra. Det är iaf en inbunden bok på rätt många sidor.
 
OK. Den är tydligen mera omfattande, dessutom är den ur tryck hos förläggaren i Finland. Den Tyska finns dock. Jag skall beställa den via Biblioteket. Det finns ju tre RT-kort på finska samt en hel del forskat så det har antagligen sammanställt det.

Ha! Bibbal hade den på hyllan :) Ögnade igenom den och konstruktionsbitarna förefaller samma som RT-korten. Notera speciellt sidan 70! :)

Det som tillkommit är kapitel om historia etc och bitar från "Healthy Sauna" ett forskningsprojekt vid VTT.
 
AndersG skrev:
OK. Den är tydligen mera omfattande, dessutom är den ur tryck hos förläggaren i Finland. Den Tyska finns dock. Jag skall beställa den via Biblioteket. Det finns ju tre RT-kort på finska samt en hel del forskat så det har antagligen sammanställt det.

Ha! Bibbal hade den på hyllan :) Ögnade igenom den och konstruktionsbitarna förefaller samma som RT-korten. Notera speciellt sidan 70! :)

Det som tillkommit är kapitel om historia etc och bitar från "Healthy Sauna" ett forskningsprojekt vid VTT.
Sid 70, kapitel om "Water and moisture insulation"

BTW, ISBN-numret för den finska utgåvan är faktiskt 951-682-318-X, den engelska dock 951-682-318-1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.