Jag har lagt kylslingor för naturkyla i hela mitt tak (120m2) som skälvklart regleras så att det inte bildas kondens

Tänkte även som lite experiment köra värme i slingorna och därmed få takvärme.

Nu har jag kommit till det momentet att det är dax att välja ytskit i taket, nu vill man skälvklart få ut så mycket som möjligt av kylan/värmen dvs något material som har så dålig isolering som möjligt.

Vet inte vad man ska välja, träpanel/gips/osb osv
 
använd plåt
 
gege skrev:
Nu har jag kommit till det momentet att det är dax att välja ytskit i taket,
Vet inte riktigt om jag skulle vilja ha det i mitt tak men alla är vi ju olika :p
 
saturnus skrev:
använd plåt
Ja det vore det absolut bästa, tyvärr är det lite för opraktiskt och svårt att få till det snyggt.


lordi
Något måste man ha som ytskick ser inte så bra ut just nu.
Att köra passiv kyla i tak är inget nytt och väl beprövat.
 
Spänd väv?
 
fridde skrev:
Spänd väv?
Tja låter inte så tokigt, ska nog kolla upp det iaf, det tråkiga är nog att det bildas ett litet luftlager mellan värme/kyl källan som hindar "strålningen".
 
Är lite trött idag, men du vill att värmen/kylan skall sprida sig till ovanvåningen ?
 
NetNut skrev:
Är lite trött idag, men du vill att värmen/kylan skall sprida sig till ovanvåningen ?

Nej detta är en ovanvåning på undervåningen finns det redan golvärme och en litet fläktelement för naturkyla.

Tanken var alltså i första hand få passivkyla på ovanvåningen.
 
gege skrev:
Ja det vore det absolut bästa, tyvärr är det lite för opraktiskt och svårt att få till det snyggt.


lordi
Något måste man ha som ytskick ser inte så bra ut just nu.
Att köra passiv kyla i tak är inget nytt och väl beprövat.
Självklart är det väl beprövat med kyla i tak och inget fel i det. Det var bara den där jäkla språkpolisen som dök upp i mitt huvud igen, så jag skojade lite med din stavning av ordet ytskikt... sorry :surprised:
 
Vi hade tidigare takvärme i vårt hus. Det var populärt på 70 talet. Den bestod av folie med elslingor. Folien var häftad mot taket. Sedna var det spänt vävtak ca 30mm under detta. Det fungerade skapligt som värmekälla.

Teorin på 70 talet med takvärme, var att det skulle bli strålningsvärme från slingorna, och då skulle den i första hand träffa huvudet på oss som vistas i rummet. Genom att man då "känner" värmen från taket så skall man ledas att sänka värmen i rummet (det fanns en termostat i varje rum). Man menade att huvudet var det känsligaste känselsprötet för värme, så värmer man då¨det med värme ovanifrån så skulle det gå att spara energi.

jag tvivlar på att rörslingormna blir lika varma som elslingorna, då är frågan om det blir någon nämvärd strålningsvärme. Och det kanske behövs strålningsvärme för att få den genom vävtaket.
 
Hmmm, egentligen skulle du haft aluminiumfolie ovanför rören så att värmestrålningen reflekteras neråt. Som tidigare inlägg tipsat om skulle man kunna tillverka ett tunt innertak av genomsläppligt tyg, bara att göra lagom stora ramar och sedan spänna tyget över dessa. Det ger ju desutom lite ljuddämpning.
 
Hempularen: vilken knasig idé, det är ju fötterna mn går omkring och fryser om hela tiden, så blir man för varm om huvudet och sänker värmen blir det ju ännu kallare om fötterna?

Antar att det var därför som golvvärme blev modernt istället.
 
hempularen:
Jag är medveten om att det inte kommer bli någon "strålningsvärme", ovanvåningen behöver inte speciellt mycket värme du den mycket bra isolerad och mycket värme kommer från undervåningen.
Fast det finns system för vattenburen takvärme idag http://www.smartplasticsystems.se/losningar/kombinerad-varme-och-kyla-i-undertak/

NetNut:
Mina rör ligger i en glespanel med golvvärmeplåtar, så i just mitt fall skulle en folie inte göra någon nytta.
Men tyg idén låter bra tycker jag.


Annars vad tror ni om en tunn renoveringsgips som man skruvar dikt mot plåten, lite som "spis" tänker jag, att man vill ha bra kontakt till värme/kyl källan.
 
Du behöver någon som leder värmen i så fall, gips leder värme bättre än trä, men är fortfarande relativt trögt. Om du vill köra med renoveringsgips så skulle värmeledningen/spridningen bli bättre om du först fäster en 2-3mm aluminiumplåt och sedan gipset under denna.
 
Lutar nog åt tunn renoveringsgips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.