Hej!

Jag tänker succesivt byta mina gamla elradiatorer i huset till moderna med elektroniska termostater. Efter att ha kollat runt på nätet och jämfört olika fabrikat slutade det med att jag köpte ett Adax Neo element (NP10 DT), mest för att det har natt/dag-sänkning. Nu har jag dock blivit osäker på om elementet är för litet för mina fönster.

Adax elementet har bredd 76 cm och höjd 37 cm. Bredden på fönstret är 130 cm och från golv till nedre fönsterkant är det 80 cm. Riskerar jag att få kallras på sidorna med Adax elementet? Kommer det att se helt knasigt ut med ett så litet element?

Vore det bättre att satsa på Adax listelement (NL 10 DT) med bredd 128 cm och höjd 20 cm? Det kommer då täcka fönsterbredden bra men bli ett mycket stort avstånd mellan element och fönstrets nedre kant vilket kanske ser helt tokigt ut?

Eller ska jag skippa Adax Neo helt och köpa ett element med mer "normala" proportioner?

Tacksam för all hjälp till en villrådig!

/Erik
 
pavement skrev:
Adax elementet har bredd 76 cm och höjd 37 cm. Bredden på fönstret är 130 cm och från golv till nedre fönsterkant är det 80 cm. Riskerar jag att få kallras på sidorna med Adax elementet? Kommer det att se helt knasigt ut med ett så litet element?
Jag har liknande mått på mina fönster. Av bl a estetiska skäl valde jag element från LVI som har bredd 112 cm och höjd 50 cm. Natt/dag-sänkning, 1.000 watt och möjlighet till hel eller halv effekt. Snygga element som tyvärr är dyra. De ger en jämn och fin värme och jag är nöjd med mitt val.
 
Redigerat:
Min magkänsla säger mig att det kommer att se för knasigt ut. Blir nog att lämna tillbaka Adax elementet och kanske köpa Gnosjö-element på Jula. LVI är tyvärr över min budget.
 
Verkar vara ett bra beslut. Jula brukar ju dessutom vara väldigt billiga med Gnosjös radiatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.