Tjenixen!

Tänkte bara höra vad era erfarenheter säger om dimensioneringen utav ytterväggar.

Om man har en spännvid på 11m på takstolarna, klarar man sig med 145*45 stående reglar då? Kommer vara både liggande och stående hammarband. snözon 1.5 tror jag,skåne. En plans hus.

Kollade på en tabell på träguiden tror jag det va och enligt den va det lugna bananer. Men vad säger ni?

Mvh
 
Duppido...
 
Ingen?:confused:
 
Jag prova en sista gång.

Vad har ni som byggt använt för dimensioner? Vilken spännvidd har ni haft och hur många våningar?

mvh
 
Det är lite vanskligt att svara när du frågar "klara man sig...". Det blir lite som att man blir ansvarig för din hållfasthet. Så även om det låter helt OK så vågar ingen lova dig att det håller.

Men jag kan i alla fall säga att jag har har byggt med 145-reglar och det har inte rasat än. Dock var det huset 9 meter brett. Men jag hade inte tvekat även om huset varit två meter bredare. Men det är mitt beslut för mitt hus.
 
Bredden är väl mer kritisk för takstolarnas konstruktion än ytterväggens.

Om en stolpe/regel inte kan böja sig eller vrida sig, dvs är helt låst i konstruktionen, och du lastar på vikt rakt uppifrån, då ska det till stor last innan den ger med sig. Hur mycket vet jag inte, så jag bjuder inte på några siffror.
 
andersmc: Tack för svaret!

Och förstår vad du menar, men du behöver inte vara orolig, tänker inte hålla dig till svars om det rasar;)

Ska så småningom ta kontakt med någon form av "konstruktör", men ville bara höra era synpunkter om det!

Tack än en gång!
 
cc avstånd mellan reglar i yttervägg?
fönster?
vikt på tak? (plåt eller betong)

många saker att tänka på...

inte för att jag kommer att kunna svara på din fråga om du ger mig ovanstående:surprised:
 
C/c avstånd reglar blir 60cm. Breddaste fönstret kommer ligga runt metern. Har dock mina förhoppningar att en liggande bärlina av 145 eller 195 kommer att klara av det.

Taket kommer bli shingel tak, dvs lätt tak.

Ingen mer som byggt och vill delge sina dimensioner på ytterväggarna?

Tack alla ni som svarat:)
 
Jag har byggt ett tvåvångingshus med fribärande takstolar och tungt tak.
Spännvidden var 7m och jag använde 120x45 (c-c 60) stående reglar enligt träguidens tabell och det funkade utmärkt.

Jag vet att man ofta byggde tvåvånings med "tvåtum fyra" förr i tiden och det funkade oxå, även om det ofta blev snålt med isolering.

Jag skulle absolut sova gott i dit fall, träguidens tabeller har säkerhetsmarginal.
 
Gabbe1 skrev:
Jag har byggt ett tvåvångingshus med fribärande takstolar och tungt tak.
Spännvidden var 7m och jag använde 120x45 (c-c 60) stående reglar enligt träguidens tabell och det funkade utmärkt.

Jag vet att man ofta byggde tvåvånings med "tvåtum fyra" förr i tiden och det funkade oxå, även om det ofta blev snålt med isolering.

Jag skulle absolut sova gott i dit fall, träguidens tabeller har säkerhetsmarginal.

Sweet, tack för det svaret!

Tvåvåningshus på 2*4? Kan det verkligen stämma? Imponerande!
 
Den största anledningen till att många bygger med 45x170 eller 45x195 i yttervägg idag är för att få in isolering. Och utöver det så blir det ofta 45mm inåt till att installera i, som även isoleras.

Min granne som även han bygger/bygde i lösvirke använde 45x120 stående och 45x120 liggande.
Enplanshus i vinkel.
 
JOW: I see i see. Så det är med andra ord överdrivet att bygga med tex 195 om man inte är ute efter så tjock isolering?
 
Om det är ett bostadshus så kommer du sannolikt att få problem med energiberäkningarna om du använder en 145:a.
 
PCLarsson skrev:
Om det är ett bostadshus så kommer du sannolikt att få problem med energiberäkningarna om du använder en 145:a.
Det är en tillbyggnad detta gäller om det påverkar det något?

Jag hade tänkt mig 145+45+45. Så liggandes 45 på utsidan och liggandes 45 på insidan. Eller det är rent galet tänkt?

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.