Hej!

Jag tänker sätta upp spottar i taket när jag renoverar mitt kök. Hur långt ut från väggen är det lämpligt att sätta dessa då det också finns överskåp?

Överskåpen är ca 30cm och bänken 60cm, ska spottarna sitta på 50cm från vägg eller vad är lämpligt? Hur har ni satt era?

/Andreas
 
Beror lite på vad du ska ha dem till, allmänbelysning eller som punktbelysning. Ska du ha någon annan belysning än spottarna?
 
Främst som allmänbelysning men jag vill att de ska lysa på bänkytan. Jag kommer ha en rad med spottar under bänkskåpet också som hjälper till med ljuset där.
 
De fungerar oavsett mest som allmänbelysning då spottarna under väggskåpen lyser upp bänkskivan och jag hade absolut inte satt dem närmre än 500 ut från väggskåpen.

Dock är det oftast annat som styr placeringen av spottarna då man behöver fälla in burkar i taket så glespanel samt takstolar är det som får styra en hel del.
 
Tack för svaret, då tar jag dom på 500 ut från väggen.

takstolarna går i rätt riktning så jag kan placera dom var jag vill utifrån väggen. Däremot kanske jag inte kan sätta dom precis var jag vill på bredden men det märker jag när jag sågar upp.
 
Sätt en tvärgående regel så är det problemet löst.
 
Tänk på att du inte får spottarna för nära luckorna mär de är öppna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.