Se inlägg längre ner

Hej!

Jag och min sambo funderar på att köpa ett nybyggt Hjältevadshus (björken). Det stod klart för exakt ett år sen och av mkt speciella skäl är det nu till salu.

Det som är intressant för oss är att veta vad ett sådant hus har kostat och om försäljningspriset är rimligt :-/

Här kommer en beskrivning på huset med dess tillval:

Snickarfärdigt öp. Det som ska till är ytbeklädnad såsom spackel, tapet och golv (rör, vvs, värme och elen är dragen). Material som finns med som inte är monterat är lister, wc, tvättställ, badrumsskåp och radiatorer (vattenburna)

Takkupa med balkong (ovanför entren)
Braskamin i v-rum
Förberett för LAN
Torksskåp
Spisfläkt i rostfritt stål

Hmm.. kommer inte på något mer angående tillval. Det var litet kaklet i köket (10x10).... Badrummet på bv hade våtrumsmatta med bård och duschkabin men det är väl std?

Om vi skulle ha byggt det här själva, vad skulle priset för huset exkl grund kostat?

Tacksam för tips!

MVH Catrin
 
Det är svårt att veta men jag skulle kunna tänka mig runt 2,0-2,2 någonstans. Tomten bör ju värderas separat men det har ni kanske koll på. Vettigast är väl ändå att ringa Hjältevadshus och höra med dom vad de kan tänkas ta för detta hus, eller?! ;)
 
Det absolut enklaste måste ju vara att ringa HV o fråga vad ett sådant hus kostar med de tillvalen du beskriver, då får du ju ett exakt pris.
Har fått den uppfattningen att priset skiljer sig beroende på var man bygger i landet :(
 
Jo, jag har försökt få tag i dem men de har semester och jag ville inte vänta tills efter nyår *nyfiken*

Jag har iaf spanat igenom inlägg här och luskat fram ett pris mha vad som angetts här:

1,2 milj std hus
135 tkr grund
200 tkr öp
80 tkr för tillvalen
100 tkr för enskilt avlopp, el, pantbrev m m

det blir då cirka 1,7 milj + tomt

Vad sägs ???
 
Kan nog stämma ganska bra, jag räknade med en schablon på tomten på ca. 500k så 2,0-2,2 kanske inte var så dumt då :)
 
Hej,

jag har gått igenom vår prislista från Hjältevadshus och tror att du måste räkna med en kostnad på tillvalen på 120.000:- till 145.000:-.

För ovanvåningen tar Hjältevadshus 315.000:- för en inredd utan tillval. De drar av 100.000:- för en oinredd inkl. material.
 
Om det finns garage och om tomten är iordninggjord har ju det också ett värde.

Enkel garage kostar om jag inte minns fel ca 130'

//PH
 
Det finns inget garage och tomten är inte iordninggjord. Iof sig finns det ganska mkt naturtomt men ingen gräsmatta är sådd!

Efter mer eftersökningar har det visat sig att det inte är Björken utan Mogården. Blev lurad på att planlösningen var samma som Björken ???. Vad jag förstår är det samma bottenvåning på de två modellerna men mindre takhöjd på öp på Mogården? Är det någon som vet skillnaden mellan dessa hus och vilken prisskillnad det blir?

Dessutom är innerdörrarna bytt till Dalsland vit och ska finnas med på tillvalslistan!
 
Det som skiljer mellan husen är taklutningen. Björken har 45 grader och Mogården har 38 graders vinkel på taket. Det gör ju att det blir lite mindre plats på övervåningen.
Det är väldigt vanligt att Björkens planlösning hamnar i ett Mogården. Så är det även för oss. Anledningen för våran del är att vi tycker att huset är mycket finare med 38 graders takvinkel. Nu har ju vi dessutom modifierat Björkens planlösning innan den hamnade i vårt Mogårdenhus. Men det är en annan historia.
Nu har jag tyvärr inte priserna på huserna här. Men det skiljer inte så där jättemycket i pris mellan Björken och Mogården. Björken är något dyrare. Men det är marginellt i sammanhanget.
Vilken av Björkens planlösningar är det i huset?
 
Nu ska vi se. Bottenvåningen är om man kikar på hjältevads hemsida:

Inredningsbar vindsvåning 1

Det är alltså allrum med trapp i mitten, tre likadana rum plus badrum med fönster och förråd. Eftersom takhöjden är annorlunda så skiljer sig dock badrummet och förrådet åt jfrt med Björken (hörnan för duschen finns inte). Lite tokigt för om man vill ha dusch i badrummet måste den placeras framför dörren och därmed det första man ser när man kommer in :-/

Bottenvåningen är en spegelvänd planlösning av Mogårdens:

Bottenvåning 2. Boyta: 96,8 m²
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.