Grannarna ska gjuta sin platta nästa vecka. Det blir en platta på mark, med L-element och 300 mm cellplast som isolering.

Vi vill nu spränga, ca 7-8 m från där deras platta kommer att stå. Helst vill vi hinna med det innan dom gjuter, och då är allt frid och fröjd. Frågan är vad som händer om vi INTE hinner spränga innan deras gjutning. Hur länge (mellan tummen och pekfingret) bör man vänta för att inte förstöra den nya plattan?

Tacksam för svar och tips!!!
 
Är inte proffs på detta men en fastighet i grannskapet sprängde för ett tag sen och han fick besiktiga ett antal hus (inkl. mitt) för 25.000 kr per hus före och efter sprängningen.

Den som spränger åt er ansvarar för ev följdskador i omgivningen. För detta har sprängaren en försäkring som kostar pengar, dvs som han lägger på priset för er.

Den som spränger brukar besiktiga eventuella omgivande anläggningar och fastigheter innan och efter sprängning vilket kostar pengar, dvs som han lägger på priset för er.

Om det inte finns någon platta i närheten av spärningsplatsen när er sprängare skall spränga så behöver han inte besiktiga den före och efter eller försäkra sig mot skador.

Därmed kan man nog slå fast att det finns många fördelar (billigare) med att spränga innan grannen gjuter. Fråga spängaren om ett pris för jobbet dels utan en närliggande gjuten platta och dels med en närliggande gjuten platta så kommer du att förstå...
 
Det blir helt klart så att plattan måste besiktigas ifall det blir sprängning efter gjutningen, och att det blir en extra kostnad.

Vi är även nyfikna på hur länge man måste vänta med sprängningen efter det att plattan gjuts. Vi misstänker att sprängaren inte vill skjuta av dynamiten förrän cementen stelnat någorlunda.
 
25000 bara för att besiktiga före och
efter sprängning? per hus?

låter otroligt :cool: mycke

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
25000 bara för att besiktiga före och
efter sprängning? per hus?

låter otroligt  :cool: mycke

Mvh Putte
Håller med, verkar vara en nolla för mycket. Stämmer det?
 
25000 per hus är helt orimligt, ja. Vi besiktigade 4 hus och satte vibrationsdämpare på 3 hus, och det gick på 10250 kr totalt. Så det låter som en nolla för mycket.

Vad gäller frågan om hur länge grunden ska härda innan man kan spränga vet jag inte, men jag har svårt att se att det skulle behöva vara någon längre tid. Det är väl snarare rätt bra om det görs innan något kommit upp på plattan.

Det som är känsligast är ju fasader, framförallt tegel (och allra mest mexitegel) och murade skorstenar och till viss del kakel och klinker inomhus. Det är väl extremt ovanligt att plattan spricker vid spränging, då ska nog något ha gått rejält fel.

Dessutom är det ju billigare att åtgärda skador som uppstår på plattan om det inte står något hus på den...
 
Tror att plattan stelnar tillröckligt på 2-3 dagar. Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Uppgiften om 25.000 fick jag av fastighetsägaren som skulle spränga. Tättbebyggt, med många stora gamla och dyra hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.