Håller på och planerar ny verkstad på landet. Platta på mark ( isolerad ) och platsbyggd stomme Tips från er som gjort något liknande mottages gärna. :)
 
  • verkstad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går själv och planerar nästan precis samma projekt, jag håller bevakning på denna tråd och hoppar in om jag har något att bidra med!

/fth
 
En kommentar som jag har direkt är att minska taksprånget och därigenom får lite mer takhöjd.
Jag antar att det är friggebods-reglerna som begränsar?

En annan reflektion är att kanske sätta in en till dörr på andra kortsidan för att kunna hantera långa ämnen t.ex. vid planhyvling. Sätt en rullbock i varje dörröppning så kan du hantera hur långa ämnen som helst!

/fth
 
fth skrev:
En kommentar som jag har direkt är att minska taksprånget och därigenom får lite mer takhöjd.
Jag antar att det är friggebods-reglerna som begränsar?

En annan reflektion är att kanske sätta in en till dörr på andra kortsidan för att kunna hantera långa ämnen t.ex. vid planhyvling. Sätt en rullbock i varje dörröppning så kan du hantera hur långa ämnen som helst!

/fth
Jag kan minska taksprånget något, men tycker att det ser tufft ut, ska fundera på det. Absolut någon form av dörr/öppning i andra gaveln, det är ju nödvändigt, Tack !
 
Börjat skissa upp konstruktionen, 2tum4 med förstärkning runt den planerade porten.
Ska det räcka eller för klent ?
 
  • bodstomme3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt intressant att följa! En annan fråga, vilket program planerar du i?
 
Bilder på byggandet vill vi ha.(y)
 
Ja, utrymmen kan vi inte få för mycket av, en vekstad är ju ett måste.
Biblioteket brukar ha bra och idégivande böcker, bl a "Garageboken", den ger många förslag till lösningar. Om jag minns rätt så finns även dimensioneringstabell för den takkonstruktionen som du funderar på.
Avvaktar med intresse, jag har ännu ingen friggebod
 
fredrik.an skrev:
Väldigt intressant att följa! En annan fråga, vilket program planerar du i?
Mest sannolikt Google Sketchup: http://sketchup.google.com/
 
Japp ! Sketchup är det !
 
Ok, tack då vet jag...
 
Fundera på att bygga med vanliga takstolar alternativt öppet i nock plus en limträbalk. På så sätt kan du vinna några dm i höjd
 
  • Gilla
pk23
  • Laddar…
Det kanske ligger i planen men ovanför den planerade porten kommer du behöva förstärka med en infälld liggande regel eller liknande.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
mats_o skrev:
Fundera på att bygga med vanliga takstolar alternativt öppet i nock plus en limträbalk. På så sätt kan du vinna några dm i höjd
Ja det stämmer, men det hus som står här nu och är mindre har pulpettak och vi vill behålla karaktären samt att vi haf fått befrielse från strandskydd med vissa restriktioner att ändra för mycket
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Byggagarage skrev:
Det kanske ligger i planen men ovanför den planerade porten kommer du behöva förstärka med en infälld liggande regel eller liknande.
OK tack . jag ska titta på det. Har inte bestämt om jag ska ha portar på gångjärn eller innerdörrar i glas och skjutport framför. Håller på och skissar på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.