Jag efterlyser byggmaterial med så lite emissioner som möjligt, utan formaldehyd, inget trä och hälsovänligt. Hälsovänligt och miljövänligt är tyvärr inte alltid samma sak.
Anledningen till denna udda efterlysning är att jag blir sjuk av dofter och kemikalier.
Nu ska vi totalrenovera ett hus som jag ska bo i och det är en utmaning att hitta nya material som jag ska klara så därför behöver vi alla tips vi kan få.:x
Vet idag att jag klarar sten, leca, kakel/klinker, stål, gipsskivor, aluminiumfönster och betong. Färger som fungerar har vi hittat.
Den största utmaningen är att hitta ett kök som inte innehåller formaldehyd i någon form. Det har vi inte lyckats med trots många års letande.
Golvet mellan våningarna är ett annat projekt.
Snälla, är det någon som har tips att ge oss så är det välkommet (y)
 
En kompis till min fru har liknande problem, dock kanske inte lika illa. Hon bor i ett hus från 70 talet med massor av trämaterial, inga problem. Men hon tål inte lukterna från nytt trä. Så när de byggde om på övervåningen så undvek hon att vistas där, dels under byggtiden, dels ca. ett halvår ytterligare tills det inte luktade nytt längre. Och de valde bort vissa lösningar juts för att kunna minimera lukten av nytt trä.

Så frågan är väl lite om ditt nya hus måste vara helt fritt från trä osv. Eller om det räcker att minimera det.
 
Tack för svaret, jag vet att vi är många med dessa problem men man vågar inte prata om dem.
Jag måste tyvärr undvika allt trä eftersom vi kanske måste flytta in så fort som möjligt.
Lustigt att du skriver att hon bor i ett hus från 70talet, just ett så´nt hus har jag blivit dålig av. Vi byggde ett hus 1974, mycket formaldehyd i spånplattorna och obefintlig ventilation. Vad man sa till mig då var att efter 5 år så ska det var bra.
 
Vad är det i trä som gör dig sjuk?

Kan du hitta ett kök i bambu, alternativt bygga det själv? (Det är gräs, inte trä.)
 
Kan ju bli svårt att hitta ett kök utan att det består av trä i någon form. Kanske kan det vara idé att försöka bygga något i lättbetong? Ett kök måste ju inte alltid se ut som de alltid har gjort, eller som kökstillverkarna vill att de ska se ut. :)
 
Bygg ett rostfritt kök med kakel och golvbrunn så blir det lättstädat.
 
Undrar vad det är för slags komposit, bindemedel osv? Det allra mesta i rostfritt (utan några dolda spånplattor), klinker och kakel liknanden storkök är förmodligen det säkraste.

PVC-plaster och andra material med starka lukter och kemikalier är givetvis olämpliga. Även andra byggmaterial och inredningsmaterial som är hygroskopiska, dvs material som kan suga upp respektive avge fukt till inomhusluften, måste vara utan de kemikalier som ger besvären (alt. urlakade/urtvättade). Årstidsväxlingarna i kombination med den höga inomhustemperatur vi numera har året om kan driva upp nivåerna av t.ex. formaldehyd flera ggr över de tillåtna under delar av året. Om det t.ex. är för mycket nickel i vissa metaller kan det ge kontaktallergi hos vissa men det är mer hanterbart än de ämnen som finns i luften vi andas.
 
Vi har kommit i kontakt med en tillverkare av tvättstugeinredning i pulverlackerad plåt. De var intresserade när vi föreslog att de skulle tillverka ett formaldehydfritt kök. Vi får se vad det ger. Tycker det är konstigt att man inte tänkt på det tidigare eftersom det borde vara en ny nisch i miljötänket.
Vi lever just nu i ett specialbyggt lecahus där vi testar material som jag ska tåla. Där har min man svetsat ihop köksstommar som vi sedan har pulverlackat. Vi har sedan köpt IKEAS skåpinredningar och bytt ut spånskivorna i botten till våtrumsgips.
Komposit har jag testat och det fungerar inte.

Är det någon som vet eller har erfarenhet av en isolering som är diffusionsöppen och heter Icynene? Verkar väldigt smidigt och sparar mycket jobb.
 
Lizabettan skrev:
Vi har sedan köpt IKEAS skåpinredningar och bytt ut spånskivorna i botten till våtrumsgips.
Nu hänger jag inte med riktigt. Bytt ut de i botten? Sidor och hyllor då?
 
Sidorna har min man svetsat ihop, det är stommarna i köksinredningen. Hyllorna har vi också gjort av våtrumsgips.
Med inredningen från IKEA menade jag att vi köpt deras lådinsatser till kök.

haavard, det är terpenerna i trä som jag reagerar på.
 
OK då är jag med. Du skrev skåpinredningar. Jag läste stommar. :surprised:
 
Terpenerna lakas så småningom ur träet. Provat hur det är att vara i gamla hus/byggnader av trä såsom vissa hembygdsgårdar eller andra äldre hus? (Om de är fria från nytt inredningsmaterial och inre nymålning osv). Gammalt men i övrigt felfritt (ej fuktskadat) trä kan fungera.
 
Jag hörde att om man hettar upp trä till 70 grader fanns det inga emissioner kvar, någon som vet mera om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.