Hej!

Har anlitat en "målare" av ett bolag som hyr ut pensionärer och trodde att det var en riktig pensionerad målare men när jag frågade honom i dag när han började arbeta så berättade han att han aldrig jobbat som målare.

Han ska bredspackla och slipa en vägg som är 11kvm och en vägg som är 16kvm samt lägga 20kvm golv (rektangulärt rum utan vinklar) och girsåga och sätta dit socklar, han har beräknat 4 1/2 dag till detta. Är det en rimlig tidsåtgång?
Bolaget tar 350kr/tim inkl moms vilket känns dyrt nu när jag fick veta att det inte ens är en utbildad som gör jobbet.
 
AAaaa. Backa så fort du kan!

TIden är inte så viktig som kunnandet!
Spring för livet!
 
Han berättade att han gjort många renoveringar och är kunnig men att han inte är målare. Det jag funderar på är om det skulle gå fortare om en riktigt målare gjorde jobbet? Jag tror inte att målerifirmorna här är så mycket dyrare än dessa.
 
Priserna kan vara lite olika. Proffs har egna anpassade verktyg och kan olika saker som gör att jobbet utförs mycket snabbare! Ta en annan firma och be om offerten! När du frågat 3-4 kan du välja! Det kostar nämligen inget att ställa frågan!
 
Svårt att säga, (jag antar nu att det är någon form av vävtapet på väggen?) men jag tror att en riktig målare kan spackla den ytan på en dag, frågan är om den sedan måste spacklas en gång till. Om jag som lekman gjorde det så skulle jag definitivt få spackla minst 2 ggr. En målare slipar den ytan med en slipgiraff på 2 - 3 timmar, kanske ännu snabbare.

Däremot så kommer inte en utbildad målare att lägga golv eller sätta golvsocklar. Det jobbet skulle jag tro att en snickare eller golvläggare gör på kanske en dag, eller möjligen 1,5 dagar.

Jag tror att i bästa fall så skulle du kunna upphandla proffs som klarar jobbet på kanske 3 - 3,5 dagar. MEN till en högre timtaxa. Här i Stockholm skulle du få ge minst 350 kr i timmen plus moms. Och det kan också vara så att jag har fel, proffsen kanske kommer att jobba i 5 - 6 dagar istället. Om du begär fastpris så tror jag inte att du får ett lägre anbud än motsvarande 4 - 5 dagar.

SÅ vad gäller kostnaden skulle jag inte tycka att det är lönt att strula med att kasta ut den anlitade hantverkaren för den eventuella besparingen.

Däremot så bör du nog vara väldigt uppmärksam på kvaliteten. Om du tar en stark lampa och lyser utefter väggen så ger ev. kanter och ojämnheter skuggor som är lätta att se.

Observera att den typen av släpljus är alldeles för elakt det avslöjar ojämnheter som alltid finns oavsett hur duktig målaren är. Men du kan då snabbt se ev. ojämnheter och bedöma om de är OK.
 
Tack för era svar!
Jag ångrar djup att jag inte tog hit en riktigt yrkesman. Jag förstår att det behövs en snickare till golvet.

Nu har han spacklat och slipat två gånger. Han bad att få börja måla (hade tänkt göra det själv) för att kunna se om det behövs spacklas ytterligare. Och det behövs, det är små hål och ojämnheter överallt. Hur slätt kan man förvänta sig att det blir?
Ska man acceptera att han måste måla för att se om spacklingen är bra gjord?
 
Redigerat:
Jag hade inte accepterat att betala 350:- om personen i fråga inte är utbildad och har mycket god erfarenhet om det han skall utföra.

Eftersom du har beställt jobbet via en firma så är det deras ansvar och skyldighet att anlita en person lämpling för uppdraget.

Har han spackalt och slipat två gånger och det fortfarande är småhål och ojämnheter så låter inte på mig som att han är särskilt yrkeskunnig, varför han då vill måla förstår jag inte, ser man ojämnheterna så får man väl först fixa dem ?

Hur såg väggen ut från början ? Fanns det tapeter/väv osv innan han började ?
Kom han och tittade på väggarna för att avgöra tidsåtgång (ta ner gammal tapet eller bara spackla över) ? Ibland är det nästan omöjligt att få en vägg jämn om man inte först tar bort all gammal tapet.

Det är han som är yrkesmannen, han skall inte behöva fråga dig om råd utan utföra jobbet så du blir nöjd.

Låter som om du skulle behöva ha dit en "riktig" målare som kollar av hur det är hjort och om det kan bli bra....
 
Företaget heter "Hyr en pensionär" och jag tog för givet att det var en pensionerad målare, men så är inte fallet, han har bara gjort många renoveringar tidigare. Jag trodde att en riktig målarfirma tog uppåt 600kr timmen så därför kollade jag inte ens med någon sådan firma innan.

Från början så satt det en tunn väv som han drog bort, så nu har han spacklat direkt på betongen. Han kom och tittade innan för att avgöra tidsåtgång.

Väggarna ser ju jämna ut men det är ytan som är ojämn, man ser tydliga streck från slippapperet och på vissa ställen ser det ut som att han har använt för lite spackel, det ser ut som skrovlig betong.

Jag har lärt mig en läxa och kommer aldrig anlita detta företag igen.
 
Om man ser på resultatet som du beskriver är det inte godkänt efter två spacklingar, normalt skall du ha en jämn och fin yta efter detta. Troligtvis har han snålat med spackel.

Kollar man företagets hemsida så framhåller de att de anställa har goda kunskaper och lång erfarenhet - vilket naturligtvis skall gälla för den person dom skickar hem till dig.

Som jag skrev tidigare, dokumentera allt arbete med kamera och noteringar och notera materialåtgång, naturligtvis så skall han inte behöva mer än vad som anses "normalt", det kan gå mycket spackel om han måste lägga lager på lager för att få det jämnt.

Se till att han håller den uppgivna tidsåtgången och besiktiga sedan resultatet. Är du inte nöjd så reklamera jobbet tills du blir nöjd, bestrid eventuell faktura tills arbetet är ordentligt utfört.
 
Jag fattar inte. Varför kasta bort så mycket pengar för att spara. Det blir dyrare i slutändan.
Ursäkta men att anlita svart, proffs blir mycket billigare.
 
Tittar man på företagets hemsida (Och många av de andra med pensionärstjänster) så det det väldigt proffesionellt ut och man får ju uppfattningen att det är pensionerade yrkesmän som utför jobbet. Man känner ju även att man hjälper de som vill jobba längre.

Jag kan inte se att TS gjort något fel - hon har varit ekonomisk och väntat sig få det som utlovas på hemsidan.

Själv går jag hellre till en gammal snickare med lång erfarenhet och yrkeskunnande än en nyexeminerad sådan. Det finns tyvärr mycket kompetens som bara försvinner när folk blir pensionerade, idag saknar det i många yrken en vilja att ta vara på de äldres kunnande och erfarenhet.

Det var som en granne till mig sa en gång när vi pratade om priser och kvalitet:
"Oavsett om en borrmaskin är dyr eller billig, så om den kostar en krona så skall den naturligtvis fungera och hålla ett par år."
 
Ja jag skulle inte påstå att ytan är jämn och fin. Igår lade jag på lite duttar med spackel där de största ojämnheterna var. Nu är väggarna målade 3 gånger, jag orkar inte att han ska spackla mer och att jag måste måla igen. Kan man begära avdrag på priset istället?

Det har gått åt ca 23 liter spackel till 27 kvm (spacklat direkt på betong), vet inte om det anses normalmängd. Jag fick dessutom inhandla spackelspadarna, borde inte hantverkaren stå för verktygen?

Jag gick igenom mailkonverserationen jag hade med den ansvarige på företaget innan de kom hit och tittade, och han skriver faktiskt i ett mail att han tar med sig "NN, målare".
 
Saken är att en okunnig målare kan behöva hur mycket spackel som helst. Proffs har egna verktyg som de är vana vid. Det är inte så enkelt att bredspackla.
 
Jag förstår det, när jag anlitade företaget så antog jag att det var ett proffs, alltså en pensionerad målare.

Nu har han börjat lägga golvet (pergo klick) och han har hållt på med första raden brädor i snart en timme, han får inte till det eftersom inte väggen är rak. Är detta rimligt?
 
veronicab skrev:
Jag förstår det, när jag anlitade företaget så antog jag att det var ett proffs, alltså en pensionerad målare.

Nu har han börjat lägga golvet (pergo klick) och han har hållt på med första raden brädor i snart en timme, han får inte till det eftersom inte väggen är rak. Är detta rimligt?
Vad vill du av en amatör?
Det med golvet är enkelt. Man lägger ihop 2 rader och sen bara skjuter mot den krokiga väggen. Mot distanser. Är den mycket ojämn, tar man en klots och märkpenna och ritar på den första raden. Demonterar och sågar ut. Det fixar man på en kvart!

Delarna klipper man enklast med en laminat sax. Det går FORT att klippa o lägga golv!
Jag skulle lägga ditt golv på 3-max 4 timmar. Lister 1 timma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.