Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
jag skulle gärna se någon som skummat alla sina väggar.
sedan komma på. denna vägg ska bort eller här ska vi sätta in altandörr eller annan renovering.
då kommer man säkerligen ångra sitt val.
 
SBH skrev:
jag skulle gärna se någon som skummat alla sina väggar.
sedan komma på. denna vägg ska bort eller här ska vi sätta in altandörr eller annan renovering.
då kommer man säkerligen ångra sitt val.
Det är inga problem med att såga i PU! Tom bättre! Hade det varit billigare, hade jag gjort det själv.
 
SBH skrev:
jag skulle gärna se någon som skummat alla sina väggar.
sedan komma på. denna vägg ska bort eller här ska vi sätta in altandörr eller annan renovering.
då kommer man säkerligen ångra sitt val.
Varför skulle man ångra det?

Det är ju värre att riva upp en vägg med ull. Damm och fiber i hela huset när du rör det.
Polyuretan blir på sin plats och är lätt att forma/skära.
 
Ja, det finns tyvärr mycket förutfattade missuppfattningar om PU.

Vi har skummat flera väggar och jag har både skurit och sågat en del i pu och det är busenkelt.
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Ja, det finns tyvärr mycket förutfattade missuppfattningar om PU.

Vi har skummat flera väggar och jag har både skurit och sågat en del i pu och det är busenkelt.
Har ni köpt det i Sverige eller utomlands?
 
V
Jag valde att prova Icynene på mitt hus, ligger mellan 13-18cm (gammal sommarstuga) i väggarna. I vår kommer dom och sprutar bjälklaget också! I taket valde jag lösull. Jag tror Icynene är någon slags polyretan! Det finns för och nackdelar med allt. Jag är i vart fall sjukt nöjd och imponerad, hade ner till -29 grader i vintras och det är som natt och dag mot hur det var innan!
 
VillaAnna skrev:
Jag valde att prova Icynene på mitt hus, ligger mellan 13-18cm (gammal sommarstuga) i väggarna. I vår kommer dom och sprutar bjälklaget också! I taket valde jag lösull. Jag tror Icynene är någon slags polyretan! Det finns för och nackdelar med allt. Jag är i vart fall sjukt nöjd och imponerad, hade ner till -29 grader i vintras och det är som natt och dag mot hur det var innan!
Vill du länka till mer info?
 
VillaAnna skrev:
Jag valde att prova Icynene på mitt hus, ligger mellan 13-18cm (gammal sommarstuga) i väggarna. I vår kommer dom och sprutar bjälklaget också! I taket valde jag lösull. Jag tror Icynene är någon slags polyretan! Det finns för och nackdelar med allt. Jag är i vart fall sjukt nöjd och imponerad, hade ner till -29 grader i vintras och det är som natt och dag mot hur det var innan!

Nej, icynene är INTE polyuretan och saknar flera av de egenskaper polyuretanet har. Har du inte koll på vad du stoppar in i ditt hus? ;) Om jag inte minns helt fel är icynene gjort på bl.a. sojabönor.
Jag har bara sett icynene med öppna celler, vissa påstår att det finns med slutna, men ingen har kunnat referera till någon sådan information. Det gör att icynenen inte är tät och skulle det bli en läcka någonstans till exempel så funkar icynenen som en svamp och suger upp vattnet, det är inte heller diffusionstätt. Jag tänkte först installera icynene också, men efter ett riktigt bedrövligt bemötande från den svenska agenten avstod jag, och sedan insåg jag även fördelarna med PU kontra icynene.
I ett tv-program för något år sedan där icynene användes kunde man se hur entreprenören felinstallerade det hela på mer än ett sätt, bedrövligt.

Personligen uppfattar jag icynene som en dålig kopia. Sorry om jag dissar dig nu, men det är min uppfattning efter att ha läst på en hel del om detta. Men jag hoppas i alla fall att det är korrekt installerat hos dig med luftspalt och ångspärr.

Vilket bjälklag är det som ska sprutas med icynene? Har du övervägt så kallad slow-rising PU som kan injekteras?
 
thomasx skrev:
Vilket bjälklag är det som ska sprutas med icynene? Har du övervägt så kallad slow-rising PU som kan injekteras?
Sett det nämnas i några trådar. Finns sådant PU att köpa i butik i Sverige (på burk för pistol)? Behöver själv komplettera isoleringen på några ställen men vanligt PU expanderar så pass att det är otäckt i många siutationer.
 
thomasx skrev:
Personligen uppfattar jag icynene som en dålig kopia. Sorry om jag dissar dig nu, men det är min uppfattning efter att ha läst på en hel del om detta. Men jag hoppas i alla fall att det är korrekt installerat hos dig med luftspalt och ångspärr.

Vilket bjälklag är det som ska sprutas med icynene? Har du övervägt så kallad slow-rising PU som kan injekteras?
Jag håller med dig Tomas, det är viktigt att veta vad man använder i sitt hus. Det finns ett par olika aktörer i Sverige som säljer polyuretan, men så vitt jag vet finns bara EN leverantör med SP SITAC godkända och kontrollerade produkter där både isolervärde och brandklass är testat.
 
jaso skrev:
Sett det nämnas i några trådar. Finns sådant PU att köpa i butik i Sverige (på burk för pistol)? Behöver själv komplettera isoleringen på några ställen men vanligt PU expanderar så pass att det är otäckt i många siutationer.
Nej, vanligt fogskum på burk ska du inte använda, det är inte slow-rising och kan "spränga" golvet.
Spray-insulation som jag länkade till har.
 
PeterPolyuretan skrev:
Jag håller med dig Tomas, det är viktigt att veta vad man använder i sitt hus. Det finns ett par olika aktörer i Sverige som säljer polyuretan, men så vitt jag vet finns bara EN leverantör med SP SITAC godkända och kontrollerade produkter där både isolervärde och brandklass är testat.
Vilken leverantör är det?
 
thomasx skrev:
Nej, vanligt fogskum på burk ska du inte använda, det är inte slow-rising och kan "spränga" golvet.
Spray-insulation som jag länkade till har.
OK, det var lite "grövre" prylar som spray-insulation hade. Jag är i behov av en eller ett par tuber i 500 ml-storleken och tänke om det fanns att köpa på något byggvaruhus. Men blir nog till att använda första bästa och istället vara mycket varsam med så att det inte expanderar åt något håll som ger skador.
 
V
"Nej, icynene är INTE polyuretan och saknar flera av de egenskaper polyuretanet har. Har du inte koll på vad du stoppar in i ditt hus? ;) Om jag inte minns helt fel är icynene gjort på bl.a. sojabönor.
Jag har bara sett icynene med öppna celler, vissa påstår att det finns med slutna, men ingen har kunnat referera till någon sådan information. Det gör att icynenen inte är tät och skulle det bli en läcka någonstans till exempel så funkar icynenen som en svamp och suger upp vattnet, det är inte heller diffusionstätt. Jag tänkte först installera icynene också, men efter ett riktigt bedrövligt bemötande från den svenska agenten avstod jag, och sedan insåg jag även fördelarna med PU kontra icynene.
I ett tv-program för något år sedan där icynene användes kunde man se hur entreprenören felinstallerade det hela på mer än ett sätt, bedrövligt.

Personligen uppfattar jag icynene som en dålig kopia. Sorry om jag dissar dig nu, men det är min uppfattning efter att ha läst på en hel del om detta. Men jag hoppas i alla fall att det är korrekt installerat hos dig med luftspalt och ångspärr.

Vilket bjälklag är det som ska sprutas med icynene? Har du övervägt så kallad slow-rising PU som kan injekteras?"
------------------------------------------------------

Icynene som är ett fabrikat, har produkter som är gjorda av soyabönor men det är inte den produkten jag har. Soyabönsprodukten (vet inte vad den heter, står förmodligen på deras hemsida) Har slutna celler och andvänds bland annat till att göra varmgrunder mm om jag har förstått det rätt, slutresultatet skall tydligen vara såpass hårt att man kan gå på det!

Icynene med öppna celler är inte diff tät varför man skall ha både luftspalt och ångspärr!

Fördelen med öppna celler är att den torkar ut om du tar bort felkällan tex ett läckande rör.(finns mer att läsa om detta på nätet)

Hemsidan som någon hänvisade till med problemen är uppenbart fejk och det finns mycket att läsa om detta på nätet!

Nu vet inte jag vilken entreprenör du kontaktade men jag använde den som är i Karlstad och kan inte komma på något att klaga på även om jag försöker.

Hur man kan se Icynene som en kopia förstår jag inte riktigt men alla ser saker på olika sätt!

Tyvärr är inte allting svart och vitt, huvudsaken är att man väljer något man tror på! (y)

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.