Hej

Kan nån tala om hur man sänker tappvattentempen när man har fjärrvärme? Huset har en reglercentral som styr hustempen å det funkar kanon. Däremot är tappvattnet åt skogen för varmt... Hur varmt ska det förresten va?

Jag tror att den svarta boxen med den röda knappen sitter på shunten som stryr tappvattnet men hur denna ändras fattar jag inte....
 
  • 20120310_200610.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Drik.... Hur du ställer vattentemp vet jag ej tyvärr.
Men varmvatten ska enligt boverket vara 60grader celsius eller varmare för att få bort legionella bakterier.
det fungerar på 50grader också men tar då flera timmar innan ev. legionella försvinner.
 
Hej Lättas borde borde det vara att justera på blandningsventilen.
 
Som växelventil säger så borde det vara lättast att ställa om på blandningsventilen. Jag ser den inte på din bild någonstans, men den bör sitta typ sist av alla saker i din undercentral, innan ledningen försvinner iväg till tappställena. Det är en trevägsventil med en (antagligen) graderad ratt som du kan vrida på, alltså inget elektriskt ställdon av något slag.
 
om du följer dom två tunna plastslangarna som sitter på den stora klumpen under den gröna värmeväxlaren så kommer du till reglaget som ställer tempen på tappvarmvattnet.

Det som växelventilen och PerJohan säger att det finns en blandningsventil är till 99,99% fel. I fjärrvärmecentraler av din typ så styrs tempen av hur mycke fjärrvärmevatten som flyter genom tappvarmvattenväxlaren.
 
Tror säkerligen Demmpa har rätt, han verkar mycket mer säker på sin sak än jag är. Jag utgick bara från vad jag sett och på de undercentraler jag kommit i kontakt med har det suttit blandningsventiler. Däremot har jag långt ifrån kommit i kontakt med alla typer och det finns säkert såna som inte styrs av en blandningsventil även om jag inte sett någon. :)
 
Hej Nja i villor som jag har varit på så sitter det en blandningsventil.bbr i fv09-1 bestämmelserna står det att blandningsventil/reglerventil ska ingå.
 
Redigerat:
Vi kanske kan be om någon bild lite längre ifrån och i någon annan vinkel så vi kan se hela undercentralen, jag bli ju nyfiken! :)
 
Krilleman
Blandningsventiler i växlare är en "nymodighet" och växlaren ser inte ut att vara från igår.

Demmpa har helt rätt...
 
Krilleman
Detta ser lovande ut...

Basic P


Basic P skulle jag tolka det till att du har...
Sida 2 principschema -- Ingående komponent 6a...

Sidan den ligger på finns här!
 
Hej Har aldrig sett en blandningsventil i en växlare förstår inte heller vilken funktion den skulle fylla om den kör legokörning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.