Ja så ska man till med badrummet på övervåningen o man blir ju slut i huvet (om man inte var det innan) av hur otydligt o luddigt det verkar med dessa branchregler och rekomendationer på regelavstånd etc. Har just läst igenom GVKs Säkra Våtrum och fått lite mer kött på benen men antingen missade jag viktig info eller så beskriver dom inte vad som gäller för regelavstånd etc.

Idag har badrummet på en vägg 45*45reglar (feta reglar på de andra väggarna), bör jag byta ut dessa till 45*70? De sitter på ca 40 cc. Efter att ha läst här på forumet o pratat med min kusin som e snickare så köpte jag osb-skivor som jag tänkte ha bakom våtrumsgipset, funkar det eller får man inte köra så? Jag läste nämligen här på forumet att någon skrev att man inte får ha osb i badrum - ja höll på bryta ihop, jag slet nåt hemskt för att bära hem dessa skivor :S vad gäller egentligen!!??

Sen så undrar jag över golvet huruvida jag behöver regla upp det nåt mer, det sitter 195reglar på 60cc under en plywoodskiva som e typ 25 mm o de finns dessutom nå tunnare brädor på tvären mellan reglarna - duger en så konstruktion?

Jag ska såklart kakla detta rum som tidigare haft våtrumstapet, de e byggt 1982.

Skulle bli grymt tacksam om någon kunde guida en novis renoverare på ett förtroendeingivande vis :)

go brynäs! (y)
 
Jag har precis byggt badrum, så jag har hunnit läsa på lite mer :)

Jodå, OSB är jättebra att ha i badrum. Det har jag med. Vad som gäller är att du inte BARA får ha OSB, utan måste ha våtrumsgips ovanpå, men det vet du ju redan. 45x45-reglar är ok (särskilt i kombination med OSB), såvida du inte ska ha ett tvättställ på den väggen och därmed ska dra avloppsrör i väggen. Det är nämligen svårt att dra ett 50mm tjockt rör i en 45mm tjock vägg.

Vad gäller golvet får du nog komma med mer information om dessa "tunna brädor på tvären". Förhoppningsvis är de ditsatta för att vara "kortlingar", som ska göra golvet tillräckligt stabilt. Vad har de för dimension? Hur tätt sitter de? Sitter kortlingarnas och golvbjälkarnas överkant på samma höjd, så att golvspånet vilar på båda?
 
Det fanns "förbud" mot träbaserade skivmaterial i tidigare regler från BKR, de fick inte finnas i väggen överhuvudtaget. I de nu gällande BKR reglerna från 2010, lättades det kravety upp. I vanliga väggar har man ju OSB för att lätt kunna skruva upp saker på väggen. I våtrum är det inte ett bra skäl. Skruvhål skall gå in i massiva byggnadsdelar, bjälkar eller kortlingar. Skälet är att när du fyller skruvhålet med silikon så skall silikonet pressas in i materialet i hålet av skruven, går hålet rakt igenom skivan så riskerar man att silikon bara puttas famför skruven, och försvinner ut på andra sidan inne i väggen.

Kravet på massiv konstruktion för skruvar har lättats upp i senaste BKR reglerna så att de nu bara gäller i våtzon 1 (tror jag).

Me nsom sagt kortlingar där du skall montera blandare, duschvägg osv.

Det finns lite olika bud om huruvida en 45x45 reglad vägg duger för kakel, personligen skulle jag inte våga ha det. Om du skall ha en blandare på väggen så kräver böjfixturerna för PEX rör 70mm reglar för att få plats.

Enl. uppgifter i BKR reglerna (kan vara borttaget i senaste utgåvan) så skall man som underlag i golvet ha en tt golv som stabilitetsmässigt motsvarar ett golv med 22mm golvspån som skruvlimmas på reglar med cc30.

Ett golv med cc60, skruvlimmad spånskiva som dessutom flytspacklas med 15 - 16mm flytspackel har samma stabilitet. Den erfoderliga tjockleken av spackel varierar lite mellan fabrikaten.

Så frågan är om det underlag du beskriver med plywood motsvarar ett skruvlimmat spånskivegolv. Enl. en tillverkare av flytspackel så får man tillräcklig stabilitet med 25mm flytspackel med armering oavsett hur dåligt underlaget är.
 
tack för bra info, väggen med 45reglar är på motsatta sidan badkaret och den kommer inte fästas något i förutom en toarullshållare är jag ganska säker på. Det är även den väggen som dörren sitter på. Kusin snickaren snackade nåt om att man vill ha en ventilerad(?) tröskel in till badrummet, är det så? Om jag måste köra kraftigare än 45*45reglar så behöver jag regla om den väggen plus byta dörrkarm o tröskel, hade gärna sluppit det :)

Men då byter jag dessa reglar till 45*70 o kör cc30 runt om hela rummet.

Vad gäller golvet så skall det flytspacklas ca 20 mm, det skulle isåfall räcka? men vem kan svara på om denna plywoodskiva (25mm) duger eller om jag måste byta till 22 mm spån - personligen så tror jag att plywooden e starkare - men kanske lite mer rörlig?

fler tankar på detta?
 
Du behöver ju inte BYTA dörrkarm, bara för att väggen blir tjockare, man bygger på med en list. Man brukar ha en ventilerad tröskel till badrum. Det innebär att det skall vara en glipa mellan dörrbladet och den uppskutande delan av tröskeln, på ca 10mm.

Dels finns sådana trösklar att köpa färdiga på ex. Baihaus. Men man kan ganska enkelt tillverka en själv. Prova att söka här i forumet, har sett minst 2 inlägg som i detalj beskriver hur man gör.

Du kan kontakta den tekniska supporten hos flytspackeltillverkaren, de är förvånansvärt bra att ha att göra med även om man ringer som privatperson (trots att det står att bara återförsäljare får ringa). Har själv erfarenhet av Weber och Mapei.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.