Läste på ett annat ställe att några upplevde valmat tak som 80-90-talsaktigt! Jag som tänkt att det skulle se lite exklusivare ut kanske? Jag vet att det är upp till var och en men det är intressant att veta vad andra tänker!

Vad tycker Ni?

/SaraLynn
 
Jag gillar raka, rena linjer. 8)För mig känns valmat tak inte helt modernt. Men allt kommer ju tillbaka o någon sa att det som är trenden just nu är att det inte finns någon trend. Kör på bara!

Bemman
 
Jag tycker det är helt OK med valmat tak. Det beror ju helt på hur huset i sig ser ut...Ett sjuttiotals enplans tegelhus med valmat tak är kanske inget man bygger idag... :-/
 
SaralynnW skrev:
Läste på ett annat ställe att några upplevde valmat tak som 80-90-talsaktigt! Jag som tänkt att det skulle se lite exklusivare ut kanske? Jag vet att det är upp till var och en men det är intressant att veta vad andra tänker!

Vad tycker Ni?

/SaraLynn
Det är väl i alla stycken en strikt smaksak, om du tycker det är snyggt så kör på det.
Personligen så gillar jag det inte alls men det gjorde jag å andra sidan inte på 80- eller 90-talet heller ;)

//Christina.
 
Tja, inte för att jag vet om jag ens skulle vilja ha det men det fanns som ett tillval på ett Eksjöhus (Lyckan) för ca 35000... Helst skulle jag vilja ha ett modernt hus med raka linjer men ekonomin tillåter tyvärr inte detta och inte läget för den delen heller...

Har tittat på en massa tak idag på min kvällspromenix och konstaterar att det finns många sådana tak från allehanda årtionden, men förmodligen blir det ett standard tak... Och då till nästa problem! Färg på takpannorna! Om alla andra runt omkrin har svarta, måste vet väl vara ganska givet?

Himla tur att vi inte beställer nåot hus förens efter sommaren, det är ju sååååå mycket att tänka på!

/SaraLynn
 
Vi har gjort valmat tak men med 4 kupor och det blev inte så illa 8)
 
Är det ingen som funderat på omgivande byggnader???

Om alla hus i området är valmade så kanske det nya också skall vara det...
Eller också något helt avvikande. Men båda de fungerar.

Dessutom skall det ju stå ett tag, så det hinner bli både modernt och omodernt ett par gånger till.

Så ni som gillar valmat tycker jag skall bygga det. Ni andra kan ju låta bli...
 
Nix skrev:
Så ni som gillar valmat tycker jag skall bygga det. Ni andra kan ju låta bli...

Precis, det var det jag försökte säga ;D

//Christina.

Det är väl i alla stycken en strikt smaksak, om du tycker det är snyggt så kör på det.
 
Enligt byggahus.se som hade en fråga till sina läsare så ansågs mansardtaket som den snyggaste varianten.
Det taket kan ju också vara valmat.
 
Självklart hör ett valmat hus till 2000 talet!
Beror helt på husmodellen.
Själv hade jag gärna haft ett sådant men planlösningen och tomten passade inte ihop.
Sedan hade jag Mansardtak som 2:a men samma sak där, passade inte ihop med väderstrecken på tomten.
Så det blev ett vanligt tak vet ej vad det heter men Frälsegården från Myresjö...
 
byggimpert skrev:
Precis, det var det jag försökte säga ;D

//Christina.
Men det var ju ingen som lyssande ;)
Så jag sa det igen ;D
 
Formen på taket har sin estetiska roll på utsidan men man ska också se på det praktiska från insidan av huset. Valmat tak ger mindre utrymme om man vill inrädda vinden. Då ger mansardtaket mer boyta. Måste man bygga på höjden så är kanske mansardtak det bästa lösning (storstads fastigheter).
Sadeltak är det optimala lösningen med tanke på boyta och kostnader, tror jag. Jag tror också att det är ekonomi och inte mode som bestämde hur husen byggdes under olika tidsperioder. Det är sällan man ser ett gammalt litet hus (under100m2) med valmat tak eller ett hus på över 300m2 med sadeltak. Oftast är det tvärtom. Så gäller än idag - har man råd att offra boyta för utseendets skull?
gaia
 
Med funkismodet som är tillbaka så känns det lite fel kanske, men samtidigt måste man se till omgivningen där huset skall stå.

Själv tycker jag fprtfarande att det är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.