Hej!
Nu har jag ritat ihop en kökslösning jag hoppas vi ska kunna trivas med, men det är ju alltid litet svårt att prioritera ... Vi ska bygga ett västervik fr Smålandsvillan och har valt bort köket för att istället köra på ikea. Det blir vårt tredje ikeakök och denna gången lejer vi bort monteringen till en ikeasnickare. Vi tänkte oss tidaholmsluckor.

Vi ska ha en helintegrerad diskmaskin som vi kommer att försöka höja upp enl förslag här på forumet! Därför ser det litet konstigt ut, programmet gick inte med på att ställa diskmaskinen ovanpå något annat ... meningen är att det ska se ut som en hel pelare i slutändan.

Diskbänken kommer att vara en helt vanlig diskbänk med två stora hoar i. fanns inte i ikeas ritprogram.

Vi tänkte ha en bänkskiva i ek kring spisen och vid diskmaskinen blir det en liten snutt av något tåligt och ljust material, kanske rostfritt.

Fönstret sitter lägre och där kommer vi att försöka få fönsterbänken liksom integrerad med köksön. Bilden är kanske inte helt optimal där ...

VAD TYCKER NI? Är skåpen i rimliga storlekar, räcker bänkytan? Kommer vi att få springa benen av oss? Alla funderingar mottages tacksamt!
hoppas på svar :), fiddeli!

 
  • kksbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är absolut ingen expert, men vågar mig på en liten fundering:

Kanske ska ni hålla högskåpen till ena väggen, den vänstra där ugnen är. Tror att ni skulle få ett luftigare intryck då. På så sätt får ni ju också mer bänkyta. Ni kan ju ändå höja upp diskmaskinen, men kanske i ett halvhögt skåp istället.
Jag hade satt diskmaskinen till höger om vasken. Ser ut som om den hamnar väldigt nära ugnen där den är nu. Stor risk för att man springer på varandra...

Lycka till!
Håller själva på att planera vårt nya kök, det är jättesvårt ju! :-/
 
Behövs alla högskåp, och överskåp? Om ni skulle välja att placera alla högskåp på en vägg, skapar ni ett luftigare intryck men där är en avvägning och prioritering vad ni behöver. Luftigare intryck och mer bänkyta, eller förvaring?

fiddeli skrev:
Vi ska ha en helintegrerad diskmaskin som vi kommer att försöka höja upp enl förslag här på forumet! Därför ser det litet konstigt ut, programmet gick inte med på att ställa diskmaskinen ovanpå något annat ... meningen är att det ska se ut som en hel pelare i slutändan.
Genom att placera den upphöjda diskmaskinen till höger om vasken, kommer köket att bli lättare att arbeta i. Om någon stoppar i diskmaskinen, där den är placerad i dag under tiden matlagning pågår kan det bli problem. Därtill kan ni välja att placera alla högskåp till höger, för att skapa en mer öppen yta till vänster om vasken.

fiddeli skrev:
Vi tänkte ha en bänkskiva i ek kring spisen och vid diskmaskinen blir det en liten snutt av något tåligt och ljust material, kanske rostfritt.
Skulle satsa på tåligare material än ek vid spisen, en värmetålig yta - ex. granit är att föredra för att ställa ifrån sig både kastruller, och det som tas ut från ugnen enkelt.

fiddeli skrev:
VAD TYCKER NI? Är skåpen i rimliga storlekar, räcker bänkytan? Kommer vi att få springa benen av oss?
Du får gärna PM:a mig köksplaneringen så ska jag se om jag kan leka litegranna :cool:
 
Hej igen!
Jo, jag tror att vi behöver mycket skåp :-[ :-[ Den här gången vill jag inte ha ett kök där man måste springa runt i resten av huset med prylar som hör till köket ... jag vill helt enkelt ha plats med vardagsporslin, finporslin, vaser, ljusstakar, pappersservetter, värmeljus, barnens kritor o målarblock, återvinningslådor för att inte tala om alla skafferivaror och min köksmaskin. Att flytta diskmaskinen till höger om diskbänken kan säkert bli jättebra!
mvh fiddeli som hoppas på fler funderingar ...
PS Bänkytan vid disken är 1.9m och bardisken (kökshalvön) är 1,8m. DS
 
På tok för lite bänkytor enligt min mening. Bort med överskåpen och samla högskåpen längs en vägg. Som föregående talare redan har sagt. Annars vet i 17. Ek runt hällen är väl ok. Tjacka såna där "nitar" som man sätter i ett mönster och får en avställningsyta. Det är snyggve.

Ni borde ha en ho i samma bänkyta som hällen när potatisen kokar över.

Annars är det snyggt och bra tror jag.
 
Tänk på hur skåpen ska öppnas, så du slipper springa in i nästa rum för att kunna öppna dörren...
Jag skulle också prioritera mer ytor, med det är ju så olika. Varför inte förvara vaser, ljusstakar o dyl i tvättstugan, där har åtminstone jag min grovvask för sånt pyssel?
/Ulle
 
Hej!
Tyvärr är inte tvättstugan särskilt rymlig, jag tror inte att något sådant småfix kommer att få plats där.
Jo, jag skulle jättegärna ha en diskho intill spisen, kanske kommer det såsmåningom, men inte just nu ...
tack för era råd och tips!
 
hur stort är utrymmet mellan K/F och köksön? Utslagsvask i köksön. Är ni vänsterhänta? Om inte fundera på att vänd diskhon, för att det skall vara ergonomiskt riktigt. Men jag håller med tidigare talare: Bhöver ni verkligen ALLA högskåp??? Vi har ju inte ens så många garderober i vårt hus..... Och inget i köket.... Nej prioritera arbetsytor som är funktionella. Har ni inga arbetsytor så kan ni hur som helst inte bereda allt som står i mängden med skåp. Nöj er med ett högskåp.
 
Hej! Kul att se er köksplanering! Jag skulle nog också välja mer bänkyta framför förvaring. Jag tycker vi har lite bänkyta idag och skulle därför vilja ha större. Vi förvarar finporslin i en skänk i vardagsrummet. Man använder ju inte det så ofta ändå och när man väl använder det så dukar man ju på vardagsrumsbordet (matsalsbordet där). Vaser och glas förvarar vi i ett vitrinskåp i vardagsrummet. Som de andra har sagt så är det nog smart att flytta diskbänken till höger. Om ni tar bort alla högskåp vid diskbänksväggen (utom det där diskmaskinen är i) så skulle det i mina ögon bli perfekt! Men vi har ju olika behov och önskemål så jag hoppas ni kan komma fram till vad ni vill ha. :)

/Maria
 
Utrymmet mellan KF och "köksö" är 1m, vi har inga skåp på kortändan av köksön.
Bänkyta vid diskbänk 1,9. Längd på köksön 1,8. (sammantaget mer bänkyta än vad vi har idag ... ) plus att det ju är möjligt att stå på kortändan av köksön och på så vis få större yta.
Jag tror att jag resonerar litet såhär, om det finns skåp kan man flytta undan grejer och slipper ha något framme. Nu känns det som att jag kan tänka mig att byta bort ett högskåp ... det uppskattar nog maken :-* :)
Jo, jag är faktiskt partiellt vänsterhänt. I vårt hus nu har vi sex garderober och en klädkammare och det är fullständigt packat överallt ...
Utslagsvask håller jag verkligen med om.
hej så länge fiddeli
 
Tycker ni ska försöka ha en vask vid hällen, inte bra att lyfta kastruller över golvet.
 
man tackar som allra ödmjukast!
 
hej!
här är den kökslösning vi valde att själva göra i "Västervik" fr Smålandsvillan. Det är tidaholm från ikea.
Vi har inte hunnit med inredningsdetaljerna, för att inte tala om att elektrikern ska fixa den löst hängande sladden, då kommer vitrinskåpsbelysningen att fungera också ...
mvh fialottabus
 
.. och några fler bilder ...
 
Hej!
Så här blev det;

Tack för era synpunkter. Vi har någon enstaka hylla som är tom men annars är alla skåp välanvända ... och jo, jag skulle gärna ha en utslagsvask, men det blev för mycket att tänka på det också just nu. Det blir nog nästa gång.
mvh fialotta/fiddeli




EDIT: Har flyttad fialottabus bilder från den generella kökstråden och hit, samt länkat från den generella tråden till denna tråd i enlighet med hur alla andra har gjort. /pinebar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.