Hej på er!

Vi har ett nybyggt trädäck som vi nu funderar på hur vi ska kunna få till ett solskydd på. Däcket ligger i direkt söderläge så vi har verkligen tokvarmt där på somrarna.

Vår plan var att köpa en paviljong och skruva fast i däcket. På så sätt får vi både skydd och kan dra igen med myggnät på kvällarna om man så vill.

Efter en diskussion med en bekant idag så blev jag varse att dessa paviljonger inte riktigt gillar när det blåser. Hans erfarenheter var allt annat än goda.

Vi vill ju inte att paviljongen ska fungera som ett segel och dra sönder både sig själv och trädäck om vädret blir lite vilt.

Har ni nån erfarenhet?

Vi kan inte bygga något tak av diverse anledningar så alternativen som finns är en paviljong, ett parasoll alternativt att bygga nån form av pergola.

Vad säger ni?
 
Paviljonger har väl samma lösning som parasoller, det vill säga att det är hål för att luften ska komma ut i överkant. Detta hjälper dock föga på våran parasoll som välter för jämnan. Övertygad att en paviljong skulle blåsa sönder direkt hos mig, där det ofta blåser ganska kraftigt.
Tycker absolut du ska satsa på en pergola!
 
Vi har just köpt en pergola på ikea, som vi skruvat fast i ett trädäck.
Har skruvat fast den så gott det går, så den kommer nog inte blåsa iväg, men jag tror att den kommer böja sig, och knäcka stag. Och visst, blåser det riktigt ordentligt så lär den pajja helt och blåsa iväg.
Men kapellet, eller tyget, är lätt att ta bort. Något vi får göra när det är risk för vind över säg 17-20m/s.

Mvh

Stefan
 
mmm jag känner att jag lutar lite mer åt pergola-hållet jag med..Nackdelen är dock att vi inte får samma användning av den iom att man inte kan klä in sig i myggnät kvällstid;) och så är det så mycket mer jobb med den! Är det bygglovspliktigt att bygga en pergola förresten? Vi får inte bygglov till att bygga på vår tomt nämligen

Precis som mycke_nu säger så e det ju inte alltid man är hemma när det blåser tag. Är man hemma så är det ju inga problem att ta bort tyget men om det börjar storma och man är borta, kommer man hem till en trasig altan då?
 
lillalillajag skrev:
mmm jag känner att jag lutar lite mer åt pergola-hållet jag med..Nackdelen är dock att vi inte får samma användning av den iom att man inte kan klä in sig i myggnät kvällstid;) och så är det så mycket mer jobb med den! Är det bygglovspliktigt att bygga en pergola förresten? Vi får inte bygglov till att bygga på vår tomt nämligen

Precis som mycke_nu säger så e det ju inte alltid man är hemma när det blåser tag. Är man hemma så är det ju inga problem att ta bort tyget men om det börjar storma och man är borta, kommer man hem till en trasig altan då?
Altanen lär inte går sönder i första taget, men blåser det så finns det ju risk att pergolan förstörs. Beroende på märke och kvalitet.

Du behöver inte bygglov för en pergola.

Mvh

Stefan
 
Vi har haft två paviljonger och det var till att spänna fast dem rejält med snören för att den skulle stå kvar och inte röra sig så några rör delade på sig, för gjorde de det så säckade ju allt ihop och blev krokigt. Nu hjälpte inte det heller utan efter två säsonger och kanske fyra-fem "krascher" så var det inte något att hurra över längre utan den första fick åka titl tippen. Köpte en en andra som vi såg till att ställa lite mer vindskyddat och den hade vi en säsong och den höll. Men det var nog mest tur. Sen flyttade vi och har inte haft användning för den. Det är en med väggar på som går att öppna (och rulla upp), men den lilla extra kanten gjorde att väldigt mycket flugor och fän inte lyckades hitta ut, lite irriterande..

Paviljonger är väldigt mysigt och trevligt, men har bor du på en aningen blåsig plats så kan du nog räkna med krångel. Plus att man kunde sitta på jobbet och titta ut och se att det blåste lite ute och då fick man sitta och vara orolig för om paviljongen skulle ligga utspridd över tomten hemma eller ej.. :)
 
Ja det där besvarade ju mina farhågor Per Johan...man kanske ska låta det bli en liten dröm o bygga sig en pergola istället...eller helt enkelt köpa sig ett stort parasoll med rejäl fot som rent solskydd..

Tusen tack för svaren hörrni :)
 
Ja, fördelen med ett parasoll är ju att man enkelt fäller ihop det när man itne använder det eller när det blåser. Nu var det ju så att där vi bodde när vi hade paviljongerna så blåste det ganska bra, en stor åker och inte mycket till lä där inte. Så det blåste nog mer än "medel" där. En sak är säker, man orkar inte plocka av "taket" på paviljongen hur som helst och skulle man göra det så håller ställningen ihop ännu sämre (iaf om det är stål/aluminiumprofiler som skjuts ihop).

En pergola kan ju bli hur mysigt som helst, låta lite klätterväxter utgöra en vägg, låta någon god bärbusker klättra någonstans osv.. Kan ju häkta upp tyg som tak med som går att föra undan när man vill ha sol eller när det blåser osv. Pegola känns som det kan bli både som pabiljong och..eh, ja pergola.. :) Bifogar bild på typ av tak jag tänkte på isf...
 
  • 619_Solskydd_06_72.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.