Hej!

Vårt hus står halvvägs upp på en bergknalle och vatten rinner ned längs berget mot husets kortsida.

Planen är att göra följande för att förbättra fuktsituationen i krypgrunden:

1. Hyra lämpligt verktyg och såga skåror i berget för att skapa kanaler som får vattnet att rinna vid sidan av huset

2. Täta så gott som går i kanten mellan hus och berg. Jag fått tips om att använda nån slags membran, typ http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ering/fuktisolering-av-husgrund/21222/membran antar jag.

Är sågning det bästa sättet att få till avrinning? Ska man nöja sig med att täta på utsidan i skarven eller bör man täta på insidan också? Är membran rätt produkt att använda?

Skulle vara tacksam om någon som hanterat motsvarande problem vill dela med sig av sina erfarenheter.
Karin
 
Glömde säga att det är rent berg som huset står på. Ingen jord som ligger mot grunden.
/Karin
 
V
Själv behandlade jag muren med produkter ifrån komsol. Under markytan la jag på 3lager med nån slags kallasfalt! Kan nog inte räkna med att det är helt tätt men dräneringen i grunden borde kunna ta hand om det! Såg på Grand Designs för någon vecka sedan då dom byggde ett passivhus mestadels under marknivån, där sprayade dom på en slags yta som blev helt vattentät! Kanske vore något att prova?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.