Hej!
Vi har en gammal ekstam i trädgården. Kronan är nedsågad av förra ägaren för många år sedan och stammen som står kvar är både grov och hög. Nu vill vi ta ner den och funderar på om virket går att sälja. Hur tar man reda på det och vad kan det i så fall vara värt? Är det någon som har en aning..?
 
Kolla så du verkligen får eller bör ta ner den då gamla ekstammar är en viktig biotop för många insekter.
 
Med vem kollar man sånt, menar du? Vi har två såna här stammar. Den andra får stå kvar, men den här står mitt framför huset.
 
Ok, men det här är inte ett område med detaljplan.
 
AXS
Jag skulle ändå höra av mig om det är ett stort träd. De kanske har enkla önskemål som att
fälla lite senare än du tänkt eller så.

Sälja bara en ek borde gå, ska du ta hjälp av en trädfällare kanske han vet.
Vi tog ner en tall och han som fällde tog inget för jobbet och lite pengar i handen.

Här kanske du kan få en grov uppskattning:
http://skog.sodra.com/Documents/PrislistorVO/1/S25 2 L2 Södratimmer av ek Södra Interiör.pdf
Finns fler listor på sidan.
 
En död stam som stått i många år?
Jag vet inte hur ek åldras, men tall, gran osv. duger nog bara till ved i liknande fall.
 
haavard skrev:
En död stam som stått i många år?
Jag vet inte hur ek åldras, men tall, gran osv. duger nog bara till ved i liknande fall.
Det är just det jag funderar på. Kan man ta reda på kvalitén själv innan man fäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.