Är inte detta egentligen ett ickeproblem. Det är väl bara att fråga rörisen om det kostar något att h*n ska komma hem och kolla och get ett prisförslag. Då slipper man oklarheter och eventuella missförstånd.

Vill rörisen ha betalt för att ge en offert är det väl bara att ringa en annan. Hittar man ingen annan så är det kanske dags för löpande räkning som föreslagits. Eller att gilla läget och betala för en offert...
 
Jag tänker inte diskutera huruvida det är rimligt, vettigt, jämförbart med andra typer av avtal etc att vissa offertförfrågningar kan kosta pengar. Det är något jag lärt mig att det är på det viset och givetvis finns det rättslig grund för detta. Att diskutera en fråga som antingen är på ett visst vis eller ett annat leder inte till något. Det påverkar inte hur det faktiskt ligger till.
 
Det är bara att ringa runt och höra sig för om någon vill ta sig på jobbet till ett fast pris. Vet att det kan vara knepigt att få tag i bra rörisar som inte är upptagna i 1 år framåt i en storstad, men man får inte ge sig.

Det som ställer till det lite för dig är att ingreppet ska göras i värmesystemet på 3:e vån i ett 5 våningshus. Det kan betyda att man kanske måste tappa ner värmen för dina grannar också ,om inte det går att frysa rören. Så tillgång till avstängningar i källaren och ev pannrummet krävs också.
 
Du behöver även inhämta tillstånd från bostadsrättsföreningens styrelse alternativt hyresvärden, för att få göra ingrepp i värmesystemet. Då kan du ju kolla med dem vilken rörfirma de brukar anlita för arbeten i huset.
 
andersmc skrev:
  1. Någon licens för rörmokare motsvarande elektrikers finns inte.
Nu var det ju certifikat och inte licens som efterfrågades, och det tycker jag är en väldigt befogad fråga, hur ska man annars kunna veta vad det är för en filur som kommer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.