Hej, har ett hus från 1940 som behöver fixa den reveterade fasaden på två av sidorna. Huset är timmrat och har utanpå det sneda ribbor och därpå vass-väv och hönsnät som putsen sitter på.

Tanken jag har är att riva ner allt ända in till timmret och sedan bygga upp en fasad som innehåller mer isolering och framförallt ett vindtätande skikt då jag hittade lite dragiga områden mellan tretex-skivorna runt fönstren.

Har ni förslag på metoder eller fasadsystem som kan vara lämpliga?


Kan vara bra att ha i åtanke att jag planerar att göra så mycket av arbetet som går själv för att hålla kostnaderna nere.

/Andreas A
 
Funderar också lite på detta.. Har kollat på Paroc´s miljöskiva, fästs direkt på de snedställda brädorna. Verkar hyffsat simpelt, har en granne som gör det just nu. Frågan är väl vad man ska ha för puts egentligen.. Har kalk nu. Åsikter?
 
Du kan väl skriva lite uppdateringar Andreas A så ska jag göra detsamma om/när det händer något..
Kan nämna att det nu är en granne till som kör med samma Paroc skiva. De satt upp alla skivor på en 8 timmars dag.. Nice!
 
Täta runt fönstren och avvakta ett år så har du nog sänkt elförbrukningen betydligt. Om det blåser genom putsen har du nog allvarliga problem.

Vill du sen ha ännu varmare och mera jobb kan du putsa om. Jag skulle rekommendera att använda ett styvt putsunderlag som träullcement. Bygg inte på tjockare än befintligt bara. Då blir grund, fönster och takfot fula.

Om det varit kalk i 70 år kan man ju alltid prova.... Kalk. Köp dock inte på bygghandeln eftersom den innehåller löjliga tillsatser. På granngården kan du köpa ren "teknisk kalk" till halva priset. Om du skall ha torrsläckt luftkalk vill säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.