Hemmakatten
Har en androidmobil från HTC. Brukar regelbundet och ofta låna e-böcker från biblioteket/elib med mobilen. Har ett program som heter Aldiko installerat som använder sig av Adobe Player för att låna och läsa böckerna.

Helt plötsligt fungerar inte detta längre. Fick bara ett felmeddelande när jag försökte öppna Aldiko. Avinstallerade och installerade på nytt. Denna gång kommer jag så långt att det står att lånet är registrerat och det enda som återstår är att klicka på en knapp för att hämta hem e-boken. Det är där det är stopp. Ingenting händer.

I kontakt med elib så föreslog de att jag skulle försöka med Firefox som webbläsare istället. Installerade Firefox men det tar stopp vid samma tillfälle.

Någon mer hjälp verkar jag inte få från elib, så nu undrar jag om det är någon här som kan hjälpa. Jag är verkligen beroende av att läsa böcker, så jag vore oerhört tacksam för all hjälp.
 
Ta inte illa upp, men man drar lite på smilbanden och tänker I-Landsproblem när man läser rubriken. :D

Hoppas någon kan hjälpa dej!
 
Kolla om ditt bibliotek har strypt tillgången. Så är det i Västerås just nu, pengarna räcker inte.
 
Hemmakatten
mycke_nu skrev:
Ta inte illa upp, men man drar lite på smilbanden och tänker I-Landsproblem när man läser rubriken. :D
Du har så rätt, visst är det ett i-landsproblem jämfört med barnfattigdom, världssvält och terrordiktaturer. Men i en sådan jämförelse är väl minst 90% av frågorna här på byggahus att anse som i-landsproblem, eller hur...;)

Jag tog kanske i lite, men det är verkligen ett elände för mig att inte kunna låna e-böcker. Har alltid läst mycket och läser nån timme i sängen innan jag somnar. Kan inte somna om jag inte läser först. Med dåliga handleder orkar jag numera bara hålla i pocketböcker eller mobilen. Och med mobilläsning slipper jag störa maken med att ha lampan tänd. Jag är faktiskt mycket hellre utan både diskmaskin och mikro och ugn än möjligheten att läsa böcker på mobilen.

Jo, jag har kollat med mitt bibliotek. Ingen indragning där.

Tänkte att det kanske var någon annan som lånade böcker och använde nåt annat program än Aldiko som jag kunde pröva.
 
Redigerat:
Jag tror Aldiko är det enda som har stöd för Adobes system (som biblioteken använder).

Jag har inte provat att låna sen den senaste uppdateringen, men du kanske inte har uppdaterat?
 
Hemmakatten
Nu är jag en glad e-bokslånare igen. :) Vet egentligen inte exakt vad jag gjorde men under en ny ikon i senaste versionen av Aldiko som heter "Datateke" hittade jag de böcker jag sist lånade. När jag försökte öppna en bok fick jag en uppmaning från Adobe att signa in på mitt konto eller öppna ett nytt. Jag registrerade mig på Adobe och helt plötsligt kunde jag öppna boken OCH låna nya böcker. De nylånade böckerna läggs i de vanliga shelf och listview. Problemet måste alltså ha varit att jag inte var inregistrerad på Adobe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.