Jag har för mig att jag läst någonstans att brädor som varit omålade länge kan gå att måla om. Eller bedrar latheten sig själv här?

Ingen röta vad jag kan se, men de uttorkade och slitna av tidens hand. Är det bara att byta eller kan det gå att måla om bara?

Vattbrädan ska bytas eller bara tas bort och ny plåt på!
 
  • 20120320_173310.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha skrapat och målat för jag har fått för mig att bräder man köper nu inte har så bra kvalite som gamla. Men, det är jag det :)
 
Beror väl på dina krav. Jag skulle satsa på nya, kostar inte många kronor och blir fräscht.
 
Lätt val - nya brädor!
 
AXS
Eftersom jag är lite lat skulle jag skrapa och måla.
Sen sätta bara plåt överst lite mer tight.

Ser ut som det finns annat att lägga tid på?!
 
Byt
 
Jag är av naturen lat, men kanske lite mindre lat när det kommer till renovera och bygga. Men jag tar gärna enklare utvägar om slutresultatet blir lika ok som att göra det petnoga efter konstens alla regler.

Ni som förodar byte, beror det på arbetet i sig eller på slutresultatet?
 
Ja det valet är ju inte svårt, byt.
 
S
byta för att det blir snabbt snyggare. sen tycker jag du skippar den tredje brädan under plåten.

om du ej byter kommer trädet bli så skört att till slut ramlar ner av sig självt eller nästa storm.
så någon gång kommer du behöva sätta upp nytt ändå
 
Sådana argument du SBH tar upp ligger i linje med min lata sida: jag vill ju inte behöva göra om det SEN och mkt tidigare än jag behöver bara för att jag var lat DÅ.

Det blir att byta. Ja, vattbrädan skiter jag nog i.
 
S
men sätt plåten!!!!!! ;-)
 
Jag skulle tro att det är lättare och snabbare att byta ut brädorna mot nymålade än att skrapa, grunda och måla på plats.

Du kan ju måla de nya innan du sätter upp dem och bara måla över spikarna vid uppsättningen.

De gamla skulle ju behöva mättas med några liter grundolja innan målning, och det är stor risk att det ändå inte blir bra.
 
P
Hur högt är det? Lite knöligt att både måla och byta från stege. Åtkomst från taket är inte alltid det enklaste om man ogillar att arbeta på höjder. Ser dessutom ut att vara tegel på taket och då finns risken att man spräcker pannor när man går på taket. Det bästa är nog en bra ställning. Passa på att måla hela väggen och eventuella höga fönster samtidigt som man byter vindskivor. Sedan klara det sig i minst tio år.
 
  • Gilla
Jored
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.