Hej, nån som har erfarenhet av Nyans Cover-tapeten (inköpt på Bauhaus)? Hade gammal strukturtapet som jag rivit bort samt så mycket jag kunnat av den gamla tapeten. Dock så skiktar det sig ofta och kvar är ett tunnt pappersskikt. Tar man vatten på detta så korvar det sig. Frågade handeln, nämnd ovan, om man skulle måla tunt innan eller ev gå över med utspätt lim så att det träcker in ordentligt, men det behövs inte med dessa (mirakel?) tapeterna blev svaret. Blir lite tveksam. Hur hade ni gjort enklast? Gått över med vit väggfärg innan så att det binder? Isf, går det med vattenbaserat (Beckers, har en stor burk över)?

Tacksam för svar!
 
Ingen vaken?
 
Har satt upp nyans cover i ett rum i veckan. Fungerar väldigt bra. Mycket lättarbetade, enklare än "easy cover" originalet, samt mycket billigare. Bara att köra!
 
  • Gilla
Thomas Holm
  • Laddar…
Hepp! Har nu tapetserat ena rummet (av två). Blev ganska bra. Dock lite svårarbetade i hörnor pga styvheten i tapeten. Speciellt i ytterhörn.. Men det blev släta o fina ytor i övrigt. Tapeten suger snabbt upp limmet så man ska inte snåla med lim. Fäster väldigt fint och inga bubblor har uppkommit (ännu, dag 3).

Har ingen erfarenhet av easy cover men jag håller med om att det var ett bra pris på dessa nyans cover, 149 kr rullen. Ett rum kvar idag sen målning på det!
 
Kanon!
Originalet är ännu styvare så den är svårare att få bra, den är dessutom mer svårhanterlig då den är 1 meter bred, och nyans cover bara 60 cm...
 
Är det som med Easy Cover ska du inte gå runt några hörn, skär och mjukfoga innerhörn och sätt hörnlist på ytterhörn.
 
Jag har satt easy cover både förbi ytterhörn och innerhörn utan problem. Hörnet är lika fint nu som för 4 år sen då jag gjorde det. Kan ju också vara för att jag är slarvig på att läsa bruksanvisningar :)

Varför ska man inte gå förbi hörn?
 
Fan det missade jag med... satte både i innerhörn och i ytterhörn. Men gjort är gjort, bara målning kvar. Finns det några kända typer eller fabrikat man INTE ska använda sig av? Har väl räknat med två strykningar, helst inte fler.
 
Vad det gäller färg så är mitt tips att inte fuska med billiga färger. Kör på beckers eller alcro eller dylikt. Billiga färger är svårare att måla med, kräver fler strykningar och blir sällan bra, är som att måla med mellanmjölk.

K-rauta har just nu erbjudande på beckers 10 liter, bruten färg tror jag.
 
Köpte Jotums färg på Bauhaus. Blev faktiskt riktigt bra, tjock o bra. Inte som när man körde med Julas i garaget och det krävdes minst 4 strykningar för att det skulle likna något.
 
T
Köp för guds skulle inte Byggmax skitfärg som är som minimjölk i konsistensen och det krävs 7-8 strykningar för att täcka!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.