Hej,

Ursäkta en gröngölings förfrågan, men vad är gängse när man upphandlar hantverkartjänster?

Jag vill få ett vattenburet element flyttat längs en vägg i köket (för att göra plats åt ett kylskåp) på 3:e våningen i ett femvåningshus i centrala Stockholm. Eventuellt låter jag kassera det gamla elementet och sätter in ett nytt istället.

Jag var inne i en VVS-affär och frågade och blev mycket illa bemött, mannen var inte beredd att prata om arbetet alls utan ville bara börja beställa delar, och kommunicerade inte alls med mig om valet av element eller arbetets art trots att jag frågade och han ville överhuvudtaget inte prata om var priset skulle kunna landa nånstans. Så här i efterhand undrar jag om han inte bara försökte be mig dra åt hel***e.

Efter den erfarenheten blir jag lite paranoid när jag läser andra trådar i forumet, och vill se till att det inte kostar mer än det ska p.g.a. att jag inte vet vad jag ska fråga efter eller kräva av rörmokaren innan arbetet påbörjas.

1) Jag antar att det måste vara en certifierad rörmokare för att min hemförsäkring ska gälla om nåt börjar läcka om ett år eller sju. Rätt?

2) Kan jag kräva skriftlig offert för att sånt litet jobb?

3) Finns det någon offertmall att gå efter så att jag inte missar nåt?

4a) Vad är gängse, kommer rörmokaren hem till mig för att titta på befintliga rör innan han lämnar offert?

4b) Är det något som jag ska betala för?

Jag ska försöka hitta nån som gjort jobb hos min bekantskapskrets, men jag gissar att ovanstående är relevant ändå?

Jag skulle bli mycket tacksam för lite vägledning.

Tack!
Pierre
 
Ett sådant litet jobb, tror jag de flesta inte vill offerera på. De går på löpande räkning och ska normalt ha materialet i servicebilen (förutom just radiatorn då). Mått på radiatorn kanske måste tas, av dig eller genom ett mycket kort besök av hantverkaren som gör jobbet.

Finns inga egentliga krav på vem som gör VVS-jobb. Du får gärna göra det själv om du kan. Men försäkringsbolagen kräver självklart att det är fackmässigt utfört, dvs med rätt grejer och tätt.
 
Bostadsrätt eller hyresrätt? I vilket fall behöver du ett OK.

Att flytta själva radiatorn rörpularmässigt kan inte ta så lång tid, men vad har du för vägg som radiatorn ska sitta i?
 
Är det en hyresrätt får du vända dig till värden och hoppas på att han går med på att ordna det. Kostnaden blir en förhandlingsfråga mellan dig och hyresvärden. Eventuellt kan man lösa det med en hyreshöjning, men det är som sagt en förhandlingsfråga. Det finns nog inget sätt du kan göra detta korrekt utan att hyresvärden är med på vad som görs.

Nästan samma sak om det är en bostadsrätt. Fasta installationer för värme är normalt föreningens ansvar. Du får vända dig till styrelsen och se hur de ställer sig till förändringen och diskutera med dem om hur du ska gå till väga.
 
Pierre705 skrev:
1) Jag antar att det måste vara en certifierad rörmokare för att min hemförsäkring ska gälla om nåt börjar läcka om ett år eller sju. Rätt?

2) Kan jag kräva skriftlig offert för att sånt litet jobb?

3) Finns det någon offertmall att gå efter så att jag inte missar nåt?

4a) Vad är gängse, kommer rörmokaren hem till mig för att titta på befintliga rör innan han lämnar offert?

4b) Är det något som jag ska betala för?
  1. Någon licens för rörmokare motsvarande elektrikers finns inte.
  2. Du kan kräva skriftlig offert, och rörmokaren kan välja att tacka nej till jobbet. Även om du inte behöver ha en skriftlig offert så är det väldigt lämpligt att få ett muntligt fast pris, även om rörmokaren förmodligen vill jobba mot löpande pris.

    Risken är att jobbet beskrivs som litet innan det påbörjats, men det kommer att ha växt till ett jättejobb när du får fakturan. Förutom den tid som det tar att göra själva jobbet och de delar som använts är det risk att du även kommer att krävas på betalning för exempelvis:

    En generell startavgift
    Rörmokarens resa till ditt hem
    Rörmokarens resa till grossisten för att hämta material
    Tiden det tar för rörmokaren att plocka ihop material
    Tiden det tar för rörmokaren att dricka kaffe hos grossisten
    Tiden det tar för rörmokaren att köra från grossisten till dit hem
    Den tid rörmokaren använder för att prata i telefonen
    Flera 100% pålägg på de inköpta delarna
    Delar som inte använts i din installation
    Förbrukningsmaterial
    Skyddsutrustning
    Avgift för servicebil
    Dubbel timkostnad, eftersom rörmokaren hade en medhjälpare med sig
    Tiden det tar för rörmokaren att köra från ditt hem tillbaka till firman
    Kilometerkostnad för firmabilen
  3. Pass
  4. Rimligen borde rörmokaren komma hem till dig för att räkna på jobbet, men som sagt, jobbet kommer säkert att betraktas som för litet för det. Och rörmokarna har att göra ändå, de blir inte utan jobb för det. Men om han gör det så är det inget du ska betala för, om ni inte uttryckligen kommit överens om det innan.
 
andersmc skrev:
Rimligen borde rörmokaren komma hem till dig för att räkna på jobbet, men som sagt, jobbet kommer säkert att betraktas som för litet för det. Och rörmokarna har att göra ändå, de blir inte utan jobb för det. Men om han gör det så är det inget du ska betala för, om ni inte uttryckligen kommit överens om det innan.
Riktigt så enkelt är det inte, men i praktiken kan det vara så i detta fall. Inom vissa branscher är det normalt att ta betalt för att bedöma ett arbete och där har företagaren rätt att ta betalt utan explicit överenskommelse med kunden; "det är så det funkar" och det är kundens ansvar att känna till detta. Men i branscher där det inte är det normala att ta betalt för att titta på ett jobb så krävs det att företagaren informerat kunden om kostnaden om det ska betalas för offertarbetet.

Hur det förhåller sig inom VVS-branschen är jag osäker på men jag TROR att företaget behöver informera om att offertarbetet kommer kosta pengar för att kunna ta betalt.

Det bästa är att fråga!
 
injonil skrev:
Riktigt så enkelt är det inte, men i praktiken kan det vara så i detta fall. Inom vissa branscher är det normalt att ta betalt för att bedöma ett arbete och där har företagaren rätt att ta betalt utan explicit överenskommelse med kunden; "det är så det funkar" och det är kundens ansvar att känna till detta.
Vilka branscher tänker du på?
 
Vissa arkitekter och kontruktörer kommer inte ut och tittar utan att ta betalt, och eftersom det är normalt i dessa branscher är det bara att betala även om man inte kommit överens om pris.
 
Nja, nu är det väldigt länge sedan jag läste avtalsjuridik. Men så kan man bara göra om man redan gjort så en gång tidigare med just den kunden och om kunden har betalat. Då kan man kanske hävda att man har ett avtal. Annars måste de tala om innan att det kommer att kosta att komma ut och titta. Jag hade bestridit en faktura som innehåller något vi inte kommit överens om. Att göra något av hävd kan man bara göra med en befintlig avtalspart. Inte en ny.
 
injonil skrev:
Vissa arkitekter och kontruktörer kommer inte ut och tittar utan att ta betalt, och eftersom det är normalt i dessa branscher är det bara att betala även om man inte kommit överens om pris.
Ett avtal måste naturligtvis finnas.
Sedan finns set ju extrema offerter som krävs hundratals manår att ta fram och här är det en väldigt tydligt avtal bakom.
 
Nu handlar det ju om ett rörmokarjobb och där är det definitivt inte brukligt att betala för offerten.

Men precis som många redan varit inne på är det nog ingen rörmokare som anser att det är värt besväret att ta fram en offert för ett jobb som kanske bara tar några timmar att utföra.

Detta innebär att du kommer att få många svar i stil med följande:
"Tyvärr, vi är fullbokade till 2014"
"Nä, vi jobbar inte åt privatpersoner"
osv. osv.

I de fall de inte har stake att säga nej direkt kommer de att säga något i stil med:
"Ja, jag kan svänga förbi i slutet av nästa vecka".

Sedan hör du aldrig av dem igen...

Ta det på löpande istället, det blir oftast billigast och chanserna är större att hantverkaren dyker upp.
 
Nimajneb skrev:
Ett avtal måste naturligtvis finnas.
Javisst! Det är samma typ av avtal som när du beställer pizza! Dvs ett muntligt avtal där, i TS fall, kunden ber en hantverkare att komma över för att se på ett jobb.
 
Jo, fast de flesta pizzerior jag har besökt har klart och tydligt gjort klart att det krävs en motprestation ifrån min sida för att få pizzan via menyn där priset har framgått med tillräcklig tydlighet.
 
-RB- skrev:
Jo, fast de flesta pizzerior jag har besökt har klart och tydligt gjort klart att det krävs en motprestation ifrån min sida för att få pizzan via menyn där priset har framgått med tillräcklig tydlighet.
Och de flesta pizzerior jag ringt har frågat vad jag vill ha och svarat femtonminuterenkvart. De har utgått från att jag vet att det kostar något för det är kutym i branschen...
 
injonil skrev:
Javisst! Det är samma typ av avtal som när du beställer pizza! Dvs ett muntligt avtal där, i TS fall, kunden ber en hantverkare att komma över för att se på ett jobb.
För att det ska vara jämförbart så kostar det inget att fråga om menyn eller vad det kostar.
Avtalet finns inte förrän du har beställt en pizza av given sort och givet pris och pizzabutiken har bekräftat att dom kommer att leverera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.