Hej!
Vi flyttade in i vårt hus förra året och var medvetna om att fönsterna på vinden var kraftigt eftersatta. Antagligen är de original från husets byggår 1927. Då vinden numera är renoverad och fungerar som arbetsrum måste de vara täta och energisnåla. Just nu är det fullt tvärdrag :)

Vad ska man tänka på, behöver tips & råd:

-Helst vill vi sätta dit moderna fönster som är energisnåla, vart ska man vända sig?
-Tror ni det är lönt att ens försöka renovera dessa dubbelfönster, med tanke på hur de ser ut?
- Antagligen är detta specialmått = dyrt och special. Några tips på specialfirmor?
- Tips på fönsterhantverkare / verkstad i Malmö med omnejd mottages tacksamt!

Tack på förhand!
//jonatan
 
  • 1920tal_vind.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sådana jättefina fönster bara får du inte byta ut till något modernt skitfönster. Försök hitta en hantverkare som kan byta ut dåligt trä, kitta om och måla. Se sedan över tätlisterna så ska du se att du har både vackra och rätt så välisolerade fönster.
 
Jag skulle helst behålla dessa fönster också, men går det få dom energisnålare? Och tror du de inte är alldeles för eftersatta för att gå att rädda? Det är iofs hårdare virke & bättre material på gamla fönster. Kanske kan man även byta ut glasen men behålla ramarna?
 
Om virket och glasen går att rädda, så är det snyggast att ha dem kvar. Kan du inte ha ett extra fönster på insidan för att få det dragfritt? Likt förr då man satte in en extra ruta på vintern.
 
Det är redan dubbla fönster med en luftspalt i mellan. Kanske kan man sätta i tjockare glas på ytterfönstret om de renoveras?
 
Det är små bilder och svårt att se så noga skicket på dem, men det som syns tycker jag inte ser så farligt ut. De måste gå att rädda. Det brukar vara en stor luftspalt på så gamla fönster. Därigenom isolerar de om de är ordentligt tätade en aning bättre än fönster från mitten av 1900-talet. Du gör som du vill med ditt hus, men jag tycker det verkar mycket synd att byta ut de fönstren om det går att undvika.

Erik
 
Jag har renoverat fönster som var både i liknande skick och sämre. Det bara trät ser grått ut, men det är troligen fortfarande hårt. Slipning, linolja, nytt kitt och färg så kan de hålla länge till.

Om du vill förbättra isoleringen tror jag i första hand att det är innanfönstret som skall få energiglas. Sedan tätar du efter bästa förmåga mellan innanfönster och karm, men låter det vara lite otätt mellan ytterfönster och karm.
 
Jag hade renoverat alla gånger, dessutom om du lejer bort det är där rot på allt arbete.
Köper du nytt är det bara rot på installationen.
 
verktygsgurun skrev:
Jag hade renoverat alla gånger, dessutom om du lejer bort det är där rot på allt arbete.
Köper du nytt är det bara rot på installationen.
Det är väl bara ROT om hantverkaren kommer hem till honom och gör jobbet. Om fönstren lämnas till en verkstad får man väl inte nyttja ROT-avdrag, om jag förstått det rätt.

Till TS:
Om du på allvar vill förbättra energiförutsättningarna för ett gammalt fönster brukar det råd du redan fått vara riktigt bra, dvs att sätta ett löst englasfönster på insidan av det kopplade tvåglasfönstret. Det kan bli nästan lika bra som moderna 3 glas fönster. Nackdelen är att du inte får se hela de vackra profilerna på ditt gamla fönster på insidan. Utsidan blir dock oförändrad.
 
norrbottenstorpet skrev:
Det är väl bara ROT om hantverkaren kommer hem till honom och gör jobbet. Om fönstren lämnas till en verkstad får man väl inte nyttja ROT-avdrag, om jag förstått det rätt.

Till TS:
Om du på allvar vill förbättra energiförutsättningarna för ett gammalt fönster brukar det råd du redan fått vara riktigt bra, dvs att sätta ett löst englasfönster på insidan av det kopplade tvåglasfönstret. Det kan bli nästan lika bra som moderna 3 glas fönster. Nackdelen är att du inte får se hela de vackra profilerna på ditt gamla fönster på insidan. Utsidan blir dock oförändrad.
Gränsfall kanske...Detta har diskuterats tidigare vad gäller plåtslagare och deras tid på verkstad för tillverkning av plåtar, då deras plåtmaskiner knappast är mobila men arbetstiden förläggs mycket på verkstad. Skatteverket har om jag inte minns fel några invändningar mot rotavdrag för verkstadstiden. Detta borde inte innebära några problem heller för fönsterenoveringen om den sker på verkstad eller i kundens egna garage.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.