Satt och diskuterade linolja etc som vanligt med svärfar :D. Vi kom då in på skriften "Byggnadsmåleri med traditionella färgtyper" från Riksantikvarieämbetet. I den finns det ett insticksblad som heter "Linoljefärgen var bättre förr!". Enligt en Kerstin Lyckman så hängde det bl a ihop med att man idag skulle ha en lägre koktemperatur på linoljan. Kokades den till 250gr som man gjorde förrut så erhöll den nästan samma inträngande egenskaper som rå.

"Fel infallsvinkel på artikeln" - sa svärfar - "idag är i princip all den kokta linoljan inte kokt, den är kemiskt behandlad för att uppnå samma (?) egenskaper som den kokta. Det tillsammans med frånvaron av bly (av förklarliga skäl) gör den sämre och gärna ojämn i kvalitet."

FWIW; enligt honom gjordes under 30-talet också linoljefärg baserad på linolja som kokats i 350gr. Knepig och eldfängd teknik enligt honom men som tydligen skulle ha givit en extremt bra färg.



Vad vet forumet om detta med kemiskt renad "kokt" linolja? Enligt svärfar hade i princip alla de kända leverantörerna, inkl de mindre, färgen baserad på detta. Om det stämmer, går det att med säkerhet få tag på färg som verkligen är baserad på kokt linolja och inte kemiskt behandlad?
 
Vilken avancerad fråga! Har du ringt Kulturhantverkarna (www.kulturhantverkarna.se) och frågat vad de har för linolja i sin färg?
Rent generellt tror jag att det ibland kan vara på sin plats att inte bara köpa devisen "det var bättre förr". Förutsättningarna för färg idag i jämförelse med förr är ju inte detsamma med alla luftföroreningar som finns. Bara för att andra typer av färg har gett dåligt resultat under utvecklingsperioder (den tidiga plastfärgen) behöver det inte betyda att all färg har utvecklats till det sämre, vi har ju blivit mycket bättre på kemi så det verkar konstigt att det skulle vara så. Men vad det gäller själva sakfrågan är det kanske svårt att få svar här om tom Riksantikvarieämbetet inte har 100%ig koll. ;)
 
Nä, har inte ringt och kontrollerat men det ligger ju i planen inför inköpet av nästa batch med färg.

Frågan är idag kanske av lite mer akademisk natur för mig just nu. De målningar vi roar oss med idag är enbart inomhus och där är det lystern, strukturen och känslan från linoljefärgen o dyl som känns mest viktigt och kanske inte dess fysiska egenskaper. Dock när vi kommer till fönster och annat trä utomhus så blir ju den här frågeställningen viktigare.

Tänkte att några här på forumet hade samma tankar, erfarenheter eller lösningar.
 
"Gamla" färger innehöll ofta t ex blyvitt som idag är förbjudet. Det kan vara ett av skälen till att de motverkade mögelangrepp på ett annat sätt än dagens färger.

Skall man måla t ex ett fönster på ett hantverksmässigt sätt så tar det sin dryga tid, med oljning, grundstrykning, två till tre vändor med färdigstrykning från mager till fetare färg och det är det inte så många som tar sig tid till med en oljefärgs torktid. Däri kan en del av problemen ligga med, dock inte mögelproblemen.

Till sist skall man inte glömma att virkeskvaliten i t ex fönster var betydligt bättre förr, snickarna valde ut de bästa bitarna just till fönster, något som inte sker idag. En färg kan inte reparera ett dåligt val av virke även om oljan kan hjälpa till så att det håller längre.

/Kent

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.