Jag bygger en tvättstuga och behöver såklart få in vatten. Det ställer till med massor av extrajobb om jag ska trixa till det så inkommande vatten sitter i väggen, som det ju egentligen ska. Det kommer att finnas en golvbrunn och ett 50mm avloppsrör i golvet.

Nu undrar jag: eftersom det inte är tillåtet att ha tappvattenröret genom golvet, kan jag helt enkelt montera ett till 50mm avloppsrör och använda det till vad jag vill...tex prisol?
 
Du kan gå upp genom golvet och gjuta en klack runt röret.
 
Jo jag läste om den varianten också. Blev bara lite konfunderad över att avloppsrör är ok att ha så många man behöver såklart men inga vattenrör alls. Antar att det är ett sätt att få ner antalet rör och att det är själva tätningarna mot plastmattan (i detta fall) man försöker minimera antalet på. Vad som finns inuti röret är väl oviktigt.

Min variant borde väl funka och vara godkänd på samma sätt som en förhöjning och om jag vill ha varmvatten nån dag är det ju enkelt att fylla på med ett rör till.

Mycket regler är det att hålla reda på när det gäller våtrum, det var ett tag sen jag byggde just det. Lite roligt tex. att uppviken ska vara 50mm men vid trösklar räcker det med 20mm, det blir ju liksom inte högre än 20mm egentligen...de resterande 30mm kommer ju liksom aldrig till användning.
 
Jag antar att man INTE får ha en avloppsgenomföring där nederdelen inte är ansluten till just ett avlopp.
Annars så kan du ju stoppa in en rörstump som sticker upp 10cm och slutar direkt under golvet ut i isoleringen.
Det ät nog inte tänkt så...
 
Nej det är ju inte tänkt så förstås men det blir ju ingen skillnad om det är luft, avföring eller vatten i röret.
 
Skälet till att man endast får ha avlopp genom golvet är ju att man vill minimera antalet hål i golvet då det oftast är där som läckor uppstår. Vattenledingar är ju ganska lätta att dra genom en vägg eller kanske till och med via vinden och ner genom taket och därför har man förbjudit dessa att komma upp ur golvet. Det är alltså inte något magiskt material i avloppsrören som gör att de inte orsakar läckor utan det är en kalkylerad risk att låta dem vara kvar.

Med andra ord är det inte ok att dra ett tomt avloppsrör genom golvet som vattenledningarna får gå i.
 
Ja precis, jag skrev ju så en bit upp men det kan ju inte vara bättre på nåt sätt att göra en förhöjning och i denna sedan hål för vattenledningarna, det blir ju fler hål. Om man bara ser till vad som är bäst. Om ingen vattenledning (där vattnet går uppåt..:)) får gå igenom golvet så är det ju så. Känns bara lite konstigt att jag (som jag hade tänkt först) kan ha tex. en tvättho med ytterligare ett avloppsrör men alltså inte skippa tvätthon och använda det röret att ha mina vattenledningar i.
Om jag dessutom inte får ha kvar avloppsröret i golvet, efter att jag plockat bort tvätthon (heter det ens så) innebär det ju att jag måste laga mattan där det suttit. Känns ologiskt.
 
Det kan vara lättare att göra tätt med kantiga genomföringar, t.ex. en klack.
Då man ska sätta tätskiktet.

Jag skulle tro att det är största anledningen till att man gör så.

Än att dra rör genom en rund förhöjning, i ditt exempel ett avlopssrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.