I äldre hus typ 50-tal verkar det bara finnas enbart fyra trådar i säkringsskåpet:
Fas 1,2 och 3 samt ytterligare en tråd - låt den kallas "x" ?.
Undrar om det är rätt installerat när x representerar GND.
I senare kompletterisinstallation (säkrings-rack) är N och GND skenor kopplade samman, utgörande samma kopplingsställe/punkt.
Är detta rätt :( ?
 
Inte elektriker men det är så det ser ut hos oss också. Vår elare drog en lång förklaring som slutar i att allt är som det ska. Pen-ledare tror jag den heter, protected earth+neutral
 
Ja det är det vanligaste även i nyare installationer att det är så. Korrekt kopplat så skall PEN ledaren kopplas till jordskenan i centralen, sedan kopplar man en tråd mellan jordskenan och Noll skenan.

När det sedan har delats upp så får man inte längre ut i anläggningen sedan koppla ihop nolla och skyddsjord igen.

Observera att även om det kan förefalla enkelt så är detta inte något man skall ge sig på att labba med själv, om nollan bryts, uppstår väldigt obehagliga fenomen, man får slumpartat 0 - 400V i uttagen i huset, och det ger i sin tur att det mesta av elutrustning i huset brinner, lampor exploderar osv. Det är helt enkelt en mardrömssituation.
 
smile63.gif OK ! Bra !
Men - Kan man i denna gamla (sommarstuge) El-anläggningen med denna typ N/GND gemensam koppling koppla in en Jordfelsbrytare ? - så att den verkligen fungerar som en tillförlitlig säkerhet.
I så fall måste vel, logiskt sett både N och GND kopplas tillsammans - i samma kopplingspunkt i Jordfelbrytaren. (?)
 
Det går att koppla in en jordfelsbrytare även i en gammal anläggning. Då skall nollan kopplas igenom jorfelsbrytaren, alltså i stället för tråden mellan jordplint och nolpplint så kopplar man där igenom jordfelsbrytaren. Och givetvis skall även faserna gå igenom jfb.

Även om du inte har skrivit något om att pula själv så vill jag än en gång avråda från hempul när det gäller jordfelsbrytare (eller framförallt allt som rör nollan i centralen). Jag är själv inte behörig elektriker, och har hempulat en del genom åren, jobbar med elektronik om dagarna. Men att koppla in en jordfelsbrytare skulle jag inte ge mig på. Det finns alltför många detaljer jag inte vet att jag inte kan.
 
Så skrev hempularen du för en tid sedan:
Moderator
Medlem: feb 2005
Inlägg: 15 945
Inloggad
Njaa.. nu gäller det att vara noga med detaljerna. Inkommande PEN i matningen skall gå till jordskenan, från jordskenan skall det gå en tråd till jordfelsbrytaren, samma sida som inkommande faser. Och sedan ut från jfb till nollskenan.

Jag har fått tag på en principskiss över JFB (här nedan inkopierad) .

Alternativ A:
Om det nu inte finns någon Jord-tråd (GND) i huset, men inkommande enbart
3-faser + 1 tråd (N) ? - vart kopplar man N ?

Altenativ B:
OM GND i huset och N skenorna är sammankopplade ? - hur kopplar man då ?
Principschema för inkoppling av jordfelsbrytare

http://www.saljex.se/wordpress/wp-content/uploads/2010/05/Kopplingsschema-Jordfelsbrytare.png


Kopplingsschema-Jordfelsbrytare.png
http://www.saljex.se/wordpress/wp-content/uploads/2010/05/Kopplingsschema-Jordfelsbrytare.png
Publicerad 2010-05-11
http://www.saljex.se/wordpress/wp-content/uploads/2010/05/Kopplingsschema-Jordfelsbrytare.png
 
Nu börjar vi komma ut på tunn is. Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar i frågan. Men du har aldrig bara 3 faser och N in i en central (såvitt jag vet). Däremot så kan det vara så att inga jordtrådar är kopplade ut från centralen. Det vanligaste är att du har 3 faser on PEN.
 
Du har 3 faser och PEN in i kåken, som enligt bilden. När JFB monteras så separeras PE och N skena.
 
Så BRA! - med bra svar.
En sak till - Det der med PE ? Betyder detta att en av de inkommande 4 trådarna som kallas PEN samtidigt också represcenterar GND (Jord) ?
..... eller måste jag skapa jord-kontakt med en egen jordledning?
- som tex dessutom skall kopplas till PE-skenan i skissen som jag visade på tidigare.

Jag kan inte se att tidigare nämnda kompletteringsinstallationen i stugan har någon separat jordförbindelsetråd - fast vissa ledningar från centralen har den grön-gula tråden kopplad till den
blåa N-tråden via bryggkopplingen mellan PE-skenan och N-skenan.
Så - det verkar inte som de installerade jordade vägguttagen har någon jord-förbindelse.
 
PEN är som ovan förkortning av Protect Earth Neutral (stavning). Vilket innebär att den fjärde tråden som du kallar den kommer både med noll och jord. Mycket enklare kan jag inte förklara det hoppas du förstår:). Som sagt ovan också JFB installation kräver behörig elektriker.
mvh
 
Det låter otydligt. De installerade jordade uttagen, har de en jordtråd ansluten?
 
Nu tror jag att informationen är komplett ! blush.gif
(Uttagen har jordtråden ansluten och som partikjepp sagt så kommer den fjärde tråden både med noll och jord.)
Detta var ju som en stund "universitetskurs" i JFB.
1 heartpump.gif-ligt tack.
Kvarstår göra inköpen och att besluta om vem man ska anlita : cowboy.gif eller angel.gif eller yelow3.gif
 
Nu vet jag inte riktigt hur jag skall tolka dina symboler här ovan. Men se för guds skull till att låta en behörig göra detta. Av det du skriver låter det som du har mer än en elcentral? Du har uppenbarligen inte i närheten av den kunskap som behövs för att på ett säkert sätt installera en jordfelsbrytare.
 
Inkommande




















PEN











L1
L2
L3































Huvudströmbrytare









































































































































































El-mätare


























































PEN























































L1
L2
L3

N














JFB





PE























































.-
Strap tas bort











































N


























-----













Utgående grupper




























Så uppfattar jag att lösningen på anläggningen blir:
JBF tillkommer och Strapen mellan PE & N avlägsnas.
Detta = rätt !
 
Redigerat:
Det gick inte så bra att få med bilden !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.