Danne12345 skrev:
De gjorde ett större test i Råd och Rön nyligen och då var Kärcher klart bätter än övriga märken om jag inte missminner mig.
Testet finns att köpa här för de som inte är prenumeranter:
[länk]
Jag tycker det var lite märkligt test. De har 5 modeller från Kärcher med, men ingen av de Stihl-modeller som vunnit de senaste årens tester. bl.a. det här där de fick 24 av 25 poäng: http://www.smartson.se/test/hem-tradgard/tradgard-verktyg/test_-_12_högtryckstvättar.html

Däremot var Stihl mer i R&Rs tet 2007, och då fick den absoluta budgetmodellen bra betyg.
 
Nimajneb skrev:
Känner du till någon slang som är bra och hrm prisvärd?

Har sett slang men då den är så dyr så drar man sig då man inte vet om det verkligen blir bra.
Stihl-slangen 49155000835 är 9 meter, texilslang med stålarmering och kostar 660+moms. Vet inte om det är dyrt eller billigt, men prisvärt tycker jag. Man betalar sällan för märket på Stihls grejer, utan man får faktiskt vad man betalar för. Den ska passa till alla nyare konsumenttvättar av både Stihl och Nilfisk
 
För egen del måste jag säga att jag går igång lite på lite äldre tvättar utan en massa plasttjafs. Trefas elmotor + ventilhus + slang, sedan är det klart. Alcon har några fina modeller.
 
MathiasS skrev:
För egen del måste jag säga att jag går igång lite på lite äldre tvättar utan en massa plasttjafs. Trefas elmotor + ventilhus + slang, sedan är det klart. Alcon har några fina modeller.
Måste erkänna att de var lite fräna!
Det jag gillar med Kärchers större modeller är att de har inbyggda kemtankar, som man reglerar från spolmunstycket. Inget spring med små kempåläggare och pumpflaskor. Allt-i-ett och det fungerar också. Med en slanglängd på +15 meter så kan också tvätten stå stationärt i garaget, för slangen räcker ändå hela vägen!
Jag tvättar mycket, och har aldrig varit med om någon som helst driftstörning på en Kärcher. Det komiska är att oljebytesintervallet på proffstvättarna är 500 timmar, och jag är nu uppe i ca 5 timmar på ett år... (y)
Jag kommer nog aldrig att köpa någon liten tvätt igen, de gör liksom inte den nytta som man kan förvänta sig.
 
För vettige pengar så håller jag med Nonkan - Stihl 128 är riktigt bra o prisvärd. Har själv 2 st varav ena är ett par år gammal och flyttades ut till fritidshuset och en exakt likadant köptes hem. För 3-3500 kr får man en funktionell maskin med en i mina ögon bra slangvinda och slang
 
Så om jag nu ska tolka ert resonmeng i denna fråga så bör man komma upp i runt 3000 kr klassen för att få en hyfsat bra tvätt med lång sladd, högt tryck och stort flöde.

Men... jag har en ganska begränsad ekonomi (nyköpt hus med mycket att göra och begränsad inkomst) så vilken/vilka högryckstvättar är att föredra som har hyfsad prestanda osv och som jag i alla fall inte blir allt för irriterad på?

Den måste naturligtvis hålla några år tills ekonomin och lönen osv stadgar sig och då kan man diskutera dyra, bra och fina saker (som jag absolut skulle vilja köpa redan nu :)
 
Som jag skrev tidigare, kärcher K4 har vad jag kommer ihåg varianter med metallpumphus, leta efter en sådan. Alto har säkert motsvarande modeller.

Det är ju i dagarna kampanjtider för högtryckstvättar så det är väl bara att åla ögonen öppna.
 
Nimajneb skrev:
Som jag skrev tidigare, kärcher K4 har vad jag kommer ihåg varianter med metallpumphus, leta efter en sådan. Alto har säkert motsvarande modeller.

Det är ju i dagarna kampanjtider för högtryckstvättar så det är väl bara att åla ögonen öppna.
Tack för detta!

Jag ska låta ögonen åla (det var ett nytt uttryck för mig) och se vad jag kan hitta. Det är trevligt att skriva en rad här och få höra andras åsikter så att man inte köper grisen i säcken totalt.
 
Slanglängden, tänk på slanglängden! Under 10 meter så blir man mest irriterad när man måste baxa med sig tvätten runt bilen. Du får åla utkik efter det också ;)
 
Man blir minst lika förbannad på den ueberlånga stela plastslangen som man behöver vara en bläckfisk för att kunna hantera :)
 
Njae, då har man köpt alldeles för billig tvätt om slangen är av så usel kvalitet, eller har rullminne :thumbdown:
 
Jag skulle nog säga att antingen köpa den billiga Stihl 108 (2000 kr) eller lika gärna betala 3-3500 för 128:an så har du en vettig maskin för helrätt pengar.

De billigaste tvättarna på ca 1000 kr är medt leksaker i mina ögon och då hade jag hellre kört till en tvättomat sålänge
 
haddirajan skrev:
Måste erkänna att de var lite fräna!
Det jag gillar med Kärchers större modeller är att de har inbyggda kemtankar, som man reglerar från spolmunstycket. Inget spring med små kempåläggare och pumpflaskor. Allt-i-ett och det fungerar också. Med en slanglängd på +15 meter så kan också tvätten stå stationärt i garaget, för slangen räcker ändå hela vägen!
Jag tvättar mycket, och har aldrig varit med om någon som helst driftstörning på en Kärcher. Det komiska är att oljebytesintervallet på proffstvättarna är 500 timmar, och jag är nu uppe i ca 5 timmar på ett år... (y)
Jag kommer nog aldrig att köpa någon liten tvätt igen, de gör liksom inte den nytta som man kan förvänta sig.
Tvättar mycket och 5h/år i samma inlägg... Tror nog att Kärcher har räknat med att proffsen använder den lite mer :)

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Vad är det för fel på nilfisk ? Jag kommer inte ihåg vilken modell jag har, kostade runt 3,5 tusen.
Jättebra maskin,fin slangrulle,alla tillbehör sitter på maskinen (nja inte tralltvätten :) )
Hur irriterande är det inte när man skall byta munstycke och det ligger någonstans i garaget.
Köpte min på som vi säger lantmanna och de för ingen skit.
 
Mycket/ofta kanske jag skulle skrivit.
Med effektiv maskin så tar det bara några minuter per gång, så fem timmar blir rätt mycket ändå.
Det är som med snöslungan - trots två vintrar med mycket snö så är det få gångtimmar på den...kuriosa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.