Hejsan!

Jag håller på o planera för lite finsnickeri. Det börjar bli dags att ersätta de sönderfallna pardörrarna på växthuset och jag skulle behöva lite tips.

Dörrhålet är 120x180 och planen är att göra som det är nu, två dörrar på 60x180 med glasrutor uppdelat i tre "speglar" vardera. Glas har jag liggandes på ena logen, men virket skulle jag nog behöva köpa. Vilka dimensioner är lagom?
Jag funderade på ytterpanel typ 21x70 och fräsa ut för glaset, är det lagom? Jag kommer nog sätta stående baspanel i nederkant. Dels för att det kan vara snyggt och lite för att göra dörren lättare.
Är det stor risk att dörren slår sig? Bör man vändlimma sidorna?

Övriga tips är såklart väldigt välkomna också. :)

mvh Henrik
 
En dörr till växthus brukar vara 10X20, eller X2 om man nu vill komma in med maskiner. Gäller det gångdörr, är det minst problem med 1 dörr. Använd tryckt virke, 45 X xxx. Sidorna var inte vändlimmade, men om Du har tid och lust, så varför inte, kanske bättre du lägger ned tid på att tappa ihop delarna, t ex glasspröjsen i dörren in i sidorna. Använd en hel skiva till bröstningen (utomhus spårad) se till att du skär glasen tajt, då dessa är en del i kontruktionen.
Visar min egen dörr, = 80 år gammal och tidstypisk växthusdörr.
DSCN1354.jpg
 
Mitt växthusbygge börjar nu ta form och det börjar bli tid att kolla närmare på konstruktionen av en dörr.
Skulle du kunna visa lite mer närbilder hur din dörr ser ut på in och utsida mm?
 
Jag gjorde sidorna och den övre och nedre horisontella delen av 2"2. Dessa delarna vändlimmade jag och la halv om halv.
Delarna mellan glasen och mellan glas och spegel gjorde jag av 2"1 och 1"1. Jag tappade ur i sidorna för 2"1orna.
Spegeln gjorde jag inte utav en skiva enligt ovan, mest för att jag inte hade en hemma, utan tog lite panelspill som jag egentligen fått som bränne av en jobbarkompis.
Glasen fick jag tillskuret för 80:- rutan.
Istället för att fräsa ut plats för rutorna satte jag fyrkantsstav mot 2"2orna att lägga glaset mot (och även att fästa panelen mot).
Än så länge ser dörren helt ny ut, men så har den ju bara hängt uppe i någon månad. Ska bli intressant o se hur den står sig i längden.
ImageUploadedByTapatalk1343681226.030824.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1343681267.788166.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mycket snyggt! Plockar lite idéer av dig Henke. Jag ska ha en tudelad dörr, typ stalldör så att inte mina hönsor ränner in i huset.
 
Tack! Sno hur mycket du vill ;)
 
Snygg dörr. Hur gjorde du karmen?
 
Jag gjorde ingen karm, utan fäste dörren direkt i stommen (2"3or) på ena gaveln av växthuset.
Har visst ingen bild på när dörren hänger på plats (o nu är det mörkt :)), men här är en gammal bild på dörrhålet:
ImageUploadedByTapatalk1345059154.271186.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gjorde du för att få tätt kring glasen så det inte kommer vatten in den vägen eller att vatten blir stående på t.ex. ditt mittspröjs?
 
Planen va ju att kitta fönstren också, men för tillfället är de bara fastspikade. Helt plötsligt kom massa andra projekt emellan... Men fasa de delar där det kan stå vatten borde ju vara en bra idé. Kan va ganska snyggt också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.