Hej
Jag ska nu byta fönster på huset och undrar om man törs välja plastfönster?
Jag har kollat Kaerrman i plast 32600:- eller Villafönster i trä 49000:-. Vilket blir bäst?
Eller finns det andra förslag?
Mvh Pontiac
 
Såg i en annan tråd att man sökte reservdelar till plastfönster men inte fick tag i några.
Träfönster behöver inga specialreservdelar. Dom kan man alltid laga.
Minst 1 - 0 till träfönstren.
 
S
tycker du väljer trä. jag skulle tagit fönster med aluminuim utåt och trä innåt.

sen plasten rör sig.
vänner till mig har fått byta fönster då deras plastfönster till slut blivit stora gliper mellen karm och blad
 
Moderna kompositfönster är tekniskt sett helt överlägsna de traditionella träfönsterna. Den enda anledningen att gå tillbaka till trä är om det finns något kulturhistoriskt skäl eller liknande.

Jag har monterat kompositfönster i de flesta hus jag byggt och är mycket nöjd med dem. Kommer inte att välja någonting annat för framtida byggen.
 
Har varit i sydeuropa 2 ggr i år och bott på nybyggda hotell, av någon andledning så hade de inte valt de underhållsfria plastfönster som förespråkarna säger att de är, utan det var aluminiumfönster.
 
valter53 skrev:
Såg i en annan tråd att man sökte reservdelar till plastfönster men inte fick tag i några.
Träfönster behöver inga specialreservdelar. Dom kan man alltid laga.
Minst 1 - 0 till träfönstren.
Det TS sökte i den tråden var en spanjolett och nån slags spärrhake. De delarna är gjorda i metall även på fönster med träkarm. De är precis lika svåra att laga oavsett om resten av fönstret är av trä eller PVC. Man kan INTE göra dem av trä, det kommer inte att hålla.

Så det är väl 0-0 till trä/PVC vad gäller lagning av metalldelar.
 
Skumpen skrev:
Har varit i sydeuropa 2 ggr i år och bott på nybyggda hotell, av någon andledning så hade de inte valt de underhållsfria plastfönster som förespråkarna säger att de är, utan det var aluminiumfönster.
Hur menar du nu? Oavsett vilken del till ett hus du funderar på, så kan du garanterat hitta minst två nybyggda hus där man valt att INTE använda den just den delen. Så det är inte mycket till beslutsunderlag.
 
Jag stod inför samma val, förra året.
Köpte först ett plastfönster för att testa hur det dels var att montera och även funktion mm. Blev positivt överraskad och bytte därför ut alla gamla träfönster till PVC-fönster, som i princip är underhållsfria. Har glasen monterade från insidan, vilket försvårar inbrott.
 
Men hur är känslan? För mig är det viktigt att det känns bra när man håller i grejerena.
Tex en altandörr i PVC är den stabil? Måste nog åka och känna lite på en tror jag.
 
Jag håller just nu på att sätta in pvc-fönster från kaerrman. Även om priset varit samma för träfönster hade jag valt komposit. Ska se om ja hinner lägga in lite bilder från fönsterbytet ikväll. Är som sagt väldigt nöjd!
 
Känslan är ordentligt stabilt, det är inte en glasslåda vi pratar om vilket man gärna tänker på när man hör plastfönster men det korekta namnet är komposit :) det är en stomme av stål, det är ytbeklädnaden som är av plast. Att det kallas plast gör att man (mig själv inkluderat) tänker på att det skall kännas som vilken plastbytta som helst men jag blev iaf väldigt positivt överaskad första gången jag kände på plast och blev övertygad om att trä kommer inte finnas i mina fönster.
 
Jag håller med om att kalla det plastfönster är missvisande då ramen är av metall. Själva bytte vi fönster för 3år sedan och PVC fönstren fanns med som alternativ men när offerterna ramlade in så blev valet ERA träfönster med alu klädd utsida. Orsaken till detta var:

- känslan, ett 100+ år gammalt hus så känns trä bättre
- karmdjup, PVC fönstren har oftast smalare karmar vilket skulle lett till att samtliga smygar skulle behövts göras om.
- formstabiliteten, Dom vanligaste klagomålen på PVC fönster tycks vara att dom blir svåra att öppna pga sättningar i huset speciellt om fönstren inte är perfekt monterade från början.

Träfönstren vart 8% dyrare men känns ändå som rätt val för oss. Jag skulle dock inte avråda från PVC fönster så länge man gör ett medvetet val.
 
Hade ja haft ett 100 år gammalt hus hade jag inte funderat på något annat än träfönster, för den enda nackdelen jag kan se med komposit är just känslan, utseende är inget problem då det inte syns på håll att det är komposit, utan bara när man kommer nära.

Ett annat argument jag vill lyfta fram till pvc-fönstrens fördel är monteringen. Oerhört smart montering med hjälp av medföljande beslag, som skruvas på insidan fönstret, i smygen. Mycket lättare än med karmskruvar tycker jag.

Förresten, det finns väl redan åtskilliga trådar ang, pvc vs trä? Fast detta med fönster verkar vara en känslig bit som delar forumiterna i två läger där man inte vill riskera att andra lägrets åsikter ska påverka för mycket :D
 
Finns baske mig inga andra nackdelar med kompositfönster än "känslan"...lätta att montera, stabila/tunga och komplett fuktokänsliga. Dessutom tycker jag de är lätta att justera via gångjärnen om det skulle behövas. Köpte samtliga fönster i nybygget från Mentafönster och är nöjd med både kvalitet och pris.

Som en kuriositet kan nämnas att jag var tvungen att montera en pardörr med dörrarna i pga 2 meters stup utanför där ett trädäck skulle byggas, så man kunde inte stå och haka på dörrarna i efterhand. Tungt som bara den givetvis, och fick inte alltsammans riktigt i våg så det kärvade en aning..men med ett par varv med insexnyckel på gångjärnen så blev det perfekt.

Men som de flesta skriver...har man ett äldre hus ska man välja träfönster för utseendets skull.
 
Jag kommer också byta fönster i en nära framtid och har svårt att bestämma mig. Bytte två fönster i somras som var akut då det bokstavligen rann in vatten genom trät i fönstret. Dessa var i en takkupa byggd senare än huset och sitter inte i någon direkt linje eller synfält mot övriga fönster så jag gjorde det lätt för mig och köpte två vanliga vridfönster från Allmoge som fanns i lager på Hornbach, vanliga träfönster. Men när husets övriga 7 fönster (idag traditionella kopplade tvåluft med spröjs) skall bytas så skall alla dessa köpas in samtidigt och vara av samma typ så då måste jag göra ett lite mer genomtänkt val.

Jag lutar väldigt mycket åt PVC/komposit, dels pga det underhållsfria fönstret (som man visserligen kan få med alu-klädd trä), men också den inåtgående vädringen som jag tycker är lite smidigare än den utåtgående som vridfönster har. Att inte ha något trä i konstruktionen känns bra och jag inbillar mig att jag kan få ett måttbeställt, underhållsfritt fönster med bra energivärde till ett lägre pris i PVC än med aluklädd trä från Allmoge/Elit etc.

En av nackdelarna som jag sett med PVC är den relativt höga karmprofilen utifrån sett, jag tycker helt enkelt det ser lite klumpigt ut, det har väl egentligen inte med PVC-fönstret som sådant, utan om att det är inåtgående antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.