Stiga handyclip för 650 spänn fick bra poäng i Smartsons test från förra våren. Jag tänkte ev. köpa Stiga Freeclip som är lite dyrare (+200kr) och undrar om det är någon som har erfarenhet av dessa klippare?
 
Den är helt ok, speciellt till det priset. Däremot är den förbannat tung jämfört med t.ex. Gardena eller Husqvarnas modeller. Det i samband med att hjulen har längsgående räfflor gör att den kan glida om det är mycket mossa i gräsmattan.

Köper du den i kartong kan det vara vettigt att öppna den i butiken och kontrollera att cylindern roterar fritt mot kniven, vi hade några stycken årsmod. 2011 där kvalitetskontrollen varit lite sådär så kniven låg emot. De reklamerade vi, så det var inget stort problem, men lite tråkigt om man hunnit åka hem med klipparen.
 
Tack för svaret. Jo det med slirningen finns med som notering i Smartsons test av Handyclippen. Och den har ändå tvärgående räfflor på hjulen vilket borde vara bättre tycker man...det antyder ju att Freeclippen är ytterligare sämre på det. Så det får jag nog beakta innan köp.
Däremot verkar Handyclippen av stål väga 8,5kg enligt Smartson (Stiga själv specar inte vikten) och Freeclippen är av aluminium och borde inte var tyngre i alla fall. Husqvarna 540 väger 9,1 kg.

Kanske smartsontestet är av lägre kvalite, åtminstone tyder kommentaren som lämnats på att det inte är helt korrekt.

Ja det blir att fundera lite till....hade hoppats på att slippa betala 1650kr för klippare + uppsamlare. Stigan går att få för knappt 900kr totalt. Det irriterande är att det verkar som att ingen affär ännu har hemma Stigorna så man kan kolla på plats.
 
Det där med vikten måste vara en felskrivning. Det står för övrigt samma på de färdiga prislapparna från Stiga, men ja, det är nog ingen som kollat det närmare. Lyfter man dem samtidigt så märker man i alla fall skillnad :)

Det är alltid så under försäsong, det väntas förmodligen på en båt från Kina där de tillverkas. Stiga är jäkligt speciellt att jobba med, det man tror att man ska sälja lägger man beställningar på i nov-dec, sedan är det i princip omöjligt att beställa mer om det tar slut under säsong, speciellt på det som tillverkas långt bort (allt utom åkklippare med frontaggregat). Dessutom vet man inte riktigt när leveranserna kommer, men runt v. 15 bör de flesta i södra Sverige fått hem grejer.
 
Förresten, när jag tänker på det tror jag att det var såhär med vikten att Stiga bytte fabrik inför säsong 2011 men uppdaterade inte informationen på skyltar och i kataloger. 2010 tillverkades de i Europa. Det går att se på artikelnumret, är det i formen xx-xxxx-xx är det oftast Europa, är det xxxxxxxxx/xx så är det billigare, även om det inte stämmer helt då den koncernen gör mycket varumärken och det är endast Stigas som har artikelnr. enligt formen xx-xxxx-xx
 
Ja just nu med ledning av det du skriver så är jag tveksam beträffande Stiga...i alla fall beställer jag ingen på internet eftersom jag inte sett dom live.
Det slutar antagligen med att jag får bita i det sura gräset och uppgradera till en Husky 540.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.