Grannens nya asfalt har kommit på en bit av min tomt, det kan jag leva med :)
Asfalten kom dit i sommras och vi har nu gemensamt sett att det gled över lite...

Vad vi båda undrar är vad som kan tänkas hända om vi säljer, är det något man måste tänka på gentemot de nya ägarna? Måste man upplysa, kan de kräva åtgärd och så vidare?
 
Låter som en harmlös fadäs...

Ska du sälja kan du iallafall upplysa spekulanterna om fakta i sak: Att grannens asfalt ligger delvis på fel sida om gränsen med ditt medgivande.
 
Är asfalt något grannen kan komma och kräva tillbaka??? Kan grannen kräva betalt i ett senare skede???

För mig låter det som lagd asfalt ligger och sen är det bra med det! Tomtgränsen gäller ju fortfarande även om grannen lagt asfalt över den!
 
Om man nu skall måla f..n på väggen så är väl risken snarare att en ny granne om ett antal år bygger en carport och antar att asfalten ligger i gränsen, dvs att du eller din efterträdare får in grannens carport också i ett senare skede.
 
Nja, hempularen, SÅ illa gör man inte en utsättning ostraffat.

Den värsta djävul man kan måla på väggen är nog risken att grannen uppfattar medgivandet som en överenskommelse att han gratis kan bruka hela den asfalterade ytan som sin infartsväg.

Om detta har någon praktisk betydelse överlåter jag till nissepalandet själv att avgöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.