Jag köpte nyss 3 st till min Contura 470. 1200:- :(
En av mina stenar var sprucken, fick påpekande vid besiktning. Vet ej om man måste byta direkt. Det glipar ju mert mellan stenarna än det gör i sprickan...
 
Sedan ca 1½ år sen är inte vermiculitsidorna kompatibla med tidigare sådana.Det går mao inte att bara byta en om din kamin är äldre. Ta med den gamla till butiken så kan de jämföra. Att det är en spricka i vermiculiten har egentligen inte ett dugg med varken förbränning eller brandsäkerhet att göra,så länge de står kvar utan sitter där för att förbränningstemperaturen skall ha bra förutsättning att komma upp i de ca 800 grader som krävs för att slutförbränna vedgaserna (det som sker när du efter ett tag stryper ner lite på primärluften och du ser att lågorna släpper från veden och visar sig i överkant av glasluckan) och att styra in luft genom de urfrästa spåren i sidorna Att de klankar ner på en spricka beror nog mest på att rättfärdiga de 8-900:- som en kontroll kostar.
 
Jag misstänker att det är så också tyvärr... (sprickklankning)
 
Tack för svaren, då avvaktar jag tills åtminstone en till av dem spruckit om jag ändå måste byta alla.
Kaminen är 3 år gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.