Hej alla!

Jag håller på att titta efter en högtryckstvätt men vet inte riktigt vad jag ska titta på samt vilka tillbehör man bör ha.

Maskinen jag vill ha ska vara en bra maskin till ett vettigt pris, alltså inte den billigaste och därför heller inte de dyraste.

Vilken/vilka maskiner är bra att köpa?
Vad ska jag tänka på vid köp?
Vilka tillbehör bör man ha?

Finns säkert fler frågor som jag har men som jag inte kommer på i skrivande stund och som jag hoppas/önskar att någon trevlig person ska upplysa mig om.
 
Så som alltid handlar det om hur mycket du kommer använda den, ska du ha den många år hade jag satsat på kvalité i form av välkänt märke, allra helst då snackat med serviceavdelningen för detta märke då de killarna vet vilken instegsmodell som är nått att ha (K.....er hade mycket strul med de billigare märkesmaskinerna för några år sedan), en riktig pump utan plastpackningar skulle jag valt, har bytt mina packningar par gånger nu, en jobbig erfarenhet :surprised:/

Satsa på någon som har mer än 120 bar, allt under det är....hmhm
 
Glenn K skrev:
Satsa på någon som har mer än 120 bar, allt under det är....hmhm
Näe, tvätt köper man efter hur stor vattenmängd den vrider ur sig, inte efter något maxtryck. En maskin som flödar tillräckligt kommer också ge ett tillräckligt högt tryck....
 
MathiasS skrev:
Näe, tvätt köper man efter hur stor vattenmängd den vrider ur sig, inte efter något maxtryck. En maskin som flödar tillräckligt kommer också ge ett tillräckligt högt tryck....
Jo, så är det, men leksakerna brukar i regel ligga inder 120 bar där av min hint, har inte stöt på någon maskin som imponerat under detta tryck......
 
Inget plastpumphus är nyckeln till framgång, detta brukar stå i specen och då kan man nog förutsätta att packningar är även av bättre kvalisort.

Däremot letar jag fortfarande förgäves efter högtryckstvättar med slangar som är smidiga, dom plastslangar som följer med är helt värdelösa.

När det kommer till tillbehör så är väl standard att ha en tralltvätt och en avlopsrensningsslang.
 
Jag har läst på flera ställen att man bör titta på att såväl tryck som flöde bör vara ganska högt. Och det jag mest ska använda den till är biltvätt och rengöring då och då av ett trädeck (ganska) litet samt för rengöring av lite stenplattor. Så det är väll ett ganska "svensson" användande tror jag.

Brukar det ingå avlopsrensningsslang i de hyfsat bra maskinerna, i länken nedan är rengöringsslang 15 m det samma som avlopsrensningsslang?

Vad tror ni om maskinen nedan, skulle den vara något att ha eller har den för dålig kvalitet?
http://www.servicebolag.se/?item_id=1601-645
 
tharnstrom77 skrev:
Jag har läst på flera ställen att man bör titta på att såväl tryck som flöde bör vara ganska högt. Och det jag mest ska använda den till är biltvätt och rengöring då och då av ett trädeck (ganska) litet samt för rengöring av lite stenplattor. Så det är väll ett ganska "svensson" användande tror jag.

Brukar det ingå avlopsrensningsslang i de hyfsat bra maskinerna, i länken nedan är rengöringsslang 15 m det samma som avlopsrensningsslang?

Vad tror ni om maskinen nedan, skulle den vara något att ha eller har den för dålig kvalitet?
[länk]
Fyller på lite
Eller denna kanske. Jag vet inte men jag har fått för mig att Kärcher är ett bättre märke än Nilfisk, är det rätt?

Annars verkar denna ha bättre prestanda än den tidigare länken jag skickade.
http://www.bygghemma.se/utomhus/ute...nilfisk-c-1253-8-pad/p-169952#moreproductinfo
 
Jag hade siktat på k4 eller k5 serien. går du högre så räcker inte en 10a säkring.

Är det gäller avloppsrensarslangen så har jag sett enklare slangar i paketerbjudanden. Det är viktigt att den har ett munstycke som sprutar både framåt o bakåt.
 
Nimajneb skrev:
Inget plastpumphus är nyckeln till framgång, detta brukar stå i specen och då kan man nog förutsätta att packningar är även av bättre kvalisort.

Däremot letar jag fortfarande förgäves efter högtryckstvättar med slangar som är smidiga, dom plastslangar som följer med är helt värdelösa.

När det kommer till tillbehör så är väl standard att ha en tralltvätt och en avlopsrensningsslang.
Det där med slangen är en prisfråga. Eftermarknadsslang som är mjuk och fin kostar som finskjortan och slipsen, per meter....
 
MathiasS skrev:
Det där med slangen är en prisfråga. Eftermarknadsslang som är mjuk och fin kostar som finskjortan och slipsen, per meter....
Känner du till någon slang som är bra och hrm prisvärd?

Har sett slang men då den är så dyr så drar man sig då man inte vet om det verkligen blir bra.
 
MathiasS skrev:
Det där med slangen är en prisfråga. Eftermarknadsslang som är mjuk och fin kostar som finskjortan och slipsen, per meter....
Nilfisk har en konsumentmaskin med stålarmerad 10m slang för 3k. Bauhaus såg jag hade den i senaste bladet. Slangen är väldigt viktig tycker jag, tänk alla gånger man svurit över dom hårda och oftast alldeles för korta slangarna. Jag prioriterar en vettig slang före massa extratillbehör som annars brukar skickas med. Nilfisken har väl dessutom metallpumphus på alla deras maskiner vad jag förstått!
 
Nimajneb skrev:
Känner du till någon slang som är bra och hrm prisvärd?

Har sett slang men då den är så dyr så drar man sig då man inte vet om det verkligen blir bra.
Näe jag har inte det längre. För ett par år sedan fick jag för mig att jag skulle ha en stationär hetvattentvätt i garaget med lång slang ut på garageuppfarten och då kollade jag upp detta lite. Dom som servar proffstvättar i sverige har bra slang (men skitdyr) och jag hittade också väldigt mycket på ebay.de. Jag har tyvärr tappat detaljerna kring detta.
 
Nu talar jag lite i egen sak här, men Stihl RE128 plus har vunnit en del konsumenttester. Stihls tvättar tillverkas av Nilfisk/Alto, men enligt en högre spec från Stihl.

128:an har textilslang så det blir inga veck på den.

Trycket mäts med pumpen igång, flödet är hur mycket vatten som kan passera tvätten utan motorn igång, så båda måtten ska anges. Det bästa är om båda är höga såklart. Sedan spelar munstycket stor roll för tvättresultatet också.
 
Jag har testat ett flertal tvättar med olika specar. Kärcher 5.85 och sedan den största konsumentvätten 7.85. Trots fina specar så ger de alldeles för liten vattenvolym. En bra test att att sätta in mynstycket i hjulhuset och spola på. På dessa båda "småtvättar" vad det gäller vattenvolym så kommer man undra vart vattnet tar vägen...
Köpte sedan en Kärcher HD 6/13 som kommer från proffssortimentet, klenare tryckmässigt men kraftigare vattenvolymmässigt. Denna upplevs som tre gånger så kraftig som de största konsumenttvättarna. Vid en dusch i hjulhuset så spruter det tillbaka och sköljer rent på ett helt annat sätt. Kan också tvätta bilen på några minuter med denna tvätt.
Med rätt tvättmedel (HD grön t.ex.) så behöver jag inte längre svampa bilarna, det blir ingen hinna kvar eftersom tvätten helt enkelt orkar skölja bort ALLT. Har inte svampat bil på ett år - skönt!
Jag jag strävar alltid uppåt, så snart ska jag testa en 3 fas maskin, kanske kan tvätta bilen på 30 sekunder då... .-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.