Jag undrar om man kan köpa två glasskivor med gångjärn och sedan sätta i dom i öppna spisen? Vad ska jag tänka på om jag försöker mig på det? Kommer det att fungera?

Jag bifogar en bild på hur vår öppna spis ungefär ser ut, den har en gammal insats som är trasig.

Jag vill alltså bara ha två glasskivor istället för en insats.
 
  • öppen spis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade tänkt att man bara skulle använda glas och gångjärn
 
Jag hade funderat på om jag skulle ha härdat glas eller keramiskt.
 
men du tror att det fungerar? Jag får kolla med glasfirman.
 
Frågetecken som du måste lösa är:
1. Val av glas?
2. Infästning av gångjärn?
3. Hur får du dörrarna att stanna i rätt läge(mittpost eller gångjärn som sköter detta)?
4. Hur öpnnar/stänger du dem(behövs handtag/beslag)?
5. Hur får du det lagom tätt/behövs lister?

Jag är övertygad om att det kommer att fungera(y)
 
tack för ett mycket bra svar, nu fick jag nog svar på allt som var nödvändigt
 
kulle
sblixten skrev:
Frågetecken som du måste lösa är:
1. Val av glas?
2. Infästning av gångjärn?
3. Hur får du dörrarna att stanna i rätt läge(mittpost eller gångjärn som sköter detta)?
4. Hur öpnnar/stänger du dem(behövs handtag/beslag)?
5. Hur får du det lagom tätt/behövs lister?

Jag är övertygad om att det kommer att fungera(y)
Tilluft ?
 
Kulle har du något förslag på hur tilluftsproblemet ska kunna lösas?
 
kulle
Avbytaren skrev:
Kulle har du något förslag på hur tilluftsproblemet ska kunna lösas?
Nej tyvärr :(
 
hm någon annan?
 
finns inget som är omöjligt.......det finns 3 tegel i höjd nedtill, ganska enkelt att borra hål i dessa, ca 50mm, och stoppa in några rostfria rör (mejerirör, =tunna) i hålen. Man får fundera ut hur/var de skall mynna ut inne i kaminen, under ett raster t ex. Ta gärna ett snack med sotaren, han brukar veta hur det skall se ut. Röret kan t ex gå en bra bit in under rasteret, och man borrar hål i rörets undersida.
 
  • Gilla
Kastellen2
  • Laddar…
Om du bara skall ha den till myseldning så fungerar det bra att göra glasdörrarna lagom täta;)
 
sblixten skrev:
Om du bara skall ha den till myseldning så fungerar det bra att göra glasdörrarna lagom täta;)
Det är nog något sådant jag hade tänkt mig, men visste inte att keramiskt glas var så dyrt har fått prisuppgifter på 6000 kr kvm och måtten jag behöver är

50*55 och 60*55
 
kulle
Avbytaren skrev:
Det är nog något sådant jag hade tänkt mig, men visste inte att keramiskt glas var så dyrt har fått prisuppgifter på 6000 kr kvm och måtten jag behöver är

50*55 och 60*55
Då blir det nog bättre - billigare - enklare med en insats istället, och en spis som ger ordenligt med värme. ;)
 
  • Gilla
Dumlejulius
  • Laddar…
Men hallå, en insats hade han ju redan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.